وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت

9

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت

فهرست این نوشتار:

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت

احکام جامع ازدواج موقت و صیغه مطابق نظر 10 مرجع را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

سخنی کوتاه: فلسفه ازدواج موقت مقابله با گناهان و فسادهای جنسی است که متاسفانه در سطح جامعه رواج یافته گناهانی مثل داشتن دوست دختر و دوست پسر که توسط برخی قبح آن شکسته شده است. هیچ گاه ازدواج موقت ناظر به تضعیف جایگاه ازدواج دائم نیست و این مهم را خود شارع مقدس حتما توجه داشته است و از آیات و روایات نیز بخوبی روشن است که دین جایگاهی خاص و ویژه برای ازدواج دائم قائل است.

علاوه بر این هر انسان عاقلی درک می کند که ازدواج دائم اهمیت و ثباتش بسیار بالاست لذا با داشتن شرایط ازدواج دائم کسی به سراغ ازدواج موقت نخواهد رفت، مخصوصا خانم ها که یک طرف این قضیه هستند را نباید فراموش کرد که در زمان ما طرز تفکر خاصی به ازدواج دارند، هیچگاه یک خانم باکره که شرایط ازدواج دائم را دارد برای چند ماه یا چند سال ازدواج موقت نخواهد کرد!، علاوه بر این شرع اجازه پدری که مصلحت دختر را رعایت کند شرط کرده تا تمام این رفتارها نظام مند باشد.

اما بدیهی است که شرایط تمام افراد جامعه یکسان نیست و همه نمی توانند ازدواج دائم داشته باشند، با این توصیف به دور از عقلانیت است که همه را با یک برنامه ازدواج دائم مدیریت کرد، ازدواجی که برای اینکه شرایطش فراهم شود زمانبر خواهد بود، با اینهمه رسوم غلط و دست و پاگیر شاهدیم سن ازدواج نیز بالا رفته است و کسی در پی حل این معضل هم نیست. از همین رو اگر برنامه ای همچو ازدواج موقت مطرح نباشد قوه شهوت و میلهای جنسی که بیکار نخواهد بود و باعث همین فسادها خواهد بود که بعضا شاهدیم.

مُتعِه یا نکاح مُنقَطِع یا ازدواج موقت که به صیغه نیز معروف است، شرايطي دارد:

1- صيغه به عربي باشد. (اینجا کلیک نمایید).

2- دختر اگر باكره است، اذن پدر را داشته باشد.(اینجا کلیک کنید). اگر خانم رشیده است یا قبلا ازدواج کرده (ونزدیکی داشته) است نیازی به اذن ندارد.

3- مهريه معلوم باشد.( اینجا کلیک کنید).

4- مدت زمان نيز مشخص شود. برخی از مراجع عقد موقت طولانی مدت را در حکم عقد دائم می دانند. (اینجا کلیک کنید). 

5- ازدواج موقت طلاق ندارد، و رها شدن زن به این است که مدتش تمام شود، یا مرد مدت را به او ببخشد، مثلاً بگوید: باقی مانده مدت را به تو بخشیدم، و شاهد گرفتن و پاک بودن زن از حیض لازم نیست.

نکته: نیازی به حضور شاهد نیست.

?هر كدام از موارد بالا نيازمند توضيحاتي است كه در بخش « احكام ازدواج و طلاق» و  قسمت «شرایط عقد ازدواج دائم و موقت» مي توانيد مطالعه نماييد. پس از شرايط عقد نوبت به بيان الفاظ صيغه عقد ازدواج موقت مي مي رسدكه در ادامه بدان اشاره مي گردد.


صيغه عقد موقت

پرسش 188 . اگر يك مرد و خانم بيوه اى، بخواهند خودشان صيغه عقد موقت بخوانند، كيفيت آن به چه شكل است؟

همه مراجع: پس از تعيين مهر و مدت، نخست خانم بگويد: «زَوَّجْتُكَ نَفْسى فِى الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلومْ»؛ «خود را در مدت معين و با مهر مشخص همسر تو كردم» و پس از آن بدون فاصله (طولانى) مرد بگويد: «قَبِلْتُ التَّزْويجَ»؛ «اين ازدواج را قبول كردم».

