با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد

با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد
فهرست این نوشتار:
ازدواج هاى حرام
پرسش 158 . ازدواج هاى حرام و ممنوع كدام است؟
ازدواج با افراد زير حرام است:
1. محارم،
2. زن شوهردار،
3. خواهرزن،
4. زن عده دار،
5. خواهر و مادر و دختر لواط دهنده،
6. كافر غيركتابى (مانند كمونيست ها و بهايى ها)،
7. ازدواج در حال احرام،
8. ازدواج دائم با زن پنجم.
- (احكام ازدواج،پرسمان).
مطابق نظر آيت الله خامنه اي
س: آقايى بخاطر محرم شدن با خانوادهاى، با دختر آن خانواده صيغه عقد موقت خوانده است مسأله ازدواج اين دختر با پسرى که نوه دخترى آن آقا مىباشد، چگونه است؟
ج)
آن دختر، جدّه ناتنى آن پسر محسوب شده و نمىتوانند با هم ازدواج كنند.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.

مسأله ـ پدر شوهر و جدّ او هر چه بالا روند، و پسر و نوه پسرى و دخترى شوهر هر چه پائین آیند، به زن او محرمند؛ چه قبل از عقد متولّد شده باشند، یا بعد از عقد.
مسأله ـ زن مسلمان نمىتواند به عقد کافر درآید.
سؤال ـ آیا ازدواج موقّت زن مسلمان با غیر مسلمان، مخصوصآ اهل کتاب، نیز حرام است؟
جواب : آرى حرام است.
سؤال ـ آیا ازدواج زنان و دختران شیعه، با جوانان و مردان اهل سنّت، جایز است؟
جواب : در صورتى که خوف انحراف نباشد مانعى ندارد؛ ولى در صورتى که احتمال انحراف عقیدتى باشد جایز نیست.
سؤال ـ آیا ازدواج با پسرى که بظاهر مسلمان است، ولى اهل نماز نیست، حکم ازدواج با کافر را دارد؟
جواب : چنین ازدواجى جایز است، ولى باید تدریجآ او را دعوت به انجام واجبات نمود.
مسأله ـ اگر زن شوهر دار (نعوذ باللّه) زنا دهد بر شوهر خود حرام نمىشود، ولى چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقى باشد بهتر است شوهر او را طلاق دهد، امّا باید مهرش را بدهد.
مسأله ـ زنى را که سه مرتبه طلاق دادهاند بر شوهرش حرام مىشود، ولى اگر با شرایطى که در کتاب طلاق آمده، با مرد دیگرى ازدواج کند و سپس طلاق بگیرد، مىتواند دوباره با شوهر اوّل ازدواج کند.
سؤال ـ زن و شوهرى صاحب اولاد نمىشوند، اگر بخواهند بچّهاى از شیر خوارگاه بگیرند، براى محرم شدن با آنها چه راهى وجود دارد؟
جواب : اگر دختر باشد و پدر آن مرد در حیات باشد مجاز است عقد موقّت آن دختر را، براى پدر خویش بخواند تا حکم زن پدر پیدا کند و محرم شود، و اگر خواهر یا خواهرزادههاى آن مرد، یا زن برادر یا برادرزادههایش شیر داشته باشند، و آن بچّه شیر خوار باشد و از شیر آنها (با شرائط لازم) بخورد حکم برادر زاده یا خواهرزادهاش را پیدا مىکند و محرم مىشود. و در صورتى که پسر باشد راه محرمیّت آن است که از شیر خواهر یا خواهرزادهها، یا مادر، یا زن برادر، یا برادرزادههاى آن زن فاقد فرزند بخورد تا آن زن، خاله یا خواهر، یا عمّه رضائى آن پسر شود، و محرم گردد. و اگر دوران شیرخوارگى پسر بچّه گذشته باشد، راه قابل ملاحظهاى براى محرمیّت او نیست.
