وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چگونه می توانیم به خدا نزدیک شویم ؟

0

چگونه می توانیم به خدا نزدیک شویم ؟

تقرب به خداوند

 چگونه به خدا بسيار نزديك شويم؟

حضرت على (علیه السلام)  مى فرمايد:

«من احبّ ان يعلم كيف منزلته عنداللّه ، فلينظر كيف منزلة اللّه عنده، فانّ كل من خير له امران، امر الدنيا و الآخرة، فاختار امر الآخرة على الدنيا، فذلك الذى يحب اللّه و من اختار امرالدنيا فذلك الذى لا منزلته للّه عنده»؛ «هر كس مى خواهد بداند منزلت او نزد خداى متعال چگونه است، بايد ببيند منزلت خداى متعال نزد وى چگونه مى باشد؛ زيرا هر كس كه مُخيّر گشته است بين دو امر: امر دنيا و آخرت. هر كس امر آخرت را بر دنيا مقدم داشته و اختيار مى كند، پس او خدا را دوست مى دارد، و هر كس امر دنيا را مقدم داشته و آن را برمى گزيند و اختيار مى نمايد، پس خداى متعال را نزد وى منزلتى نيست».

بر اساس اين بيان، اگر انسان در حركات و سكنات خود جانب خداى متعال را بگيرد. خداى متعال نزد وى منزلت دارد و اين، نشانه آن است كه او نزد خداوند منزلت دارد. اما اگر انسان در حركات و سكنات خود، جانب خدا را مراقبت نكند ،خداى متعال نزد وى، منزلت ندارد و اين نشانه آن است كه وى نزد خدا منزلت ندارد.

مراقبت جانب خدا نيز، به معناى مراقبت ادب حضورى در پيشگاه پروردگار است؛ يعنى، رعايت آداب ظاهرى و باطنى. خداوند متعال به ظاهر و باطن احاطه دارد و حاضر در ظاهر و باطن است؛ از اين رو در محضر او خلاف مرادِ و رضاى او سر نزند.

اگر مى خواهيد به خداوند نزديك شويد، خويش را در حضور او ببينيد و ادب حضور را ـ چه در ظاهر و چه در باطن ـ مراعات كنيد. هر حركتى كه انجام دهيد، هر نگاهى كه مى كنيد، هر كلمه اى كه مى گوييد و هر آنچه در ظاهر از شما سر مى زند؛ همه در محضر حق است و از نظر جناب او دور نيست و اگر حركت، نگاه و گفتار شما و آنچه در ظاهر از شما سر مى زند، برخلاف رضاى او باشد، چگونه مى توانيد در حضور او، ادعاى طاعت و حبّ او و تقاضاى طلب رضوان و نزديكى به او را داشته باشيد؟

هين مراقب باش گر دل بايدت
كز پى هر فعل چيزى زايدت

هر كه ادب حضور را مراقبت كند، بدون شك به خداوند نزديك خواهد شد.

256. بحارالانور، ج 67، ص 25.
257. براى مطالعه بيشتر در اين خصوص نگا: مقالات، ج3، ص149 ـ 155.

منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش ها و پاسخ ها «عرفان و عشق»  .

حتما بخوانيد

ویژه نامه عرفان و مکاتب عرفانی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.