پرسش 189 . اگر مردى بخواهد خانم بيوه اى را به عقد موقت خود در آورد، چگونه صيغه بخواند؟

همه مراجع: پس از تعيين مهر و زمان عقد، مرد به وكالت از طرف زن بگويد:«اَنْكَحْتُ مُوَكِّلَتى (بعد از آن نام زن ذكر شود) نَفْسى فِى الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعلُومْ». سپس از طرف خودش بگويد: «قَبِلْتُ النِّكاحَ لِنَفْسى».

بطلان عقد موقت

پرسش 190 . زن و مردى صيغه موقّت جارى مى كنند و بعد از آميزش متوجه مى شوند كه عقدشان به جهتى باطل بوده است؛ آيا اين كار آنان در حكم زنا است و بچه به دنيا آمده نامشروع است؟

همه مراجع: با توجه به اينكه به مسأله آگاه نبوده اند، عملشان زنا نبوده و بچه نيز حلال زاده است و اگر بخواهند به زندگى موقّت ادامه دهند، بايد دوباره صيغه عقد را جارى سازند.[2]

ثبت محضرى

پرسش 191 . اگر زن و مردى بخواهند ازدواج موقّت كنند، آيا لازم است به محضر بروند تا در آنجا صيغه خوانده شود يا اينكه خود آنان مى توانند شرايط همديگر را بپذيرند و صيغه را بخوانند؟

همه مراجع: اگر شرايط صحّت عقد را رعايت كنند، مى توانند خودشان عقد را بخوانند و رفتن به محضر لازم نيست.[3]

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 2369 ؛ نورى، توضيح المسائل، م 2365 و وحيد، توضيح المسائل، م 2433 و دفتر: خامنه اى.
  • [2]. مكارم، استفتائات، ج 2، س 1012؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 634؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، عقد المتعة و م 1375 و 1376؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 3، م 233 و 92؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، عقد المتعة و م 1375 و 1376؛ امام، تحرير الوسيله، ج 2، النكاح المنقطع، م 5 و النسب، م 2؛ صافى، هداية العباد، ج 2، النكاح المنقطع، م 5 و النسب، م 2 و دفتر: خامنه اى، بهجت و فاضل. 
  • [3]. دفتر: همه مراجع.(احكام ازدواج،پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

کيفيت وکالت مرد از طرف مقابل در اجراى صيغه

س: براى عقد موقت اگر مرد خودش وکيل زن شود بايد چگونه صيغه را قرائت کند تا صحيح باشد؟
ج) در عقد موقّت بعد از تعيين مَهر و مدّت و اخذ وکالت از زن، مرد مى‌گويد: «اَنْکَحْتُ مُوَکِّلَتى لِنَفْسى فِى المُدّة المَعلومَة على المَهْر المَعلوم»، و بعد بلافاصله مرد مى‌گويد: «قَبِلْتُ هٰکَذا». استفتائات جديد.


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سؤال 346. براى خواندن صیغه عقد موقّت چه عباراتى باید گفته شود؟

جواب: براى خواندن صیغه عقد موقّت کافى است بعد از آن که مدّت و مهر معین شد، زن بگوید: «زَوَّجْتُکَ نَفْسِى فِى الْمُدَّه الْمَعْلُومَه عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ» (من خودم را به همسرى تو در مدّت معین با مهر معین درآوردم) مرد نیز بگوید: «قَبِلْتُ» (قبول کردم) یا این که وکیل زن بگوید: «مَتَّعْتُ مُوَکلَتِى مُوَکلَکَ فِى الْمُدَّه الْمَعْلُومَه عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ» (موکله خودم را به ازدواج موکل تو در مدّت معین با مهر معین درآوردم) وکیل مرد نیز بگوید: «قَبِلْتُ لِمُوَکلِى هَکذا» (قبول کردم براى موکل خودم همین طور).احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى، حضرت آيت الله مكارم شيرازي.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