سؤال ـ اگر مردى دو زن به نام فاطمه و زهرا داشته باشد، و از هر کدام دخترى داشته باشد، و دختران آن مرد شوهر کنند، لطفآ بفرمایید :
1ـ آیا داماد آن مرد با هر دو زن او محرم است؟ مثلا حسن داماد فاطمه، با زهرا هم محرم است؟
جواب : تنها به مادر زن خود محرم مىشود.
2ـ اگر شیر یکدیگر را خورده باشند، چطور؟ مثلا لیلا، که دختر فاطمه است، شیر زهرا را هم خورده باشد. آیا حسن که با فاطمه، مادر خانمش، محرم است، با زهرا که همسرش را شیر داده نیز محرم مىشود؟
جواب : مادر زن رضاعى، محرم است.
3ـ اگر داماد دوّمى پیدا شود؛ مثلا حسین با سکینه ازدواج کند و سکینه فقط شیرمادرش را (که زهراست) خورده باشد و شیر فاطمه را نخورده باشد، آیا حسین با فاطمه محرم مىشود؟
جواب : محرم نمىشود.
سؤال ـ مردى نعوذ بالله با زنى زنا مىکند، و زن حامله مىشود. قبل از این که بچّه به دنیا بیاید، زن با مرد دیگرى ازدواج مىنماید، پس از ازدواج پسر بچّهاى به دنیا مىآید، سپس همان زن از مردى که با او ازدواج کرده، صاحب دخترى مىشود. آیا آن پسر و این دختر بر یکدیگر محرمند؟ اگر پسر دیگرى که بالغ است، با آن پسر لواط کند، آیا دختر مذکور بر او حرام مىشود؟
جواب : آن دختر و پسر، که از یک مادر متولّد شدهاند، با هم محرمند ؛ هر چند یکى از آن دو فرزند، نامشروع است، و آن خواهر بر واطى حرام مىشود، مشروط بر این که یقین به دخول داشته باشد.
سؤال ـ آیا در بهشت محرم و نامحرم وجود دارد؟ اگر دارد به چه صورت است؟ و اگر ندارد، آیا محارم مىتوانند با هم ازدواج کنند؟
جواب : در بهشت کسى هوس ازدواج با محارم و سایر کارهاى ناپسند را نمىکند.
سؤال ـ لطفآ به سؤالات زیر پاسخ دهید :
1ـ اگر کسى با زن شوهردار زنا کند، ازدواج با آن زن بعد از طلاق یا فوت شوهرش چه صورت دارد؟
2ـ آیا فرقى بین دخول در قُبل و دُبر هست؟
3ـ آیا صورت علم به مسأله و جهل به آن تفاوتى دارد؟
4ـ اگر ازدواج صورت بگیرد و صاحب اولاد شوند، حکم چیست؟
جواب 1 تا 4 : ما دلیلى بر حرمت نیافتهایم ؛ لذا در صورتى که ازدواج کرده باشند ازدواج آنها را بر هم نمىزنیم. ولى اگر ازدواج نکرده باشند، مىگوییم احتیاط کنند. و فرقى بین علم و جهل، و دخول از طرفین نیست.
سؤال ـ در بین عشایر عرب خوزستان رسمى به نام «نهوه» وجود دارد (اجبار دختر عمو به ازدواج با پسر عمو یا دیگر نزدیکان، و منع از ازدواج با دیگران)، چنین رسمى از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
جواب : چنین رسمى برخلاف شرع است، و باید از آن پرهیز کرد، مگر این که زوج و زوجه هر دو بدون اجبار رضایت دهند. > احکام بانوان (جدید) > محارم و عدّهاى از کسانى که ازدواج با آنها جایز نیست

عدّهای از زنها که ازدواج با آنان حرام است
مسأله ۲۴۰۳ ـ ازدواج با زنهایی که به انسان محرم هستند، مثل مادر و خواهر و دختر و عمه و خاله، و دختر برادر، و دختر خواهر، و مادر زن، حرام است.
