وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

احکام ساير مکان هاى دينى

0

احکام ساير مکان هاى دينى

   مطابق با نظر مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي

س 423: آيا از نظر شرعى به ثبت رساندن حسينيه به نام اشخاص معيّن، جايز است؟
ج: ثبت ملکى حسينيه‏ اى که جهت اقامه مجالس دينى وقف عام شده، جايز نيست، و ثبت وقفى آن به نام اشخاص ضرورتى ندارد. به هر حال، ثبت وقفى آن به اسم افراد خاص بهتر است با اجازه و موافقت همه افرادى باشد که در ساختن آن حسينيه مشارکت داشته ‏اند.

س 424: در رساله‏ هاى عمليه آمده است که جايز نيست شخص جنب و حائض داخل حرم ائمه (عليهم‌السلام) شوند. خواهشمند است توضيح بفرماييد که منظور از حرم، همان زير گنبد است يا اين که شامل همه ساختمان‏هاى ملحق به آن هم مى‏شود؟

ج: مراد از حرم همان زير گنبد مبارک و جايى است که به آن حرم و مشهد شريف گفته مى‏ شود، ولى ساختمان‏هاى ملحق به آن و شبستان‌ها حکم حرم را ندارند و ورود جنب و حائض به آن‌جاها اشکال ندارد، مگر جاهايى که عنوان مسجد  را داشته باشد.

س 425: حسينيه‏اى در کنار مسجدى قديمى ساخته شده است، در حال حاضر مسجد قديم گنجايش نمازگزاران را ندارد، آيا مى‏توان حسينيه را در مسجد ادغام کرد و از آن به عنوان مسجد استفاده نمود؟
ج: نماز خواندن در حسينيه اشکال ندارد، ولى اگر حسينيه، به عنوان حسينيه، وقف صحيح شرعى شده، تبديل آن به مسجد جايز نيست و همچنين ضميمه‌کردن آن به مسجد به عنوان مسجد هم جايز نيست.

س 426: استفاده از فرش ها و اجناس نذر شده براى مرقد يکى از فرزندان ائمه (عليهم‌السلام) در مسجد جامع محله چه حکمى دارد؟
ج: اگر زائد بر نياز مرقد امامزاده (عليه‌السلام) و زائران آن باشد، اشکال ندارد.

س 427: آيا تکايايى که به نام حضرت ابوالفضل (عليه‌السلام) و غير آن تأسيس مى‏شود، حکم مسجد را دارد؟ لطفاً احکام آن را بيان فرماييد.
ج: تکيه ‏ها و حسينيه‏ ها حکم مسجد را ندارند.

حتما بخوانيد

 

 

 

– احكام بانوان

– احكام نماز

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.