دستور خواندن عقد

مسأله ۲۳۸۷ ـ اگر صیغه عقد دائم را خود زن و مرد بخوانند، و پس از تعیین مقدار مهر. اوّل زن بگوید: «زَوَّجْتُک نَفَسِی عَلَی الصِّداقِ المَعْلُومِ» یعنی خود را همسر تو نمودم به مهری که معین شده، پس از آن بدون فاصله قابل‌توجهی مرد بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ» یعنی قبول کردم ازدواج را، عقد صحیح است؛ و همچنین اگر فقط «قبلتُ» بگوید، عقد صحیح است. و اگر دیگری را وکیل کنند که از طرف آنها صیغه عقد را بخواند، چنانچه مثلاً اسم مرد «احمد» و اسم زن «فاطمه» باشد، و وکیل زن بگوید: «زَوَّجْتُ مُوَکلَک اَحْمَدَ، مُوَکلَتِی فاطِمَةَ عَلَی الصِّـداقِ المَعْلُومِ» پس بدون فاصله قابل‌توجهی وکیل مرد، بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ لِمُوَکلی اَحْمَدَ عَلَی الصِّداقِ المَعْلُومِ» صحیح میباشد. و احتیاط مستحب آن است لفظی که مرد میگوید، با لفظی که زن میگوید مطابق باشد، مثلاً اگر زن «زَوَّجْتُ» میگوید، مرد هم «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ» بگوید نه «قَبِلْتُ النّکاحَ».

مسأله ۲۳۸۸ ـ اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد غیر دائم را بخوانند، بعد از آنکه مدّت و مهر را معین کردند، چنانچه زن بگوید: «زَوَّجْتُک نَفْسِی فِی المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَی المَهْرِ المَعْلُومِ»، بعد بدون فاصله قابل‌توجهی مرد بگوید: «قَبِلْتُ»، صحیح است. و اگر دیگری را وکیل کنند، و اوّل وکیل زن به وکیل مرد بگوید: «زَوَّجْتُ مُوَکلَتِی مُوَکلَک فِی المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَی المَهْرِ المَعْلُومِ» پس بدون فاصله قابل‌توجهی وکیل مرد، بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ لِمُوَکلِی هکذا»، صحیح میباشد. رساله توضيح المسائل.

پرسش: لطفا کیفیت خواندن عقد موقت بین زن و مرد را توضیح فرمایید.

پاسخ: کیفیت عقد موقت: اگر شرایط عقد فراهم شود و خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد موقت را بخوانند ، بعد ازآنکه مدّت عقد موقت و مهر را معین کنند کافی است زن بگوید : (زَوَّجْتُک نَفْسِی فِی المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَی المَهْرِ المَعْلُومِ) و بعد بدون فاصله قابل توجهی مرد بگوید : (قَبِلْتُ) و برعکس آن هم صحیح است.
و مرد می تواند از طرف زن وکیل شود و بعد از اینکه این ازدواج را هرچند به صورت کلی به خانم توضیح دهد و مدت و مهریه را تعیین کنند کافی است فقط خودش بگوید: (زَوَّجْتُ موکلتی لنَفْسِی فِی المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَی المَهْرِ المَعْلُومِ).
و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی بخوانند، جایز است صیغه عقد را به زبان فارسی بخوانند و لازم نیست وکیل بگیرند.
و خواندن صیغه عقد به صورت تلفنی اشکال ندارد ولی به صورت نوشتاری اشکال دارد.
و مدت ازدواج باید از مقدار احتمالی عمر زن و شوهر ، یا یکی از آنها بیشتر نباشد.

