وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا حضرت ابراهیم در اشاره به خورشید بجای هذه از هذا استفاده کردند

0

چرا حضرت ابراهیم در اشاره به خورشید بجای هذه از هذا استفاده کردند

حضرت ابراهيم در مقابل خورشيد پرستان با اشاره به خورشيد مى فرمايد هذا ربى هذا اكبر مگر نه اينكه خورشيد مونث مجازى است و بايد از اسم اشاره هذه استفاده كند چرا هذا استفاده كرده است ؟

علامه طباطبايى (ره) در تفسير شريف الميزان از اين سوال جواب داده و فرمود:

در آوردن لفظ هذا نكته اى وجود دارد و آن اين است كه قرآن كريم مى خواهد بفهماند ابراهيم (ع) در اين بحث واقعاً آفتاب را نمى شناخته يا خود را به جاى كسى فرض كرده كه اصلاً آفتاب را نديده و نمى داند كه اين جرم يكى از اجرام آسمانى است كه در هر شبانه روز يكبار طلوع نموده و غروب مى كند و نمى داند كه پيدايش شبانه روز و فصول چهارگانه مستند به آن است و آثار ديگرى نيز دارد.

لذا خود ما وقتى شبهى را از دور مى بينيم قبل از اينكه تشخيص دهيم مرد است يا زن مى پرسيم من هذا همچنان كه در جايى كه تشخيص نداده ايم شبه مزبور انسان است و يا چيز ديگر مى پرسيم: ما هذا؟ و بعيد نيست ابراهيم در آن موقعى كه اشاره به آفتاب مى كرده نسبت به خصوصيات آن جاهل بوده و اولين بارى بوده كه ازنگاه خود، چشم به جهان وسيع گشوده و مجتمعى از بشر و اجرامى در آسمان يكى بنام ستاره و يكى ماه ويكى خورشيد ديده و از جهت نداشتن معرفت و آشنايى به خصوصيات آنها به هر كدام كه رسيده فرمود ه: هذا ربى (1)

منبع:

1- تفسير الميزان، ج 7، ص 252، علامه طباطبايى. به نقل از اداره پاسخگويى آستان قدس رضوى

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.