مسأله ۲۴۰۴ ـ اگر کسی زنی را برای خود عقد نماید اگرچه با او نزدیکی نکند، مادر و مادرِ مادر آن زن، و مادرِ پدر او هر چه بالا روند به آن مرد محرم میشوند.
مسأله ۲۴۰۵ ـ اگر زنی را عقد کند و با او نزدیکی نماید، دختر و نوه دختری و پسری آن زن هر چه پائین روند، چه در وقت عقد باشند یا بعداً به دنیا بیایند، به آن مرد محرم میشوند.
مسأله ۲۴۰۶ ـ اگر با زنی که برای خود عقد کرده نزدیکی نکرده باشد، تا وقتی که آن زن در عقد اوست ـ بنا بر احتیاط واجب ـ با دختر او ازدواج نکند.
مسأله ۲۴۰۷ ـ عمه و خاله انسان، و عمه و خاله پدر، و عمه و خاله پدرِ پدر، یا مادرِ پدر، و عمه و خاله مادر، و عمه و خاله مادرِ مادر، یا پدرِ مادر هر چه بالا روند به انسان محرماند.
مسأله ۲۴۰۸ ـ پدر و جدّ شوهر هر چه بالا روند، و پسر و نوه پسری و دختری او هر چه پائین آیند، چه در موقع عقد باشند یا بعداً به دنیا بیایند، با همسر او محرم هستند.
مسأله ۲۴۰۹ ـ اگر زنی را برای خود عقد کند، دائمه باشد یا صیغه، تا وقتی که آن زن در عقد اوست نمیتواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.
مسأله ۲۴۱۰ ـ اگر زن خود را به ترتیبی که در کتاب طلاق گفته میشود، طلاق رجعی دهد، در بین عدّه نمیتواند خواهر او را عقد نماید، ولی در عدّه طلاق بائن میتواند با خواهر او ازدواج نماید، و در عدّه متعه احتیاط واجب آن است که ازدواج نکند.
مسأله ۲۴۱۱ ـ انسان نمیتواند بدون اجازه زن خود با خواهرزاده، و برادرزاده، او ازدواج کند، ولی اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد نماید و بعداً زن اجازه نماید، اشکال ندارد.
مسأله ۲۴۱۲ ـ اگر زن بفهمد شوهرش برادرزاده، یا خواهرزاده او را عقد کرده و حرفی نزند، چنانچه بعداً رضایت بدهد، عقد صحیح است، و اگر رضایت ندهد عقد آنان باطل است.
مسأله ۲۴۱۳ ـ اگر انسان با خاله، یا عمه خود قبل از عقد دختر او زنا کند، دیگر ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمیتواند با دختر او ازدواج نماید.
مسأله ۲۴۱۴ ـ اگر با دختر عمّه یا دخترخاله خود ازدواج نماید، سپس بعد از نزدیکی، یا قبل از آن با مادرش زنا کند، موجب جدائی آنها نمیشود.
مسأله ۲۴۱۵ ـ اگر با زنی غیر از عمه و خاله خود زنا کند، احتیاط مستحب آن است که با دختر او ازدواج نکند.
مسأله ۲۴۱۶ ـ زن مسلمان نمیتواند به عقد کافر درآید، چه دائم باشد چه موقت، چه کافر کتابی باشد چه غیر کتابی.
مرد مسلمان هم نمیتواند با زنهای کافره غیر اهلکتاب ازدواج کند، ولی صیغه کردن زنهایی که یهودی یا نصرانی هستند، مانعی ندارد ـ و بنا بر احتیاط لازم ـ عقد دائمی با آنها ننماید و اما زن مجوسیه ـ بنا بر احتیاط واجب ـ حتی به طور موقت نیز نباید مسلمان با او ازدواج نماید.