۲پرسش: اگر دختر جوان پدر و جد پدری نداشته باشد برای ازدواج موقت یا دائم باید از کسی اجازه بگیرد ؟

پاسخ: اگر پدر و جد پدری دختر باکره فوت کرده باشند، در صورتی که رشیده باشد امر ازدواج به دست خودش است و لی بهتر است از برادر بزرگترش اجازه بگیرد. ولی ازدواج موقت برای دختر باکره گزینه مناسبی نیست چون معمولا خالی از عواقب ناخواسته و غیر قابل پیش بینی نیست.

۳پرسش: ازدواج موقت با دختری که همکار من می باشد و سنش ۳۳ سال است بدون اجازه گرفتن از پدرش چه حکمی دارد ؟

پاسخ: اگر دختر باکره بالغ و رشیده باشد و در تصمیم گیری های مهم زندگی نسبت به خود مانند کارمند شدن ونسبت به مال خود مانند خرید وفروش وبخشش اموال خود از نظارت پدر و مادر مستقل باشد ، بنابر احتیاط واجب جایز نیست بدون اجازه ولی (پدر یا جدّ پدری) عقد کند ، و در این فرض می تواند به فقیه دیگری با رعایت ترتیب در اعلمیت رجوع کند.

پرسش: دختری که خود را برای زنا عرضه می کند (باکره نیست) می توان با او عقد موقت و صیغه خواند؟

پاسخ: دختری که بدون دخول شرعی – مانند زنا – بکارتش را از دست داده باشد کماکان در حکم باکره است و برای ازدواج نیاز به اذن ولی (پدر یا جد پدری) دارد. 
و اگر مشهور به زنا باشد بنابر احتیاط واجب قبل از ازدواج باید توبه هم بکند.

۶پرسش: خانمی که شوهرش سالهاست او را ترک کرده و رفته ایا می توانم با ایشان عقد موقت بخوانم؟

پاسخ: عقد با زن شوهردار حرام و باطل است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی.


 

آيت الله وحيد خراساني
آيت الله وحيد خراساني

صيغه عقد غير دائم از خود زن و مرد يا وكيل آنان

مسأله ۲۴۳۳ ـ اگر خود زن و مرد بخواهند صيغه عقد غير دائم را بخوانند ، بعد از آن كه مدّت و مهر را معيّن كردند ، چنانچه زن بگويد: «زَوَّجْتُكَ نَفْسِي فِي الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ» و بعد بدون اين كه موالات عرفاً به هم بخورد مرد بگويد: «قَبِلْتُ هكَذا» صحيح است.
و اگر ديگرى را وكيل كنند و اوّل وكيل زن به وكيل مرد بگويد: «زَوَّجْتُ مُوَكِّلَتِي مُوَكِّلَكَ فِي المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَى المَهْرِ المَعْلُومِ» پس بدون اين كه موالات عرفاً به هم بخورد وكيل مرد بگويد: «قَبِلْتُ لِمُوَكِّلِي هَكَذا» صحيح مى باشد.

رساله توضيح المسائل آيت الله وحيد خراساني.


طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني

دستور خواندن عقد غير دائم

مسأله 2378. اگر خود زن و مرد بخواهند صيغه عقد غير دائم را بخوانند بعد از آن كه مدت و مهر را معين كردند، چنان‌چه زن بگويد:

زَوَّجْتُكَ نَفْسي فی الْمُدَّةِ الْمَعْلوُمَةِ عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلومِ

بعد بدون فاصله مرد بگويد: «قَبِلْتُ» صحيح است، و اگر ديگري را وكيل كنند و اول، وكيل زن به وكيل مرد بگويد:

 

مَتَّعْتُ مُوَكِّلَتِي مُوَكِّلَكَ فِي الْمُدَّةِ الْمَعْلوُمَةِ عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلومِ

پس بدون فاصله، وكيل مرد بگويد:

قَبِلْتُ لِمُوَكِّلِي هَكَذا صحيح مي‎باشد. رساله توضيح المسائل آيت الله صافي گلپايگاني.


