وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم

پرسش . اگر مردى بخواهد دخترى را به عقد دائم خود درآورد، چگونه صيغه بخواند؟

14

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم

فهرست این نوشتار:

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم

در نوشتار قبل « نحوه خواند صیغه و شرایط عقد موقت مطابق نظر 10 مرجع» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

ازدواج دائم شرايطي دارد:

1- صيغه به عربي باشد. (اینجا کلیک نمایید).

2- دختر اگر باكره است، اذن پدر را داشته باشد.(اینجا کلیک کنید). اگر خانم رشیده است یا قبلا ازدواج کرده (ونزدیکی داشته) است نیازی به اذن ندارد.

3- مهريه معلوم باشد.

4- اگر (مثلا در دوران نامزدي) صيغه موقت براي محرميت خوانده شده است، قبل از اجراي صيغه عقد دائم؛ مرد مدت را به همسرش ببخشد.

نکته: نیازی به حضور شاهد نیست.

?هر كدام از موارد بالا نيازمند توضيحاتي است كه در بخش « احكام ازدواج و طلاق» و  قسمت «شرایط عقد ازدواج دائم و موقت» مي توانيد مطالعه نماييد. پس از شرايط عقد نوبت به بيان الفاظ صيغه عقد ازدواج موقت مي باشد كه در ادامه بدان اشاره مي گردد. 


صيغه عقد دائم 

پرسش 46 . اگر مردى بخواهد دخترى را به عقد دائم خود درآورد، چگونه صيغه بخواند؟

همه مراجع: پس از تعيين مهر، مرد به وكالت از طرف زن بگويد: «اَنكَحتُ مُوكِّلَتى (بعد از آن نام زن ذكر شود) نَفْسى عَلَى الْمَهرِ المَعلُوم» سپس از طرف خودش بگويد: «قَبِلْتُ النِّكاحَ لِنَفْسى».

  • (احكام ازدواج،پرسمان).

خطبه مستحب قبل از عقد ازدواج

خوب و مستحب هست قبل از صیغه و عقد ازدواج خطبه ای مشتمل بر حمد خداوند قرائت شود، متن زیر فرازهایی از خطبه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام عقد حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها است . خطبه به این شرح بود:

[بسم الله الرحمن الرحیم]
اَلْحَمْدُلِلّهِ الْمَحْمُودِ بِنِعْمَتِهِ، اَلْمَعْبُودِ بِقُدْرَتِهِ، اَلْمُطاعِ فِى سُلْطانِهِ، اَلْمَرْهُوْبِ مِنْ عَذابِهِ، اَلْمَرْغُوبِ اِلَیْهِ فِیْما عِنْدَهُ، اَلنّافِذِ اَمْرُهُ فِى اَرْضِهِ وَ سَمائِهِ، اَلَّذِى خَلَقَ الْخَلْقَ بِقُدْرَتِهِ وَ مَیَّزَهُمْ بِاَحْکامِهِ، وَ اَعَزَّهُمْ بِدِینِهِ وَ اَکْرَمَهُمْ بِنَبِیِّهِ مُحَمَّد ـ ثُمَّ اِنَّ اللّهَ جَعَلَ الْمُصاهَرَةَ نَسَباً لاحِقاً، وَاَمْراً مُفْتَرَضاً، وَ شَجَّ بِهَا الاَْرْحامَ وَ اَلْزَمَهَا الاَْنامَ، فَقالَ تَبارَکَ اسْمُهُ وَ تَعالَى جَدُّهُ: وَ هُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدِیراً… بحارالانوار، جلد 42، صفحه 119 ـ

حمد و ستایش مخصوص خداوندى است که به خاطر نعمتهایش شایسته حمد است، و به خاطر قدرتش در خور عبودیّت، و به خاطر سلطه و حاکمیّتش سزاوار اطاعت، خدایى که عذابش موجب وحشت، و پاداشهایش مایه رغبت، و حکمش در آسمان و زمین نافذ است، خدایى که خلق را با قدرتش آفرید، و آنها را با احکامش از هم جدا نمود، با دینش آنان را عِزّت بخشید، و با پیامبرش محمّد گرامى داشت.
سپس خداوند پیمان زناشویى را همردیف خویشاوندى نسبى قرار داد و تاروپود آن دو را درهم آمیخت، و بر بندگان واجب شمرد، و در همین زمینه خداوند متعال مى فرماید: او کسى است که انسان را از آب آفرید و (گسترش نسل) او را از طریق نسب و زناشوئى قرار داد و پروردگار تو توانا است..


