وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کیفیت نماز استخاره چگونه است

2

کیفیت نماز استخاره چگونه است

کیفیت نماز استخاره چگونه است

در نوشتار قبل « نماز استخاره ذات الرقاع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

پرسش
دربارۀ نماز استخاره اطلاعاتی می‌خواستم و این‌که در چه وقتی و چگونه خوانده می‌شود؟

پاسخ:

نماز استخاره برای درخواست نیکی و انجام کارهای خوب در روایات سفارش شده است. البته در برخی از آنها استخاره همراه با خواندن نماز و دعا توصیه شده و در بعضی روایات تنها به ذکر دعایی خاص بسنده شده است.

روایاتی در این‌باره از امام صادق(ع) نقل شده است که چند نمونه از آنها ذکر می‌شود:

1. «هر گاه یکى از شما بخواهد کار مهمّى (که نیاز به مشاوره دارد) انجام دهد، در این صورت با هیچ یک از مردم درباره آن مشورت و نظرخواهى نکند، تا این‌که نخست با خداوند تبارک و تعالى مشاوره نماید».

راوى از امام پرسید: فدایتان گردم مشاوره با خداوند تبارک و تعالى دیگر چیست؟

امام(ع) فرمود: نخست از خداوند متعال درخواست می‌کند که خیر او را در آن کار پیش آورد و کارش را درست کند آن‌گاه با دیگران به مشاوره پردازد، و هرگاه شخص با مشاوره خداوند تبارک‏ و تعالى کارش را آغاز کند، خداوند نیز خیر او را بر زبان هر یک از مردم که طرف مشورت او قرار گیرد جارى خواهد ساخت».

2. «هر گاه یکى از شما بخواهد کار مهمى انجام دهد لازم است دو رکعت نماز بخواند آن‌گاه حمد و ثناى خداوند عزّ و جلّ بجا آورد و بر پیامبر خدا صلوات فرستد سپس این دعا را بخواند:

«اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ هَذَا الْأَمْرُ خَیراً لِی فِی دِینِی وَ دُنْیای فَیسِّرْهُ لِی وَ قَدِّرْهُ لِی وَ إِنْ کَانَ غَیرَ ذَلِکَ فَاصْرِفْهُ عَنِّی‏»؛ بار خدایا! اگر این کار خیر دین و دنیاى مرا در بردارد، پس انجام آن را برایم میسّر و مقدّر فرما، و اگر چنین نیست، پس آن را از من برگردان و دور ساز.

سپس از آن حضرت پرسیده شد که در آن دو رکعت چه بخوانیم؟

امام صادق(ع) فرمود: «هر چه می‌خواهى بخوان، اگر خواستى «قل هو اللَّه احد»، و «قل یا ایها الکافرون» در آن دو رکعت بخوان. ولى «قل هو اللَّه احد» معادل یک سوم قرآن است».[2]

3. «در رکعت آخر نماز شب در حالى که سر بر سجده نهاده‌اى صد و یک بار از خداوند استخاره کن (خیر خود را درخواست کن)».

از امام صادق(ع) پرسیده شد: با چه لفظى بگوییم؟

فرمود: «می‌گویى: «أَسْتَخِیرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ أَسْتَخِیرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ»؛ از خدا به مهربانی‌اش درخواست خیر می‌نمایم.[3]

  • گفتنی است؛ استخاره‌ای که در میان مردم رایج است که بعد از مشورت با مردم، به وسیله قرآن و یا رقعه انجام می گیرد، مربوط به جایی است که شخص حتی با طلب خیر از خدا (به وسیله دعا و یا نماز) و مشورت با مردم به نتیجه نمی رسد که روایات مربوط به این مرحله هم داریم. [1]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 562، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق.
    [2]. همان.
    [3]. همان، ص 562 – 563.
  • منبع: سایت هدانا به نقل از اسلام کوئست.

حتما بخوانيد

ویژه نامه استخاره و آداب آن

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. Mina می گوید

    سلام حاج آقا . اخر متن نوشتید اگه کسی با دعا و نماز و مشورت هم به جوابش نرسید روایت در مورد این مرحله هم داریم . میشه روایات رو بگید ؟ ممنونم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در ادامه منابع آن ذکر شده، می توانید رجوع کنید.
      وفقکم الله لکل خیر