1- خواندن صيغه عقد موقّت بوسيله زن و مرد

بعد از تعيين مهر و مشخّص كردن زمان به طور دقيق زن بگويد:

انكحت نفسى نفسك فى المدّة المعلومة على المهر المعلوم.

يعنى:

خود را به نكاح تو درآوردم در زمان معلوم مقابل مهر معلوم سپس مرد بگويد:

قبلت النّكاح لنفسي هكذا.

يعنى:

پذيرفتم اين نكاح را براى خود طبق آنچه ايراد گرديد.

و زن مى‌تواند بجاى « انكحت » زوّجت يا متّعت بگويد منتهى اگر « زوّجت » گفت مرد در جواب بگويد:

قبلت التّزويج چنانچه اگر زن « متّعت » گفت مرد در جواب بگويد: قبلت التّمتيع يا قبلت المتعة.

و نيز زن مى‌تواند بجاى « نفسك » بگويد:

لى نفسك يا من من نفسك يا لنفسك كه تمام اين صور جواب مرد همان است كه بگويد:

قبلت … لنفسي هكذا.

2- خواندن صيغه عقد موقّت بوسيله وكيل زن و وكيل مرد

انكحت موكّلتى (فاطمة) موكّلك (على) فى المدّة المعلومة على المهر المعلوم.

يعنى موكّله خود (فاطمه) را به نكاح موكّل شما (على) درآوردم در زمان معلوم مقابل مهر معلوم.

سپس وكيل مرد بگويد:

قبلت النّكاح لموكّلي هكذا.

يعنى:

پذيرفتم اين نكاح را براى موكل خود (على) طبق آنچه ايراد گرديد.

و وكيل زن مى‌تواند بجاى « انكحت » « زوّجت » يا متّعت بگويد منتهى اگر « زوّجت » گفت وكيل مرد در جواب بگويد قبلت التّزويج‌

چنانچه اگر وكيل زن گفت: متّعت وكيل مرد بگويد: قبلت التّمتيع يا قبلتذ المتعة و نيز وكيل زن مى‌تواند بجاى « موكّلك » بگويد:

الى موكّلك يا من موكّلك يا لموكّلك و در تمام اين صور جواب وكيل مرد همان است كه بگويد:

قبلت … لموكّلي (على) هكذا.

3- خواندن صيغه عقد موقت بوسيله وكيل زن با خود مرد

انكحت موكّلتى (فاطمة) نفسك فى المدّة المعلومة على المهر المعلوم.

يعنى:

موكّله خود (فاطمه) را به نكاح شما درآوردم در زمان معلوم مقابل مهر معلوم.

سپس مرد بگويد:

قبلت النّكاح لنفسي هكذا.

يعنى:

پذيرفتم اين نكاح را براى خود طبق آنچه ايراد گرديد و وكيل زن بجاى « انكحت » « زوّجت » يا متّعت مى‌تواند بگويد منتهى اگر « زوّجت » گفت مرد در جواب بگويد: قبلت التّزويج چنانچه اگر وكيل زن گفت: متّعت مرد بگويد: قبلت التّمتيع يا قبلت المتعة و نيز وكيل زن مى‌تواند بجاى « نفسك » بگويد:

الى نفسك يا من نفسك يا لنفسك‌

و در تمام اين صور جواب مرد همان است كه بگويد:

قبلت … لنفسى هكذا.

4- خواندن صيغه عقد موقّت بوسيله زن با وكيل مرد

ابتداء زن بگويد:

انكحت نفسى موكّلك (على) فى المدّة المعلومة على المهر المعلوم.

يعنى:

خود را به نكاح موكّل شما (على) درآوردم در زمان معلوم مقابل مهر معلوم.

سپس وكيل مرد بگويد:

قبلت النّكاح لموكّلي هكذا

يعنى:

پذيرفتم اين نكاح را براى موكل خود (على) طبق آنچه ايراد گرديد.

