وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا حتما بايد از اعلم تقليد كنيم

0

آيا حتما بايد از اعلم تقليد كنيم

فهرست این نوشتار:

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س ۲۱: از چه کسی باید تقلید کنیم؟

ج: از مجتهدى که جامع شرايطِ فتوا و مرجعيت است، و بنا بر احتياط بايد اعلم هم باشد.

س ۱۹: آیا با وجود اعلم، تقلید از غیر اعلم جایز است؟

ج: در مسائلى که فتواى غير اعلم مخالفِ فتواى اعلم نباشد، رجوع به غير اعلم اشکال ندارد. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري.


 

طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

مسأله۲. تقليد در احكام، ياد گرفتن فتواي مجتهد است با التزام به عمل به آن، و از مجتهدي بايد تقليد كرد كه مرد و بالغ و عاقل و شيعه دوازده امامي و حلال‎زاده و زنده و عادل باشد، و عادل كسي است كه با ملكه عدالت كارهايي را كه بر او واجب است به جا آورد و كارهايي را كه حرام است ترك كند، و ملكه عدالت عبارت است از حالتي كه وادار كند انسان را به اطاعت و ترك معصيت، و نشانه آن اين است كه اگر از اهل محل يا همسايگان او يا كساني كه با او معاشرت دارند حال او را بپرسند، خوبي او را تصديق نمايند، و مجتهدي كه انسان از او تقليد مي‎كند ـ در صورت علم به مخالفت فتواي او با فتواي غيرـ بنابر احتياط واجب بايد غير، اعلم از او نباشد مگر آن كه فتواي غير اعلم موافق با احتياط باشد يا فتواي اعلم، شاذ و نادر باشد كه در اين صورت بايد به قولي كه احوط است عمل نمايد، و اعلم يعني كسي كه در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدهاي زمان خود استادتر باشد. رساله توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني .


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲ ـ تقلید در احکام: عمل کردن به دستور مجتهد است. و از مجتهدی باید تقلید کرد که مرد، بالغ، عاقل، شیعه دوازده امامی، حلال‌زاده، زنده و عادل باشد.
و عادل کسی است که کارهایی را که بر او واجب است بجا آورد، و کارهایی را که بر او حرام است ترک کند.
و نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبی باشد، که اگر از اهل محل یا همسایگان، یا کسانی که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند، خوبی او را تصدیق نمایند.
و در صورتی که اختلاف فتوا بین مجتهدین در مسائل محل ابتلاء ـ و لو اجمالاً ـ معلوم باشد، لازم است مجتهدی که انسان از او تقلید می‏کند أعلم باشد، یعنی در فهمیدن حکم خدا از تمام مجتهدین زمان خود تواناتر باشد. رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني .


مجتهد اعلم

پرسش ۳۶ . آيا تقليد از مجتهد اعلم واجب است، يا مى توان از مجتهد غير اعلم هم تقليد كرد؟

آيات عظام امام و خامنه اى: بنابراحتياط واجب، بايداز مجتهد اعلم تقليد كرد.

آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، فاضل، مكارم، نورى و وحيد: آرى، تقليد از مجتهد اعلم واجب است.[۶۵]

آيه اللّه  صافى: بنابر احتياط واجب، بايد مجتهد ديگر، اعلم از او نباشد.[۶۶]

تبصره ۱٫ تقليد از اعلم در جايى لازم است كه مجتهدان، اختلاف نظر دارند و اگر فتواى همگى يكسان باشد، تقليد از هر كدام فرقى نمى كند.

تبصره ۲٫ اگر در مسئله اى فتواى غير اعلم موافق با احتياط باشد، در اين هنگام تقليد از مجتهد اعلم در آن مسئله، واجب نيست و مقلد مى تواند احتياط كند.

[۶۴]. امام، توضيح المسائل مراجع، م ۲؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س ۲۱٫         [۶۵]. توضيح المسائل مراجع، م ۲، نورى و وحيد، توضيح المسائل، م ۲٫      [۶۶]. توضيح المسائل مراجع، م ۲٫ (احكام تقليد و بلوغ ، سيد مجتبي حسيني، ص۵۵).

 

لینک کوتاه مطلب:  https://hadana.ir/?p=17020

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام تقلید

آيا خودمان مي توانيم مرجع انتخاب كنيم

وظيفه نوجوانان و تشخيص اعلم

آيا از راه مجتهد بايد اعلم را بشناسيم

تعارض و اختلاف گواهان در تشخيص اعلم

آیا فقه پاسخگوی مسایل جدید هست



كليد: آيا حتما بايد از اعلم تقليد كنيم آيا حتما بايد از اعلم تقليد كنيم آيا حتما بايد از اعلم تقليد كنيم آيا حتما بايد از اعلم تقليد كنيم آيا حتما بايد از اعلم تقليد كنيم آيا حتما بايد از اعلم تقليد كنيم آيا حتما بايد از اعلم تقليد كنيم  آيا حتما بايد از اعلم تقليد كني

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.