البته مردی که زن مسلمان دارد بدون اذن او نمیتواند با اینها ازدواج کند بلکه بنابر احتیاط واجب، با اذن وی هم ازدواج با آنها جایز نیست و بعضی از فرق از قبیل نواصب که خود را مسلمان میدانند و در حکم کفّارند، مرد و زن مسلمان نمیتوانند با آنها به طور دائم، یا موقت ازدواج نمایند، و همچنین مرتد.
مسأله ۲۴۱۷ ـ اگر با زنی که در عدّه طلاق رجعی است زنا کند، آن زن ـ بنا بر احتیاط واجب ـ بر او حرام میشود، و اگر در عدّه متعه یا طلاق بائن، یا عدّه وفات یا عدّه وطی شبهه باشد، بعداً میتواند او را عقد نماید، و معنای طلاق رجعی، و طلاق بائن، و عدّه متعه، و عدّه وفات، و عدّه وطی شبهه، در احکام طلاق گفته خواهد شد.
مسأله ۲۴۱۸ ـ اگر با زن بیشوهری که در عدّه نیست زنا کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمیتواند پیش از آنکه زن توبه کند با او ازدواج نماید، ولی شخص دیگری اگر بخواهد با آن زن پیش از توبه کردنش ازدواج کند اشکالی ندارد، مگر در صورتی که آن زن مشهور به زنا باشد که ـ بنا بر احتیاط واجب ـ ازدواج با او قبل از توبهاش جایز نیست، و همچنین است ازدواج با مرد مشهور به زنا قبل از آنکه توبه کند. و احتیاط مستحب آن است که اگر شخص بخواهد با زن زناکار ازدواج کند، صبر نماید تا آن زن حیض ببیند بعد او را به عقد خود درآورد، خواه خود با او زنا کرده باشد یا دیگری.
مسأله ۲۴۱۹ ـ اگر زنی را که در عدّه دیگری است برای خود عقد کند، چنانچه مرد و زن یا یکی از آنان بدانند که عدّه زن تمام نشده، و بدانند عقد کردن زن در عدّه حرام است، آن زن بر او حرام ابدی میشود، اگرچه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیکی نکرده باشد، و اگر هر دو جاهل باشند به اصل عدّه، یا به حرمت ازدواج در آن، عقد باطل است، پس اگر نزدیکی کرده باشند حرام ابدی است، وگرنه حرام نیست، و میتوانند پس از پایان عدّه دوباره عقد کنند.
مسأله ۲۴۲۰ ـ اگر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند، باید از او جدا شود، و بعداً هم نباید او را برای خود عقد کند، و همچنین است ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگر نداند که آن زن شوهر دارد ولی بعد از ازدواج با او نزدیکی کرده باشد.
مسأله ۲۴۲۱ ـ زن شوهردار اگر زنا کند، بر مرد زنا کننده ـ بنا بر احتیاط واجب ـ حرام ابدی میشود، ولی بر شوهر خود حرام نمیشود، و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد، بهتر است که شوهر، او را طلاق دهد، ولی باید مهرش را بدهد.
مسأله ۲۴۲۲ ـ زنی را که طلاق دادهاند، و زنی که صیغه بوده و شوهرش مدت او را بخشیده یا مدتش تمام شده، چنانچه بعد از مدتی شوهر کند و بعد شک کند که موقع عقد شوهر دوّم عدّه شوهر اوّل تمام بوده یا نه، به شک خود اعتنا نکند.
مسأله ۲۴۲۳ ـ مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده، بر لواط کننده ـ در صورتی که بالغ بوده ـ حرام میشود، هرچند کمتر از ختنهگاه داخل شود، و همچنین است ـ بنا بر احتیاط لازم ـ اگر لواط دهنده مرد باشد، و یا آنکه لواط کننده بالغ نباشد، ولی اگر گمان کند که دخول شده، یا شک کند که دخول شده یا نه، بر او حرام نمیشوند، و همچنین مادر و خواهر و دختر لواط کننده بر لواط دهنده حرام نیست.
مسأله ۲۴۲۴ ـ اگر با زنی ازدواج نماید، و بعد از ازدواج با پدر یا برادر یا پسر او لواط کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ آن زن بر او حرام میشود.