در اين صورت نيز زن بجاى « انكحت » مى‌تواند « زوّجت » يا « متّعت » بگويد منتهى اگر وى « زوّجت » گفت وكيل مرد بايد در جواب بگويد:

قبلت التّزويج چنانچه اگر زن گفت:

متّعت وكيل مرد در جواب بگويد:

قبلت التّمتيع يا قبلت المتعة.

و نيز زن مى‌تواند بجاى « موكّلك » بگويد:

الى موكّلك يا من موكّلك يا لموكّلك. کتاب : كيفيت اجراى صيغه نكاح نویسنده : سید محمد جواد ذهنی تهرانی .


خطبه مستحب قبل از عقد ازدواج

خوب و مستحب هست قبل از صیغه و عقد ازدواج خطبه ای مشتمل بر حمد خداوند قرائت شود، متن زیر فرازهایی از خطبه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام عقد حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها است . خطبه به این شرح بود:

[بسم الله الرحمن الرحیم]
اَلْحَمْدُلِلّهِ الْمَحْمُودِ بِنِعْمَتِهِ، اَلْمَعْبُودِ بِقُدْرَتِهِ، اَلْمُطاعِ فِى سُلْطانِهِ، اَلْمَرْهُوْبِ مِنْ عَذابِهِ، اَلْمَرْغُوبِ اِلَیْهِ فِیْما عِنْدَهُ، اَلنّافِذِ اَمْرُهُ فِى اَرْضِهِ وَ سَمائِهِ، اَلَّذِى خَلَقَ الْخَلْقَ بِقُدْرَتِهِ وَ مَیَّزَهُمْ بِاَحْکامِهِ، وَ اَعَزَّهُمْ بِدِینِهِ وَ اَکْرَمَهُمْ بِنَبِیِّهِ مُحَمَّد ـ ثُمَّ اِنَّ اللّهَ جَعَلَ الْمُصاهَرَةَ نَسَباً لاحِقاً، وَاَمْراً مُفْتَرَضاً، وَ شَجَّ بِهَا الاَْرْحامَ وَ اَلْزَمَهَا الاَْنامَ، فَقالَ تَبارَکَ اسْمُهُ وَ تَعالَى جَدُّهُ: وَ هُوَ الَّذِى خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدِیراً… بحارالانوار، جلد 42، صفحه 119 ـ

حمد و ستایش مخصوص خداوندى است که به خاطر نعمتهایش شایسته حمد است، و به خاطر قدرتش در خور عبودیّت، و به خاطر سلطه و حاکمیّتش سزاوار اطاعت، خدایى که عذابش موجب وحشت، و پاداشهایش مایه رغبت، و حکمش در آسمان و زمین نافذ است، خدایى که خلق را با قدرتش آفرید، و آنها را با احکامش از هم جدا نمود، با دینش آنان را عِزّت بخشید، و با پیامبرش محمّد گرامى داشت.
سپس خداوند پیمان زناشویى را همردیف خویشاوندى نسبى قرار داد و تاروپود آن دو را درهم آمیخت، و بر بندگان واجب شمرد، و در همین زمینه خداوند متعال مى فرماید: او کسى است که انسان را از آب آفرید و (گسترش نسل) او را از طریق نسب و زناشوئى قرار داد و پروردگار تو توانا است…

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام ازدواج و طلاق 



كليد: نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت  نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت  نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت  نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت نکاتی در خصوص خواندن صیغه عقد موقتسايت صيغهسایت ازدواج ازدواج موقت تهران  مرکز ازدواج موقت همسریابی  نحوه خواندن خطبه عقد موقت و دائم را توضیح دهید؟صيغه تهران  آموزش صيغه ازدواج موقت نحوه ی عقد موقت  سیقه کردن نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت چگونه است چطور صیغه محرمیت بخوانم احکام ازدواج موقت و صیغه آن  آموزش خواندن صیغه برای ازدواج موقت توسط خود مرد یا زن چگونگی خواندن صیغه عقد موقت متن صیغه موقت چیست و آیا خود فرد می تواند آنرا جاری کند اعراب كلمات  الفاظ در ازدواج‌ یا صیغه موقت‌  خواندن صیغه عقد موقت متعه نحوه درست خواندن

