وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اسلامی کردن علوم

0

اسلامی کردن علوم


پرسش 24 . اضافه كردن كلمه اسلامى به انتهاى نام يك علم (مثل پزشكى اسلامى، اقتصاد اسلامى و…) چه معنايى دارد؟ يا اينكه از آيات و روايات مى توان «روش» استخراج كرد (مثلاً روش پزشكى در اسلام)؟


در اين باره بايد دانست؛ منابع اسلامى ـ كه شامل آيات و روايات است ـ حاوى «دانش»ها و «روش»ها است. با اين تفاوت كه آنچه مربوط به معرفت شناسى و احكام تكليفى شرعى مى شود، به طور حداكثر آمده است؛ زيرا معارف ملكوتى فراتر از دسترسى بشر است و اگر از طريق پيامبران و وحى القا نمى شد، راه آن بر روى بشر بسته بود.

 

اما آنچه مربوط به علوم تجربى و آزمودنى مى شود، به طور اشاره و حداقل آمده است؛ زيرا مشيت و اراده خدا بر آن است كه دانش ها و روش هايى كه تجربى و حسى است و انسان با تلاش و پويايى، توانايى دست يابى به آنها را دارد، به وسيله خود انسان به دست آيد.


البته از آنجا كه آيات، داراى مفاهيم و لايه هاى متعدد و فراوان است و روايات نيز بسيار گسترده است، با تفكر، جست و جو و يافتن ارتباط ميان موضوعات مطرح شده در آيات و روايات، مى توان راهنمايى هاى فراوانى از جهت دانشى و روشى در خصوص علوم تجربى به دست آورد؛ در نتيجه به هر مقدار از دانش هاى مطرح شده در آيات و روايات، در يافته هاى علمى، بيشتر استفاده شود، رنگ اسلامى بودن آن بيشتر خواهد بود و پسوند اسلامى براى آن سزاوارتر است.


«مكتب» مجموعه اى از هست ها، بايدها و نبايدهاست و اگر نظام اقتصادى، سياسى، مديريتى، اجتماعى و تربيتى كشور بر اساس مكتب اسلام شكل گيرد و روش ها و تجربه ها، در چارچوب اجراى دستورات مكتب قرار گيرد، اضافه كردن پسوند اسلامى به علم صحيح است.

 

به ويژه در گرايش ها و رشته هاى علوم انسانى و اجتماعى، وظيفه ما مراجعه به متن آيات، احاديث و تطبيق آنها با شرايط حاضر است. و در علوم پايه و فنى، وظيفه ما استفاده از دانش ها و تجربيات بشرى همراه با رعايت ارزش هاى دينى در جواز و عدم جواز كاربرد آنها است. در اين صورت مى توان ادعا كرد جامعه در راستاى اهداف مكتب اسلام در حركت است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسمان،  پرسش ها و پاسخ ها «قرآن شناسی».

حتما بخوانيد

 

ویژه نامه قرآن پژوهی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.