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 345. براى خواندن صیغه عقد دائم چه عباراتى باید گفته شود؟

جواب: براى خواندن صیغه عقد دائم کافى است که زن بگوید: «زَوَّجْتُکَ نَفْسِى عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُوم» (یعنى خود را به همسرى تو درآوردم به مهرى که معین شده) و مرد هم بعد از آن بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْویجَ» (یعنى قبول کردم این ازدواج را) و اگر دیگرى را براى این کار وکیل کنند کافى است که وکیل زن بگوید: «زَوَّجْتُ مُوَکلَتى مُوَکلَکَ عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» (موکله خودم را به همسرى موّکل تو با مهر معلوم درآوردم) وکیل مرد نیز بگوید: «قَبِلْتُ لِمُوَکلى هَکذا» (من نیز همین گونه از طرف موکل خودم قبول کردم).احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

دستور خواندن عقد

مسأله ۲۳۸۷ ـ اگر صیغه عقد دائم را خود زن و مرد بخوانند، و پس از تعیین مقدار مهر. اوّل زن بگوید: «زَوَّجْتُک نَفَسِی عَلَی الصِّداقِ المَعْلُومِ» یعنی خود را همسر تو نمودم به مهری که معین شده، پس از آن بدون فاصله قابل‌توجهی مرد بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ» یعنی قبول کردم ازدواج را، عقد صحیح است؛ و همچنین اگر فقط «قبلتُ» بگوید، عقد صحیح است. و اگر دیگری را وکیل کنند که از طرف آنها صیغه عقد را بخواند، چنانچه مثلاً اسم مرد «احمد» و اسم زن «فاطمه» باشد، و وکیل زن بگوید: «زَوَّجْتُ مُوَکلَک اَحْمَدَ، مُوَکلَتِی فاطِمَةَ عَلَی الصِّـداقِ المَعْلُومِ» پس بدون فاصله قابل‌توجهی وکیل مرد، بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ لِمُوَکلی اَحْمَدَ عَلَی الصِّداقِ المَعْلُومِ» صحیح میباشد. و احتیاط مستحب آن است لفظی که مرد میگوید، با لفظی که زن میگوید مطابق باشد، مثلاً اگر زن «زَوَّجْتُ» میگوید، مرد هم «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ» بگوید نه «قَبِلْتُ النّکاحَ». رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني.


 

آيت الله وحيد خراساني
آيت الله وحيد خراساني

صيغه عقد دائم از خود زن و مرد يا وكيل آنان

مسأله ۲۴۳۲ ـ اگر صيغه عقد دائم را خود زن و مرد بخوانند و اوّل زن بگويد: «زَوَّجْتُكَ نَفْسِي عَلىَ الصِّداقِ الْمَعْلُومِ» يعنى خودرا زن تو نمودم به مهرى كه معيّن شده ، و پس از آن بدون آن كه پى در پى بودن ايجاب و قبول عرفاً بهم بخورد مرد بگويد: «قَبِلْتُ التَزْوِيْجَ عَلىَ الصِّداقِ المَعْلُوْمِ» يعنى قبول كردم ازدواج را به مهرى كه معيّن شده يا بگويد: «قَبِلْتُ التَّزْوِيْجَ» و قصد كند قبول همان ازدواج بر مهر معلوم را ، عقد صحيح است.
واگر ديگرى را وكيل كنند كه از طرف آنها صيغه عقدرا بخواند ، چنانچه مثلا اسم مرد احمد و اسم زن فاطمه باشد و وكيل زن بگويد: «زَوَّجْتُ مُوَكِّلَتِي فاطِمَةَ مُوَكِّلَكَ أَحْمَدَ عَلىَ الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» و پس از آن بدون آن كه موالات عرفاً به هم بخورد وكيل مرد بگويد: «قَبِلْتُ التَزْوِيْجَ لِمُوَكِّلِي أَحْمَدَ عَلَى الصِّداقِ المَعْلُومِ» صحيح مى باشد ، و بهتر آن است كه وكيل زن بگويد: «زَوَّجْتُ مُوَكِّلَكَ أَحْمَدَ مُوَكِّلَتِي فاطِمَةَ عَلَى الصِّداقِ المَعْلُومِ».
و بنابر احتياط مستحبّ لفظى كه مرد مى گويد با لفظى كه زن مى گويد مطابق باشد ، مثلا اگر زن «زَوَّجْتُ» مى گويد مرد هم «قَبِلْتُ التَزْوِيْجَ» بگويد ، هرچند «قَبِلْتُ النِّكاحَ» هم مانعى ندارد. رساله توضيح المسائل آيت الله وحيد خراساني


طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

دستور خواندن عقد دائم

مسأله 2377. اگر صيغه دائم را خود زن و مرد بخوانند و اول زن بگويد:

زَوَّجْتُكَ نَفْسي عَلی الصِّدَاقِ الْمَعْلوُم

خود را زن تو نمودم به مهري كه معين شده،

پس از آن، بدون فاصله مرد بگويد:

قَبِلْتُ التَّزْويجَ قبول كردم ازدواج را عقد صحيح است، و اگر ديگري را وكيل كنند كه از طرف آنان صيغه عقد را بخواند، چنان‌چه مثلاً اسم مرد احمد و اسم زن فاطمه باشد و وكيل زن بگويد:

زَوَّجْتُ مُوَكِّلَتي فَاطِمَةَ مُوَكِّلَكَ اَحْمَدَ عَلی الصِّدَاقِ الْمَعْلوُمِ،

پس بدون فاصله وكيل مرد بگويد:

قَبِلْتُ التَّزْويجَ لِمُوَكِّلي اَحْمَدَ عَلی الصِّدَاقِ الْمَعْلوُمِ

صحيح مي‎باشد، و بهتر آن است لفظي كه مرد مي‎گويد با لفظي كه زن مي‎گويد مطابق باشد، مثلاً اگر زن «زَوَّجْتُ» مي‎گويد، مرد هم «قَبِلْتُ التَّزْوِيجَ» بگويد. رساله توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني .