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

9 نظرات
  1. جعفر می گوید

    با سلام چنانچه خانمی بیوه ای که در عقد موقت اقایی بوده و آن آقا باقی مانده مدت صیقه موقت را بخشیده باشد و آن خانم بواسطه ندانستن مطلب در رعایت نکردن عده حدود بیست روز بعد بخشیده شدن مدت باقی مانده از ازدواج موقت توسط ان اقا با فرد دومی عقد ازدواج دایم بسته باشد ایا عقد حرام است؟ یا در صورت باطل بودن میتواند دوباره عقد کند یعنی الان بعد گذشت سه ماه از بخشیده شدن مدت ازدواج موقتش؟ لازم به ذکر است که ایا باوجود اینکه مفسده و فتنه بپا خواهد شد باز چنانچه عقد باطل باشد باید جدا شود یا راهی وجود دارد یا کفاره ای که بدون جدایی بشود ادامه داد؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حتما باید خانم مسئله شرعی را آگاه می بوده و بعد اقدام می کرده است.
      مسئله نیازمند توضیحات دقیقی از سمت شماست و دارای جهات مختلفی است، حتما با دفتر مرجع تان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. هانی می گوید

    مقدمه بسیار خوب، مختصر، مفیده و مناسبی آوردید. بسیار عالی!

  3. sama می گوید

    سلام من با آقایی صیغه خوندم من که از نحو خواندن اطلاعی نداشتم و ایشون خوندن و من گفتم بله و تازه بعدش یادمون افتاد مهریه و مدت رو مشخص کنیم.ولی حالا که نگاه میکنم میبینم روش صیغه خوندن ما شبیه روش های بالا نیست.آیا صیغه باطل هست. و ما گناه کردیم البته رابطه جنسی نداشتیم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      توصیه می کنیم قبل از چنین کارهایی حتما با یک روحانی مشورت کنید، تا مشکلی برای شما ایجاد نشود!.
      عقد شما محل اشکال هست اگر مهریه و مدت را مشخص نکرده اید!، برخی از مراجع می فرمایند تبدیل به عقد دائم می شود و برای ازدواج بعد باید صیغه طلاق خوانده شود با شرایط و گرنه ازدواج بعد شما دارای اشکال می شود. برخی از مراجع هم صیغه را باطل می دانند.
      در هر حال حتما همین امروز با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. علی می گوید

    باسلام
    در قسمت «پرسش ۱۸۸ . اگر يك مرد و خانم بيوه اى، بخواهند خودشان صيغه عقد موقت بخوانند، كيفيت آن به چه شكل است؟

    همه مراجع: پس از تعيين مهر و مدت، نخست خانم بگويد: «زَوَّجْتُكَ نَفْسى فِى الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلومْ»؛ «خود را در مدت معين و با مهر مشخص همسر تو كردم» و پس از آن بدون فاصله (طولانى) مرد بگويد: «قَبِلْتُ التَّزْويجَ»؛ «اين ازدواج را قبول كردم».»

    نمیخواهیم «لِ»‌را قبل «نَفسی»‌اضافه کنین و نیازی نیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نیازی به گفت «لـ » نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. احسان می گوید

    سلام
    در صیغه موقت آورده اید «اَنْکَحْتُ مُوَکِّلَتى لِنَفْسى فِى المُدّة المَعلومَة على المَهْر المَعلوم»
    بنظرم کلمه انکحت برای عقد دائم استفاده میشود
    گفتم شاید اشتباه نوشته شده است.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سام علیکم
      اشتباه نیست، هم برای عقد موقت و هم دائم استفاده می شود.
      در عقد موقت عبارت فِى المُدّة المَعلومَة استفاده می شود.
      وفقکم الله لکل الخیر