وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا باید خدا را عبادت کنیم، گفتاری از آیت الله شاه آبادی

0

چرا باید خدا را عبادت کنیم، گفتاری از آیت الله شاه آبادی

ای عزیز، اکنون که فرصت و سرمایه عمر عزیز در دست است و طریق سلوک الی الله مفتوح است، و درهای رحمت حق باز است، و سلامتی و قوت اعضا و قوا برقرار است […] همتی کن و قدر این نِعَمِ الهیه را بفهم […] و ارض طبیعت مظلمه خود را به نور الهی روشن کن و […] تبدیل این ارض ظلمانی را به ارض نورانی بلکه به آسمان عقلانی کن:

یَومَ تُبَدَّلُ الأرضَ غَیرَ الأرضِ[۱]. و أشرَقَتِ الأرضُ بِنورِ رَبِّها[۲].

در آن روز اگر ارض تو غیر ارض نشده باشد و به نور رب، نورانی نگردیده باشد، ظلمت‌ها و سختی‌ها… داری. عمده مقصد و مقصود انبیاء عظام و تشریع شرایع و تأسیس احکام و نزول کتاب‌های آسمانی، خصوصاً قرآن شریف […]، نشر توحید و معارف الهیه و قطع ریشه کفر و شرک و دوبینی و دوپرستی بوده، و سرّ توحید و تجرید در جمیع عبادات قلبیه و قالبیه ساری و جاری است. بلکه شیخ عارف کامل، شاه‌آبادی روحی‌فداه می‌فرمودند:

«عبادات اجراء[۳] توحید است در مُلک بدن از باطن تا قلب.»

بالجمله، نتیجه مطلوبه از عبادات، تحصیل معارف و تمکین توحید و دیگر معارف است در قلب، و این مقصد حاصل نشود مگر آنکه حظوظ قلبیۀ عبادات را سالک استیفاء کند، و از صورت و قالب به حقیقت و لُبّ عبور نماید.

منبع: آداب نماز، امام خمینی (ره)، چاپ نهم، ص ۱۵۲-۱۵۴؛ برگرفته از عارف کامل، ص ۱۱۶-۱۱۷

 


[۱]  روزی که زمین را (به امر خدا) به غیر این زمین مبدل کنند. سوره ابراهیم، آیه ۴۸

[۲]  و زمین (محشر) به نور پروردگار روشن گردد. سوره زمر، آیه ۶۹

[۳]  اجراء: به جریان انداختن. در بعضی نسخه‌ها به‌اشتباه «اجزاء» آمده است، و بعضی از شارحین نیز بر همین اساس، در شرح عبارت مذکور به تکلف افتاده‌اند. در حالی که «اجراء» صحیح است و منظور آن است که انسان با عبادات، توحید را از قلب در مُلک بدن به جریان درمی‌آورد. همچنان‌که در جای دیگر (سرّالصلوة) به جای کلمه «اجراء» تعبیر کرده‌اند به «سرایت دادن»: جمیع عبادات، سرایت دادن ثنای حق جلّت عظمته است تا نشئیۀ ملکیۀ بدن…

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.