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=25083

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام ازدواج و طلاق 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

14 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام ببخشید بنده یه سوال داشتم
    اگر دختر باکره در عقد مرد دیگری باشد که در حال طلاق است و هنوز طلاق نگرفته صیغه با او چه حکمی دارد ؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بدیهی است که چنین کاری جایز نیست و باطل است.
      باید طلاق بگیرند و اگر باکره باشند باید برای ازدواج دوم اذن پدر باشد.
      وفقکم الله لکل خیر

  2. عرشیا می گوید

    با سلام.خانمی با شوهرش در حال زندگی هستش و یکسال باهاش ارتباط جنسی نداره.شوهرش با زن دیگه ای ازدواج کرده و حتی به خانم اولش خرجی نمیده و مدام کوتکش میزنه.حتی همسر اولش رضایت به طلاق توافقی داره متاسفانه چون حق طلاق با مرد هستش اینکا رو انجم نمیده.ایا میشه این خانم رو صیغه کرد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بدیهی است که نمی شود او را صیغه کرد!.
      خانم می تواند به راحتی از دادگاه شکایت کند اگر مرد بدون اجازه زن اول ازدواج کرده باشد چون در عقدنامه ها مرد تعهد داده که ازدواج دوم نداشته باشد قاضی می تواند مطابق قوانین برخورد کند. خانم با یک وکیل صحبت نمایند.
      ضمنا دوستی با زن متاهل حرام و گناه کبیره است.
      وفقکم الله لکل خیر

  3. علی می گوید

    سلام ممنون از زحماتتون میخواستم بدونم پرسش ۴۶ . اگر مردى بخواهد دخترى را به عقد دائم خود درآورد، چگونه صيغه بخواند؟

    همه مراجع: پس از تعيين مهر، مرد به وكالت از طرف زن بگويد: «اَنكَحتُ مُوكِّلَتى (بعد از آن نام زن ذكر شود) نَفْسى عَلَى الْمَهرِ المَعلُوم» سپس از طرف خودش بگويد: «قَبِلْتُ النِّكاحَ لِنَفْسى».
    این طبق نظر اقای سیستانی درسته ؟ خیالمون راحت باشه از این بابت؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اینجا کلیک کنید و کامل بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. ارمان می گوید

    سلام میخواستم بدونم قسمتی که نوشتید اگر مردی بخواهد دختری را به عقد دائم خود دربیاورد ایا اون متن خطبه با متنه اقای سیستانی مطابقت داره چون تو یک سایتی یکم فرق داشت قسمت اخر که مرد از جانب خودش میگه بیشتر بود و کلا به جای مهر کلمه صداق بکار رفته بود

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      آنچه در متن نوشتار آمده عینا کپی شده از رساله معظم له است بدون کم و زیاد، تا خیال شما راحت باشد.
      در رساله توضیح المسائل به شماره یاد شده که در متن نوشته ایم رجوع کنید و ببینید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. علی می گوید

    سلام طبق نظر رهبری اگر مرد از زن برای خواندن این صیغه اجازه بگیرد آیا درغیاب زن می تواند بخواند یا حضور زن الزامیست

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر شرایط صیغه رعایت شود مثل مدت و مهریه معلوم باشد، مرد می تواند به وکالت بخواند و حضور زن شرط نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. خامنه ای خمینی دیگر است می گوید

    صیغه ی ازداج دائم با وکیل رو در فتوای آقای سیستانی جا بجا نوشتید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بررسی شد، درست است شما مجدد با دقت نگاه کنید عین متن رساله هست!.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. علی می گوید

    سلام طبق نظر آیت الله خامنه ای آیا مرد وقتی بخواهد صیغه عقد دائم را بخواند که دربالای همین صفحه نوشته اید …آیا باید معنی آن را بداند یا همین که به قصد محرم شدن و ازدواج بخواند کافیه ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نیازی به دانستن معنی تک تک کلمات نیست، همینکه بداند با این عبارت می خواهد مهریه، زمان و ازدواج را ایجاد کند و داشته باشد کافی هست.
      البته بهتر این هست معنا را هم بداند، لذا اگر کسی که آگاه هست مثل یک روحانی برای شما بخواند بدیهی است که بهتر و رعایت احتیاط کامل شده است.
      وفقکم الله لکل الخیر