وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نمونه‌ قرارداد شرعی مضاربه

0

نمونه‌ قرارداد شرعی مضاربه

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. نمونه‌اى از قرارداد مضاربه :

عامل:——- سرمايه‌گذار : —— مبلغ سرمايه: ———– است. عامل از سوى سرمايه‌گذار وكيل است تا مبلغ مورد توافق را در كار تجارت به كار گرفته و — درصد سود حاصل را براى خود(عامل) برداشته و— درصد باقيمانده را به سرمايه‌گذار بپردازد.

در ضمن ماهيانه مبلغ —— تومان به صورت على‌الحساب از سوى عامل به سرمايه‌گذار پرداخت مى‌شود و در پايان مدّت مورد توافق عامل سود قطعى را محاسبه كرده و با توجّه به سود مشخّص شده وپرداختى على‌الحساب تصفيه حساب مى‌كنند و يا در صورت مشقت در محاسبه و با توافق طرفين مصالحه مى‌كنند. ضمنآ طى شرطى كه ضمن عقد خارج لازم (معامله جداگانه) بين عامل وسرمايه‌گذار انجام شد عامل ضرر تجارت نسبت به سرمايه سرمايه‌گذار را به عهده مى‌گيرد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

۸پرسش: اگر پولی داشته باشم و بخواهم با شخصی مضاربه کنم چیکار باید بکنم؟
پاسخ: می توانید با او مضاربه کنید به این معنا که پول را به او بدهید که با آن خرید و فروش کند و درصد معینى از سود برای خود بردارد و ما بقی را به شما بدهد (مانند اینکه نصف سود برای شما باشد و نصف دیگر برای او باشد).
و اگر ضرری حاصل شود یا مال تلف شود از جیب شما رفته است مگر این که شرط کنید که در صورت ضرر او باید از پول شخصی خود به شما همان مقدار را بدهد ، دقت کنید که عبارت دیگری گفته نشود. و مى توانید به او وکالت دهید که هر ماه یا هر سال از طرف شما با خود مصالحه کند که سهم شما را از سود با مقدار معین مورد توافق مثلا یک میلیون مبادله نماید و شرط کنید که اگر حصه شما کمتر از آن بود از مال خود تکمیل نماید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيدویژه نامه احکام متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.