معنی گمراهی کردن خدا در یضل من یشاء چیست
معنی گمراهی کردن خدا در یضل من یشاء چیست
گمراهی از سوی خدا!
در آیات آمده است که خداوند گمراه میکند؛ آیا این درسته؟
نخست باید دانست؛ هدایت خداوند فراگیر و چندگونه است، هدایت اولیه که همگانی و به طور تکوینی همه موجودات را شامل میشود چنانکه خداوند میفرماید:
<الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى>[180]؛
«[خداوند] کسی است که همه موجودات را به بهترین صورت آفرید و سپس هدایت کرد».
و هدایت تشریعی اولیه که شامل همه انسانها میشود. چنانکه درباره نزول قرآن مجید میفرماید:
<هُدًى لِّلنَّاسِ>[181]؛
«و هدایت پاداشی ثانویه که ویژه پرواپیشگان است».
<أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ>[182]؛
«[پروا پیشگان] آنان بر هدایت (ویژهای) از سوی خداوندند و آنان همانا رستگارانند».
و اما گمراهی خداوند ابتدایی و همگانی نیست بلکه شامل کسانی میشود که لیاقت و قابلیت هدایت را از دست دادهاند و از گروه کافران و فاسقان شدهاند. چنان که در قرآن مجید میخوانیم:
<وَ أَمَّا الَّذینَ کفَرُوا فَیقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً یضِلُ بِهِ کثیراً وَ یهْدی بِهِ کثیراً وَ ما یضِلُ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقینَ>[183]؛
«و امّا آنها که راه کفر را پیمودهاند، (این موضوع را بهانه کرده) میگویند: «منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟!» (آری،) خدا جمع زیادی را با آن گمراه میکند و گروه بسیاری را هم با آن هدایت میکند؛ و گمراه نمیکند مگر فاسقان را».
پس چنین نیست که خدا کسی را به طور ابتدایی گمراه نماید؛ بلکه خداوند در ابتدا هر دو راه سعادت و شقاوت را نشان میدهد، آنگاه هر کس در هر کدام از راهها قدم نهاد، سزاوار پاداش و یا مجازات خواهد بود. خداوند متعال فرمود:
<فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ بِما کانُوا یکذِبُون>[184]؛
«در دلهای آنان (منافقان) یک نوع بیماری است؛ پس خداوند بر بیماری آنان افزوده؛ و به خاطر دروغهایی که میگفتند، عذاب دردناکی در انتظار آنهاست».
پس باید مراقب بود که غرضورزانه و لجوجانه و تهاجم کنان با آیات خدا برخورد نکرد، چرا که اگر کسی چنین کند، طبق قوانین تکوینی خدا، محال است بتواند حقیقت آیات را دریابد. لذا خداوند متعال فرمود:
<وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لا یزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَساراً>[185]؛
«و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل میکنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمیافزاید».
همچنین در برخی آیات تصریح نمود که چون آنها دل بیمار یا طغیانگراند، از درک هدایت محروم میشوند.
<اللَّهُ یسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَ یمُدُّهُمْ فی طُغْیانِهِمْ یعْمَهُونَ>[186]؛
«خداوند آنان را استهزا میکند؛ و آنها را در طغیانشان نگه میدارد، تا سرگردان شوند».
[180]. طه (20)، آیه 50.
[181]. آل عمران (3)، آیه 4.
[182]. بقره (2)، آیه 5.
[183]. بقره (2)، آیه 26.
[184]. بقره (2)، آیه 10.
[185]. اسراء (17)، آیه 82.
[186]. بقره (2)، آیه 15.
- منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، خداشناسى / مؤلف محمدرضا كاشفى