مسأله ۲۴۲۵ ـ اگر کسی در حال احرام که یکی از کارهای حج است با زنی ازدواج نماید، عقد او باطل است، هرچند آن زن در حال احرام نباشد، و چنانچه میدانسته که زن گرفتن بر او حرام است، دیگر تا ابد نمیتواند آن زن را عقد کند.
مسأله ۲۴۲۶ ـ اگر زنی که در حال احرام است با مردی ازدواج کند، عقد او باطل است هرچند مرد در حال احرام نباشد، و اگر زن میدانسته که ازدواج کردن در حال احرام حرام است، احتیاط واجب آن است که بعداً با آن مرد تا ابد ازدواج نکند.
مسأله ۲۴۲۷ ـ اگر مرد یا زن طواف نساء را که یکی از کارهای حج و عمره مفرده است، بجا نیاورند، استمتاع جنسی بر آنها حلال نمیشود تا طواف نساء را انجام دهد، ولی اگر ازدواج کند چنانچه با حلق یا تقصیر از احرام خارج شده باشد، ازدواجش صحیح است، هرچند طواف نساء انجام نداده باشد.
مسأله ۲۴۲۸ ـ اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند، حرام است پیش از آنکه نُه سال دختر تمام شود با او نزدیکی کند، ولی اگر نزدیکی بکند، بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگرچه افضاء نموده باشد (معنای افضاء در مسأله (۲۳۹۹) گذشت) ولی در صورت افضاء باید دیه او را بدهد، که دیه کشتن یک انسان است، و همیشه باید مخارج زندگی او را بدهد حتی پس از طلاق، بلکه ـ بنا بر احتیاط واجب ـ حتی اگر آن دختر پس از طلاق با دیگری ازدواج نماید.
مسأله ۲۴۲۹ ـ زنی را که سه مرتبه طلاق دادهاند که در میان آنها دو بار رجوع یا عقد شده است، بر شوهرش حرام میشود، ولی اگر با شرایطی که در احکام طلاق گفته میشود با مرد دیگری ازدواج کند، بعد از مرگ یا طلاق شوهر دوّم، و گذشتن مقدار عدّه او، شوهر اوّل میتواند دوباره او را برای خود عقد نماید.
رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني.

ازدواج محارم
مسأله ۲۴۴۸ ـ ازدواج با زنهايى كه با انسان محرم هستند ـ مثل مادر و خواهر و دختر و عمّه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادر زن ـ حرام است.
محرم شدن مادر زن و مادر پدر او هرچه بالا روند
مسأله ۲۴۴۹ ـ اگر كسى زنى را براى خود عقد نمايد ، اگرچه با او نزديكى نكند ، مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هرچه بالا روند به آن مرد محرم مى شوند.
و بعضى از فرقه ها ـ از قبيل خوارج و غلات و نواصب ـ كه خودرا مسلمان مى دانند و در حكم كفّارند ، مرد و زن مسلمان نمى توانند با آنها به طور دائم يا موقّت ازدواج نمايند.

زناني كه ازدواج با آنان حرام است
مسأله 2393. ازدواج با زنهايي كه با انسان محرم هستند، مثل مادر و خواهر و دختر و عمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادر زن حرام است.
مسأله 2394. اگر كسي زني را براي خود عقد نمايد، اگر چه با او نزديكي نكند، مادر و مادر مادر آن زن، و مادر پدر او هر چه بالا روند به آن مرد محرم ميشوند.
مسأله 2395. اگر زني را عقد كند و با او نزديكي نمايد، دختر و نوه دختري و پسري آن زن هر چه پايين روند؛ چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند، به آن مرد محرم ميشوند.
مسأله 2396. اگر با زني كه براي خود عقد كرده نزديكي نكرده باشد، تا وقتي كه آن زن در عقد اوست نميتواند با دختر او ازدواج كند.
