وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا گوشت خوک حرام است

0

چرا گوشت خوک حرام است

گوشت خوک

حیوانات حرام گوشت زیادی در شرع اسلام وجود دارند اما در بین همه آنها فقط از خوک نام برده شده است و این امر می تواند به شدید بودن آثار خوردن گوشت خوک در بین بقیه اشاره داشته باشد.

 

در شريعت حضرت موسى (علیه السلام) نیز گوشت خوك حرام اعلام شده است و در اناجيل گناهكاران به خوك تشبيه شده اند و در ضمن داستانها خوك به عنوان مظهر شيطان معرفى شده است.

 

خوک همانند خرگوش و خوکچه هندی از حیوانات پیخال‌ خوار (مدفوع‌ خوار) به حساب می آید. خوراك خوك نوعا از كثافات و گاهى از فضولات خودش است. روشن شده كه گوشت اين حيوان داراى یک نوع انگل خطرناك بنام «كرم تريشين» (trichina worm) است.

تنها كرم تريشين كافى است كه در يك ماه 15 هزار تخم ريزى كند و در انسان سبب پيدايش بیماری تریشینوز (trichinosis) گردد که عوارض گوناگونى مانند كمخونى، سرگيجه، تبهاى شدید بالای 40 درجه، اسهال، دردهاى رماتيسمى، كشش اعصاب، خارش داخل بدن، تراكم پيه ها، كوفتگى و خستگى، سختى عمل جويدن و بلعيدن غذا و تنفس و … دارد.226

 

همچنین يك نوع «كرم  کدوی نواری خوکی» (pork tapeworm) با نام علمی Taenia solium در گوشت خوک زندگی می کند که باعث بیماری کشنده مغزی نوروسیستی‌سرکوزیس (neurocysticercosis) در انسان شود.

در این بیماری، کیست‌هایی در مغز و ستون فقرات انسان ایجاد می‌شود که عامل اصلی صرع اکتسابی در کشورهای مختلف می‌باشد. در این بیماری تخم کرم از طریق مدفوع انسان در محیط خارج پراکنده می‌شود و خوک با بلع این تخم‌ها همراه با آب و غذای خود به شکل لاروی انگل که سیستی‌سرکوس نامیده می‌شود، آلوده می‌شود. سپس انسان‌ها با خوردن گوشت خوک، به فرم بالغ و نیز گاهی فرم لاروی آن مبتلا می‌شوند.

 

این کرم هر ساله موجب حدود ۵۰ میلیون عفونت کرم نواری و حدود ۵۰ هزار مرگ و میر ناشی از بیماری مغزی آن یعنی سیستی‌سرکوزیس می‌شود. کرم بالغ در روده باریک انسان می‌تواند به طول چندین متر برسد و برای سال‌ها بدون هیچ عارضه‌ای زنده بماند، اما تخم‌های تولید شده توسط آن در روده، باز می‌شوند و لارو کرم به مغز مهاجرت و موجب نوروسیستی‌سرکوزیس می‌شود.227

 

شاید بعضى بگويند با وسائل امروز مى توان تمام اين انگلها را كشت و گوشت خوك را از آنها پاك نمود، ولى به فرض كه با وسائل بهداشتى یا پختن گوشت خوك در حرارت زياد و یا واکسینه کردن آنها، انگلهاى مزبور به كلى از ميان بروند، باز زيان گوشت خوك قابل انكار نيست، زيرا طبق یک اصل مسلم، گوشت هر حيوانى حاوى صفات آن حيوان است که از طريق غده ها و تراوش آنها (هورمونها) در اخلاق كسانى كه از آن تغذيه مى كنند، اثر مى گذارد.

 

به اين ترتيب خوردن گوشت خوك مى تواند صفت بى بند و بارى جنسى و بیغیرتی و بى اعتنايى به مسائل ناموسى را كه از خصائص بارز این حيوان است، به خورنده آن منتقل كند.

 

خوك حتى نزد اروپائيان كه بيشتر گوشت آن را مى خورند سمبل بى غيرتى است و حيوانى است كثيف و شايد يكى از علل بى بند و بارى شديد جنسى كه در كشورهاى غربى حكومت مى كند همان تغذيه از گوشت اين حيوان آلوده باشد.228 

گوشت خوک طبقـه طبـقه است و ميان آنها پيه های متداخل در همديگر وجود دارد که بالاترين نسبت روغـن حـيوانی را دارند و روغـن آن نيز از خطرناکترين نوع روغـن است. (درصـد پـيه در گوشت خوک 28 درصد است در حـالـيکـه مثلاً در گوشت گاو 4 و نيم درصد می باشد). همچنین گوشت خوک مـقـادير زيادی اسيد دارد که اين اسيد از جمله باعث الـتـهـاب مخ می شود.

226- تفسير نمونه، ج  1، ص 586.
227- http://biochemistry20.blogfa.com/post/774
228- تفسير نمونه، ج  1، ص 587.

منبع: سایت هدانا برگرفته از قرآن و پزشکی.

 

حتما بخوانيد

 

ویژه نامه قرآن پژوهی

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.