وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معنای تفسیر در لغت و اصطلاح

0

منظور از تفسیر قرآن

پرسش : منظور از تفسیرقرآن چیست؟

پاسخ اجمالی

«تفسیر» در لغت یعنى برگرفتن نقاب از چهره. قرآن، یک چهره عمومى و همه فهم دارد، اما چهره هاى دیگری هم دارد که«بطون» قرآن است و همه چشم ها قدرت دید آن را ندارند. تفسیر، به چشم ها قدرت و به انسان شایستگى دید آنها را تا حد امکان مى دهد. همچنین قرآن، چهره هائى نیز دارد که گذشت زمان و پرورش نبوغ و استعدادها از آن پرده برمى گیرد. از همه اینها گذشته، قرآن خودش، خود را تفسیر مى کند و آیاتش پرده از چهره یکدیگر برمى گیرند.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

پاسخ تفصیلی

«تفسیر» در لغت یعنى برگرفتن نقاب از چهره!
مگر قرآن که «نور» و «کلام مبین» است نقابى بر چهره دارد که از آن برگیریم؟!
نه، نقابى بر چهره قرآن نیست، این ما هستیم که باید نقاب از چهره جان برگیریم و پرده از دیده عقل و هوش خود کنار زنیم تا مفاهیم قرآن را دریابیم، روح آن را درک کنیم.
از سوى دیگر: قرآن تنها یک چهره ندارد، یک چهره عمومى دارد که براى همه گشاده است، و نور مبین است و رمز هدایت خلق!
اما چهره، بلکه چهره هاى دیگر دارد که آن را تنها به اندیشمندان، آنها که تشنه حق اند، پوینده راه و خواهان بیشتر، نشان مى دهد، و به هر یک به اندازه پیمانه وجود و کوشش و تلاش آمیخته با اخلاصش، سهمى مى بخشد.
این چهره ها که در لسان احادیث «بطون» قرآن نامیده شده، بر همه کس تجلى نمى کند، و یا صحیح تر، همه چشم ها قدرت دید آن را ندارند.
تفسیر، به چشم ها قدرت مى بخشد، حجاب ها را کنار مى زند و به ما شایستگى دید آنها را تا آنجا که براى ما امکان دارد مى دهد.
قرآن، چهره هائى نیز دارد که گذشت زمان، و پرورش نبوغ ها و استعدادها از آن پرده برمى گیرد، که در سخن معروف «ابن عباس» آن شاگرد هوشمند مکتب على(علیه السلام) به آن اشاره رفته است: «اَلْقُرْآنُ یُفَسِّرُهُ الزَّمانُ».
از همه اینها گذشته، قرآن به مضمون کلام معروف «اَلْقُرْآنُ یُفَسِّرُ بَعْضُهُ بَعْضا»،(1) خودش خود را تفسیرمى کند، و آیاتش پرده از چهره یکدیگر برمى گیرند و این هرگز با نور و کلام مبین بودنش، منافات ندارد که قرآن«یک واحد به هم پیوسته» و «مجموعه از هم ناگسسته» است، و مجموعاً نور است و کلام مبین.(2)

پی نوشت:

1). «بحار الانوار»، جلد 29، صفحه 352، جلد 54، صفحه 218؛ «مشرق الشمسين بهائى عاملى»،

(2). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ پنجاه و پنجم، ج 1، ص 5.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.