مسأله 2397. عمه و خاله خود شخص و عمه و خاله پدر، و عمه و خاله پدر پدر و عمه و خاله مادر و عمه و خاله مادر مادر، هر چه بالا روند به انسان محرمند.
مسأله 2398. پدر و جد شوهر هر چه بالا روند، و پسر و نوه پسري و دختري او هر چه پايين آيند؛ چه در موقع عقد باشند، يا بعداً به دنيا بيايند، به زن او محرم هستند.
مسأله 2399. اگر زني را براي خود عقد كند؛ خواه دائمه باشد يا غير دائمه تا وقتي كه آن زن در عقد اوست نميتواند با خواهر آن زن ازدواج نمايد.
مسأله 2400. اگر زن خود را به ترتيبي كه در كتاب طلاق گفته ميشود طلاق رجعي دهد، در بين عده نميتواند خواهر او را عقد نمايد، و اگر زني را متعه كرده باشد و مدت او را بخشيده يا تمام شده باشد، در عده او بنابر احتياط لازم نبايد خواهر او را بگيرد، بلكه در عده طلاق بائن هم كه بعداً بيان ميشود، احتياط مستحب آن است كه از ازدواج با خواهر او خودداري نمايد.
مسأله 2401. انسان نميتواند بدون اجازه زن خود با خواهرزاده و برادرزاده او ازدواج كند، ولي اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد نمايد، و بعداً زن بگويد: به آن عقد راضي هستم؛ اشكال ندارد، لكن احتياط مستحب مؤكد آن است كه دوباره او را عقد نمايد.
مسأله 2402. اگر زن بفهمد شوهرش برادرزاده يا خواهرزاده او را عقد كرده و حرفي نزند، چنانچه بعداً رضايت ندهد، عقد آنان باطل است.
مسأله 2403. اگر انسان پيش از آن كه دختر خاله خود را بگيرد با مادر او زنا كند، ديگر نميتواند با او ازدواج نمايد، و بنابر احتياط واجب دختر عمه نيز همين حكم را دارد.
مسأله 2404. اگر با دختر عمه يا دختر خاله خود ازدواج نمايد، و پيش از آن كه با آنان نزديكي كند با مادرشان زنا نمايد، احتياط واجب آن است كه از ايشان جدا شود.
مسأله 2405. اگر با زني غير از عمه و خاله خود زنا كند، احتياط واجب آن است كه با دختر او ازدواج نكند، ولي اگر زني را عقد نمايد و با او نزديكي كند، و بعد با مادر او زنا كند آن زن بر او حرام نميشود، و اما اگر بعد از عقد و پيش از آن كه با او نزديكي كند، با مادر او زنا نمايد، احتياط واجب آن است كه آن زن را طلاق دهد و ديگر هم او را نگيرد.
مسأله 2406. زن مسلمان نميتواند به عقد كافر در آيد، و مرد مسلمان هم نميتواند با زن كافره غير اهل كتاب ازدواج نمايد، ولي متعهكردن زن اهل كتاب، مانند يهود و نصاري مانعي ندارد، بلكه جواز ازدواج آنان به طور دائم نيز خالي از قوت نيست، ولي در صورت تمكن از ازدواج با مسلمه، كراهت شديده دارد، بلكه در اين صورت احتياط ترك نشود.
مسأله 2407. اگر با زني كه در عده طلاق رجعي است زنا كند، آن زن بر او بنابر احتياط واجب حرام ميشود، و اگر با زني كه در عده متعه يا طلاق باين يا عده وفات است زنا كند، بعداً ميتواند او را عقد نمايد، اگرچه احتياط مستحب آن است كه با او ازدواج نكند، و معناي طلاق رجعي و طلاق باين و عده متعه و عده وفات در احكام طلاق گفته خواهد شد.
