وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات

0

ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات

ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات

در نوشتار قبل شیوه نماز آیات مطابق نظر 10 مرجع مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

 لازم به ذکر است نماز آیات در26 شهریور ماه چون ماه گرفتگی کامل نبوده، واجب نیست.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: در ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای فقط دستگاه‌های نورسنج می‌توانند تشخیص دهند که مقداری از شدت نور ماه کم شده است بنابراین ماه گرفتگی دیشب نماز آیات ندارد.

حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با اشاره به ماه گرفتگی شب گذشته (جمعه 26 شهریور) اظهار داشت: ماه‌گرفتگی دیشب از نوع نیم سایه‌ای بود. در ماه‌گرفتگی نیم سایه‌ای به لحاظ نجومی که منجمان آن را ضبط و اعلام می‌کنند ماه وارد نیم‌سایه زمین می‌شود.

وی اظهار داشت: از آنجا که در ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای چون هیچ تغییری در ظاهر ماه نمی‌بینیم و نمی‌بینیم که بخشی از ماه گرفته باشد، لذا عملاً ماه‌گرفتگی اتفاق نمی‌افتد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: در ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای فقط دستگاه‌های نورسنج می‌توانند با نور سنجی، آن را تشخیص دهند که مقداری از شدت نور ماه کم شده است. از این رو به دلیل اینکه سایه‌ای روی ماه دیده نمی‌شود و به لحاظ شرعی، نماز آیات واجب نیست.

موحدنژاد عنوان کرد: اگر می‌خواهیم دقیق‌تر درباره ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای سخن بگوییم باید گفت معنای ماه گرفتگی نیم‌سایه‌‌ای این است اگر کسی در خورشید باشد می‌تواند شاهد این باشد که بخشی از خورشید گرفته است؛ به طور مثال، زمین مقابل بخشی از خورشید قرار گرفته و اگر حتی 50 درصد هم خورشید بگیرید شدت نور خورشید آنقدر زیاد است، که این گرفتگی به چشم نمی‌آید. همین اتفاق برای ماه می‌افتد منتها به آن ماه گرفتگی نیم سایه‌ای می‌گویند که در آن، ماه وارد نیم‌سایه زمین شده است.

 منبع: فارس نیوز: ۹۵/۰۶/۲۷ :: ۱۳:۵۰///

در تاریخ :26-6-1395 ماه از ساعت 21:30 دقیقه شروع به تاریک شدن کرده و حدود ۲۳:۲۵ دقیقه به اوج خود می‌رسد. این زمان بهترین وضعیت برای دیدن تاریکی ماه بوده و با گذشت زمان این جرم آسمانی از نیم‌سایه زمین خارج می‌شود و گرفت ماه در ساعت ۱:۲۴ دقیقه بامداد شنبه پایان می یابد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ خراسانی کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با اشاره به ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای که امشب اتفاق می افتد، گفت: امشب ماه از ساعت 21:30 دقیقه شروع به تاریک شدن کرده و حدود ۲۳:۲۵ دقیقه به اوج خود می‌رسد. این زمان بهترین وضعیت برای دیدن تاریکی ماه بوده و با گذشت زمان این جرم آسمانی از نیم‌سایه زمین خارج می‌شود و گرفت ماه در ساعت ۱:۲۴ دقیقه بامداد شنبه پایان می یابد. شروع گرفت در تهران از جنوب شرق و پایان آن در جنوب آسمان قابل مشاهده است.
تماشای ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای امشب را از دست ندهید
کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران با اشاره به اینکه در هنگام خسوف، ماه ابتدا وارد قسمت نیم‌سایه زمین می‌شود، یادآور شد: در این حالت، چنانچه ناظری در ماه باشد قسمتی از قرص خورشید را که زمین آن را پوشانده مشاهده می‌کند.
منبع باشگاه خبر نگاران.
لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/rbSMvD

حتما بخوانيد

  1. نماز آیات چیست و چه زمانی واجب می شود
  2. نماز آیات چگونه خوانده می شود
  3. نماز آیات در هنگام خورشید و ماه گرفتگی
  4. آيا نماز آيات در زمان حيض بايد قضا شود
  5. خواندن نماز آيات در استحاضه


کلید: ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات ماه گرفتگی 26 شهریور و نماز آیات 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.