وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد

6

اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد

فهرست این نوشتار:

اگر قضای روزه ماه رمضان بر کسی واجب شد و آن شخص تا رمضان سال بعد آن را قضا نکند باید کفاره تاخیر بدهد، یعنی علاوه بر قضا یک مد طعام حدود 750 گرم گندم و جو و … هست را باید به فقیر بدهد. در نوشتار قبل حکم کفاره تاخیر بیان شد، نوشتار حاضر مکمل آن توضیحات است، از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

رساله توضيح المسائل

[ اگر در ماه رمضان به واسطه عذری روزه نگیرد]

مسأله 1705 اگر در ماه رمضان به واسطه عذری روزه نگیرد و بعد از رمضان عذر او برطرف شود و تا رمضان آینده عمداً قضای روزه را نگیرد (1) باید روزه را قضا کند و برای هر روز یک مد گندم یا جو و مانند اینها هم به فقیر بدهد (2).

این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (زنجانی:) تا ماه رمضان آینده بدون عذر قضای روزه را نگیرد..

(2) (خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی:) برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد.

[اگر در قضای روزه کوتاهی کند تا وقت تنگ شود]

مسأله 1706 اگر در قضای روزه کوتاهی کند تا وقت تنگ شود و در تنگی وقت عذری پیدا کند، باید قضا را بگیرد (1) و برای هر روز یک مد گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد (2) بلکه اگر موقعی که عذر دارد تصمیم داشته باشد که بعد از برطرف شدن عذر روزه های خود را قضا کند و پیش از آن که قضا نماید در تنگی وقت عذر پیدا کند باید قضای آن را بگیرد، و احتیاط واجب (3) آن است که برای هر روز هم یک مد غذا به فقیر بدهد.

این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) و (سیستانی: بنا بر احتیاط واجب) برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و هم چنین است (خوئی، تبریزی: بنا بر احتیاط واجب) اگر بعد از برطرف شدن عذر تصمیم داشته باشد که روزه های خود را قضا کند ولی پیش از آن که قضا نماید در تنگی وقت عذر پیدا کند.

(گلپایگانی، صافی:) در تنگی وقت عذری پیدا کند، که پیش از ماه مبارک نتواند قضا نماید باید قضا را بعد بگیرد.. (فاضل:) باید قضا را در سال بعد بگیرد..

(2) (گلپایگانی، صافی:) هر چند موقعی که عذر دارد، تصمیم داشته باشد که بعد از برطرف شدن عذر روزه های خود را قضا کند.

(مکارم:) امّا اگر کوتاهی نکرده و اتفاقاً در تنگی وقت، عذری پیدا شده فقط قضا لازم است.

(فاضل:) برای هر روز یک مُد طعام به فقیر بدهد..

(3) (فاضل:) احتیاط مستحب..

(زنجانی:) مسأله اگر در قضای روزه سستی و مسامحه کند تا وقت تنگ شود و در تنگی وقت عذری پیدا کند که موجب ترک روزه شود، باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و بعد از برطرف شدن عذر، قضا را بگیرد و اگر مسامحه نکند و تصمیم داشته باشد که روزه های خود را قضا کند، ولی پیش از آن که قضا نماید، در تنگی وقت عذر پیدا کند، پس از برطرف شدن عذر باید قضا را گرفته، بنا بر احتیاط برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي       حضرت آیت الله مکارم شیرازی

وظيفه کسي که روزه قضای ماه رمضان را چند سال به تأخير انداخته [احکام روزه قضا]

پرسش : فردی که چندین سال روزه قضا را به تأخیر انداخته است تکلیف او چیست؟

پاسخ : هرگاه قضاى روزه ماه رمضان را چند سال به تاخیر اندازد باید قضا را به جا آورد و براى هر روز یک مد طعام به فقیر دهد و با گذشت سالها کفّاره متعدّد نمى ‏شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

 


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: حکم قضای روزه چیست؟

پاسخ: باید روزه هایی را که نگرفتید قضا کنید و اگر کسی روزه ماه رمضان را به خوردن یا آشامیدن یا جماع یا استمناء یا باقی ماندن بر جنابت باطل کند ، در صورتی که بداند آن کار روزه را باطل می کند، اضافه بر قضا ، کفاره هم بر او واجب می‏شود . و همچنین – بنا بر احتیاط واجب- نسبت به کسی که جاهل به حکم است ولی در جهل خود معذور نیست و مطمئن هم نیست یعنی احتمال می دهد که مبطل باشد.
و اما کسی که مساله را نمی داند و در جهل خود معذور است یا مطمئن است که آن کار روزه را باطل نمی کند کفاره بر او نیست ولی اگر می داند مبطل است و نمی داند کفاره دارد باید کفاره بدهد.
و در کفاره افطار روزه ماه رمضان، کافی است به شصت فقیر غذا بدهد به هر کدام ۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان و مانند آنها. و اگر می دانست که باید قضا کند و قضای آن را یک سال به تأخیر انداخت تا ماه رمضان بعد برسد باید بابت هر روزعلاوه بر قضا ۷۵۰ گرم گندم، آرد یا نان را به یک فقیر بدهد و اگر بیش از یک سال تأخیر بیاندازد کفاره تکرار نمی شود. و نسبت به قضا اگر در مقدار فوت شده شک دارید مقدار متیقن یعنی کمتر کافی است.
استفتائات آیت الله سیستانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه



کلید: اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد اگر قضا روزه را تا رمضان سال بعدش نگیرد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. حسینی می گوید

    سلام وقتتون بخیر برای کفاره تاخیر کجا میتونم پرداخت کنم؟ (مقلد آیت الله خامنه ای )

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خودتان می توانید به فقیر بدهید یا به دفتر مرجعتان بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. حسینی می گوید

        خیلی ممنونم
        امسال مبلغ ریالی برای هرروز روزه تاخیر چقدر میشه؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          کفاره‌ی تأخیر عبارت است از یک مد طعام که بایستی به فقیر داده شود. حدود 5 هزار برای سال 1400 هست برای هر روز.
          در سایت احکام کفاره تاخیر را سرچ کنید.
          وفقکم الله لکل الخیر

          1. حسینی می گوید

            ببخشید من حدود ۵ سال روزه نمیگرفتم‌ باید به اندازه ۱۵۰ روز کفاره تاخیر بدم یا همون ۳۰ روزه کافیه ؟

          2. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم
            با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید.
            وفقکم الله لکل الخیر