مسأله 2408. اگر با زن بيشوهري كه در عده نيست زنا كند، بعداً ميتواند آن زن را براي خود عقد نمايد، ولي احتياط مستحب آن است كه صبر كند تا آن زن حيض ببيند، بعد او را عقد نمايد؛ و همچنين است اگر ديگري بخواهد آن زن را عقد كند.
مسأله 2409. اگر زني را كه در عده ديگري است براي خود عقد كند، چنانچه مرد و زن يا يكي از آنان بدانند كه عده زن تمام نشده، و بدانند عقدكردن زن در عده حرام است، آن زن بر او حرام ميشود، اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزديكي نكرده باشد.
مسأله 2410. اگر زني را براي خود عقد كند، و بعد معلوم شود كه در عده بوده، در صورتي كه با او نزديكي كرده باشد، آن زن بر او حرام ميشود، اگر چه هيچكدام نميدانستهاند كه زن در عده است، و نميدانستهاند عقد كردن زن در عده حرام است.
مسأله 2411. اگر انسان بداند زني شوهر دارد و با او ازدواج كند، چه با او نزديكي كرده باشد يا نه، واجب است فوراً از او جدا شود، و بعداً هم او را براي خود عقد نكند، و چنانچه نداند كه شوهر دارد و با او ازدواج كند، پس اگر دخول واقع شود آن زن بر او حرام ابدي ميشود، و اگر پيش از دخول متوجه شد، واجب است از او جدا شود، ولي بعداً ميتواند او را براي خود عقد كند.
مسأله 2412. زن شوهردار اگر زنا بدهد بر شوهر خود حرام نميشود، و چنانچه توبه نكند و بر عمل خود باقي باشد، اگر مشهور به زانيهبودن شود، احتياط لازم آن است كه شوهر، او را طلاق دهد، و تا توبه نكند او را نگيرد، ولي بايد مهرش را بدهد.
مسأله 2413. زني را كه طلاق دادهاند و زني كه متعه بوده و شوهرش مدت او را بخشيده، يا مدتش تمام شده، چنانچه بعد از مدتي شوهر كند و بعد شك كند كه موقع عقد شوهر دوم، عده شوهر اول تمام بوده، يا از راه غفلت يا معصيت در عده شوهر كرده، بايد به شك خود اعتنا نكند.
مسأله 2414. مادر و خواهر و دختر پسري كه لواط داده، بر لواطكننده در صورتي كه بالغ بوده حرام است، ولي اگر گمان كند كه دخول شده يا شك كند كه دخول شده يا نه، بر او حرام نميشود.
مسأله 2415. اگر با مادر يا خواهر يا دختر كسي ازدواج نمايد، و بعد از ازدواج و دخول به زوجه، با آن شخص لواط كند، آنان بر او حرام نميشوند، و اگر بعد از عقد و پيش از دخول لواط كند، بنابر احتياط واجب آن زن بر او حرام ميشود.
مسأله 2416. اگر كسي در حال احرام -كه يكي از كارهاي حج است- با زني ازدواج نمايد، عقد او باطل است، و چنانچه ميدانسته كه زنگرفتن بر او حرام است، ديگر نميتواند آن زن را براي خود عقد كند.
مسأله 2417. اگر زني كه در حال احرام است با مردي كه در حال احرام نيست ازدواج
كند، عقد او باطل است، و اگر زن ميدانسته كه ازدواجكردن در حال احرام حرام است، بايد بعداً با آن مرد ازدواج نكند.
مسأله 2418. اگر مرد طواف نساء را كه يكي از كارهاي حج است به جا نياورد، زنش كه به واسطه احرام بر او حرام شده بود حلال نميشود، و نيز اگر زن طواف نساء نكند، شوهرش كه به واسطه احرام بر او حرام شده بود، حلال نميشود، ولي اگر بعداً طواف نساء را انجام دهند به يكديگر حلال ميشوند.
