وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آثار درمانی کدو برای محافظت از پوست از نظر قرآن

0

آثار درمانی کدو برای محافظت از پوست از نظر قرآن

حضرت يونس (ع) و بوته ي كدو

در قرآن کریم، داستان حضرت يونس (علیه السلام) و افكنده شدن او در دريا و بلعيده شدن توسط ماهي و خروجش از شكم ماهي و… بيان شده است. در آيات قرآن، به اين موضوع اشاره شده كه وقتی حضرت یونس از شکم ماهی نجات پیدا کرد و به ساحل رسید، بيمار و رنجور بوده و در این حال خداوند بالاي سر وي، گياه كدو را روياند:

«فَنَبَذْناهُ بِالْعَراءِ وَ هُوَ سَقيمٌ وَ أَنْبَتْنا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِنْ يَقْطين »205؛ «او را در يك سرزمين خشك خالى از گياه افكنديم در حالى كه بيمار بود و بوته كدويى بر او رويانديم». «يَقْطين» گياهى است كه ساقه ندارد و داراى برگهاى پهن است  و بسیاری از مفسرین آن را به معنای کدو گرفته اند206 و در روایات مترادف با «قَرع » دانسته شده207 که به معنای کدو حلوائی یا تنبل در زبان فارسی است و در انگلیسی به آن Pumpkin میگویند208.

برخی مفسرین گفته اند که كدو علاوه بر اينكه برگهاى پهن و پرآبى دارد و مى توان از آن سايبان خوبى تهيه كرد، مگس نيز بر برگهاى آن نمى نشيند و يونس به خاطر توقف در شكم ماهى پوست تنش آن قدر نازك و حساس شده بود كه از نشستن حشرات بر آن رنج مى برد، او اندام خود را با اين كدو پوشانيد تا هم از سوزش آفتاب در امان باشد و هم از حشرات209. برخی نیز گفته اند که برگ اين گياه علاوه بر خاصيت حشره زدايي و سايبان بودن، براي درمان كوفتگي نيز مؤثر است210.

 
متخصصان پوست تاكيد مي‌كنند كه كدو حلوايي در زمينه مراقبت از پوست قدرتمند و بي‌نظير است. اين گياه خوراكي حاوي اكسيد‌هاي قدرتمند آنتي هيدروكسي است كه يك اسيد طبيعي در ميوه است و سلول‌هاي مرده پوست را برطرف كرده و پوست را درخشان مي‌كند. همچنين حاوي ويتامين A است كه به توليد سلول‌هاي پوستي جديد و نرم‌تر و جوان‌تر شدن اين بافت كمك مي‌كند.

علاوه بر اين كدو حلوايي به دليل دارا بودن مقادير بالاي بتاكاروتن كه در ميوه‌ها و سبزي‌هاي نارنجي رنگ مثل هويج به وفور يافت مي‌شود، از پوست در برابر تشعشعات ماوراء بنفش محافظت مي‌كند. علاوه بر این كدو حلوايي سرشار از خواص آنتي اكسيداني است كه سلامت بدن را تقويت مي‌كند و خاصيت بيماري زدايي نيز دارد و مجهز به سلاح‌هايي مؤثر براي مقابله با بيماري‌ها است. همچنین این گیاه با داشتن غني‌ترين ريزمغذي‌ها، می تواند نیازهای بدن انسان را به خوبی تأمین کند.

با وجود این خواص در کدو حلوایی، میتوان گفت که اين گیاه دقیقاً همان چيزي بود كه يونس (علیه السلام) به آن احتياج داشت. از پيامبر اكرم (ص) نقل شده كه فرمودند: «كُلِ الْيَقْطِينَ فَلَوْ عَلِمَ اللَّهُ تَعَالَى شَجَرَةً أَخَفَّ مِنْ هَذَا لَأَنْبَتَهَا عَلَى أَخِي يُونُسَ»211؛ «  كدو بخوريد كه اگر خدا گیاهى بهتر و سبكتر از آن سراغ داشت براى برادرم يونس ميرويانيد».

205 – صافات (37)، آیه های 145 و 146.
206- قاموس قرآن، ج  7، ص 268.
207- ر.ک: تفسير نمونه، ج  19، ص 159.
208- البته در زبان فارسی نوع دیگری از کدو به نام «کدوی سبز» هم وجود دارد که در عربی به آن «کوسا» و در انگلیسی به آن Zucchini گفته می شود.
209- تفسير نمونه، ج  19، ص 159.
210- تفسیر نور، ج 10، ص 63.
211- بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج  63، ص 228
منبع: سایت هدانا برگرفته از قرآن و پزشکی.

 

حتما بخوانيد

 

ویژه نامه قرآن پژوهی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.