مسأله 2419. اگر كسي دختر نابالغي را براي خود عقد كند، نبايد پيش از آن كه نه سال دختر تمام شود، با او نزديكي و دخول كرد، و اگر پيش از آن كه نه سالش تمام شود با او نزديكي كرد، ظاهر اين است كه موجب حرمت نزديكي با او بعد از نه سال نميشود، اگر چه احتياط اين است كه تا آخر عمر خصوصاً اگر افضا نموده باشد، از دخول به او با رضايت او خودداري نمايد، و الا او را طلاق دهد.
مسأله 2420. زني كه شوهرش او را سه مرتبه طلاق داده بر شوهرش حرام ميشود، ولي اگر با شرايطي كه در كتاب طلاق گفته ميشود با مرد ديگري ازدواج كند، بعد از مرگ يا طلاق شوهر دوم و گذشتن مقدار عده او، شوهر اول ميتواند دوباره او را براي خود عقد نمايد.
رساله توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني.
*- ويژه نامه احكام ازدواج و طلاق
- احكام عقد موقت
- احکام عقد دائم
- با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد
- شرایط فسخ عقد دائم و موقت
- شرایط عقد ازدواج دائم و موقت
- نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم
كليد: با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد ازدواج های حرام کدامند ازدواج هاي حرام ازدواج هاي حرام در چه صورت زن و مرد به یکدیگر حرام ابدی میشوند؟ حرام ابدی حکم ازدواج با خواهر ناتنی ازدواج با مادر و دختر حکم زنای با خواهر زن ازدواج با مادر
سلام سوال دارم
ببخشید اگر زنی هنوز طلاق تگرفته با مردی رابطه داشته باشه بعد از طلاق می تونه با این مرد عقد موقت کنه
سلام علیکم
ارتباط و دوستی با نامحرم حرام است. کاملا روشن است چنین مردی صلاحیت یک ازدواج موفق را ندارد!.
این نوع ارتباطات هم عاقبت خوبی ندارد، و بایت ترسید از روزی که خداوند بخواهد رسوا کند و …!.
اگر منظور شما ارتباط جنسی هست(العیاذ بالله)!، اگر رابطه داشته اند، حرام ابد هستند و بعد از طلاق هم نمی توانند با هم ازدواج کنند.(درسایت سرچ کنید، نطر مراجع را کامل بخوانید)
اعاذناالله من شرور انفسنا
با سلام
با گفتن سه بار طلاق از طرف مرد در تيلفون به زن آيا زن طلاق ميشود يا نه؟
سلام علیکم
طلاق دادن شرایط خاص به خودش را دارد، شاهد می خواهد و احکام دیگر، لطف کنید از اینجا کلیک کنید و شرایط طلاق را بخوانید، اگر شرایط را رعایت نکرده باشید، طلاق محقق نشده است.
وفقکم الله لکل الخیر
سلام عليكم
آيا ازدواج پسر با خانم عمو كه از طرف شوهرش طلاق شده باشد جايز است يا خير؟
سلام علیکم
پس از اینکه عمو طلاق داد، و همسر او عده را رعایت کرد، شما می توانید با او ازدواج کنید.
فراموش نکنید زن عمو محرم نیست.
وفقکم الله لکل الخیر
با سلام
ازینکه پاسخم را دادید سپاسگزارم
حال اگر مردی زنی را صیغه کند می تواند با مادر این زن ازدواج کند ؟
لطفا راهنماییم کنید
سلام عليكم خواهر گرامي
فرقي بين عقد دائم و موقت نيست . همينكه عقد خوانده شد مادر زن بر داماد از جهت ازدواج حرام ابد مي شود!.
وفقكم الله لكل الخير
با سلام
سوالی دارم
آیا داماد بعد از طلاق یا فوت همسر می تواند با مادر زن خود ازدواج کند ؟
لطفا راهنماییم کنید
با تشکر
یاعلی*
سلام عليكم خواهر گرامي
نمي تواند ازدواج كند.
اگر كسى زنى را براى خود عقد نمايد، اگر چه با او نزديكى نكند، مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند به آن مرد محرم ابدي مى شوند.
وفقكم الله لكل الخير