وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

لزوم امر به معروف و نهی از منکر در قضیه حجاب از منظر آیت الله جوادی آملی

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین فرهنگ مقدس عفاف و حجاب و حفظ این گوهر با ارزش بیان داشتند: اگر کسي قدرتي و شهامتي دارد زکاتش، جهاد «في سبيل الله» است. زکات قدرت هم عفو است؛ زکات مال، انفاق و زکات اخلاق، تهذيب است. کسي يک جمالي دارد حالا چه زن چه مرد، زکاتش، عفاف اوست؛ هر زني بايد حجابش را رعايت کند؛ اما آن زني و جواني که زيباتر است وظيفه‌اش بيشتر است، لذا هر جواني بايد عفّتش را حفظ کند .

0

لزوم امر به معروف و نهی از منکر در قضیه حجاب از منظر آیت الله جوادی آملی/ بيماري‌هاي اخلاقی و اجتماعی با درس «حجاب» و «عفّت» قابل درمان است

یکی از قیام‏های ‏ مردم مسلمان ایران به رهبری مراجع تقلید در قرن معاصر، که نقطه عطفی درتاریخ قیام‏های اسلامی در تاریخ صد ساله اخیر است، قیام مردم مسلمان و غیرتمند در مسجد گوهرشاد، در کنار مرقد مطهر حضرت امام رضا علیه ‏السلام بر ضد دیکتاتوری ‏رضاخان، و کشف حجاب او است.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین فرهنگ مقدس عفاف و حجاب و حفظ این گوهر با ارزش بیان داشتند: اگر کسي قدرتي و شهامتي دارد زکاتش، جهاد «في سبيل الله» است. زکات قدرت هم عفو است؛ زکات مال، انفاق و زکات اخلاق، تهذيب است. کسي يک جمالي دارد حالا چه زن چه مرد، زکاتش، عفاف اوست؛ هر زني بايد حجابش را رعايت کند؛ اما آن زني و جواني که زيباتر است وظيفه‌اش بيشتر است، لذا هر جواني بايد عفّتش را حفظ کند .

ایشان بيماري‌هاي اخلاقی و اجتماعی را با درس «حجاب» و «عفّت» قابل درمان دانسته و فرمودند:

يكي از بيماري‌هاي اخلاقي و اجتماعي «ترك عفّت» است، آن كس كه خود را به عفاف مزّين نكرده، مريض است. ذات اقدس اله به همسران حضرت نبيّ اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: ﴿يا نساء النّبيّ لستُنّ كأحدٍ من النّساءِ إنْ اتّقيتُنّ فلا تخضعن بالقول فيطمعَ الّذي في قلبه مرضٌ و قُلنَ قولاً معروفاً﴾. يعني شما در سخن گفتن، صداي خود را نازك و رقيق نكنيد؛ زيرا آن مردي كه قلبش مريض است، طمع مي‌كند. از اين جا روشن مي‌شود كه «مرض» در فرهنگ قرآن كريم، بسيار عميق و ريشه‌دار است. آن مردي كه نتواند خود را در برابر آهنگ نامحرم، رام كند، مريض است، چه‌اينكه آن زني كه نتواند خود را در برابر نامحرم بپوشاند، مريض است و اين مرض با درس «حجاب» و «عفّت» درمان مي‌شود.

معظم له در بیان راهکار درمانی این بحث از لسان نورانی مولای متقیان(ع) بهره برده و در یکی از اثرات خود مرقوم داشتند:

در سخنان سخنگوي وحي، حضرت علي (عليه أفضل صلوات المصلين) اين چنين آمده است: «فَتَداوَ من داء الفَتْرة فى قلبك بعزيمةٍ، و من كَرَي الغفلة فى ناظرك بيَقَظَةٍ». يعني انسان غافل! بدان كه «غفلت» يك مرض نفساني است و غافل بودن از گذشته و آينده، يك بيماري قلبي مي‌باشد. اين فتور و سُستي را كه مرض نفساني است، با عزم فولادين درمان كن و با بيداري از اين خواب غفلت، خود را معالجه‌كن. اي‌انسان كه از آيندهٴ خود بي‌خبري و در خواب بسر مي‌بري، تو بيماري، درمان‌شو! اي‌بشري كه از قبر و برزخ و قيامت غافلي، تو مريض هستي، درمان شو! اين مرض نفساني و اخلاقي را با عزم و يقظه و بيداري درمان مي‌كنند.

لذا اگر در سخنان امير بيان (عليه‌السلام) آمده است كه مردان با تقوي مي‌كوشند با قرآن كريم بيماريهاي خود را درمان كنند، تنها به اين معنا نيست كه اگر كسي جسدش مريض شد، سورهٴ حمد را هفت بار قرائت كند، گرچه اين معجزهٴ قرآن كريم است و مؤثّر خواهد بود، امّا عمده، درمـان بيماري‌هاي قلبي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي، اخلاقي، و مانند آن است كه در سخنان اهل‌‌بيت‌‌(عليهم‌السلام) مبسوطاً مطرح گرديده است.

این حکیم متأله در پاسداشت عفاف جوانان خصوصا بانوان در جامعه، احیاء امربمعروف و نهی از منکر را یادآور شده و خاطر نشان کردند:

اگر امر به معروف در جامعه ما زنده بشود بسياري از مشكلات حل است. كسي كه حجاب را رعايت نمي‌كند اگر از اول خيابان تا آخر خيابان دويست سيصد نفر به او بگويند خانم مواظب باش،خانم مواظب باش اين خودش را جمع مي‌كند همين كه بگويند چرا با اين وضع آمدي، همين كه ابرو تُرُش بكنند، همين كه او را با چهره خشم‌آلود نگاه بكنند، او خودش را جمع مي‌كند. اين علاوه بر اینكه یک کار آساني است بر ما واجب هم است. مستحضريد كه امر به معروف غير از سخنراني و تبليغ است، غير از ارشاد و كتابت است.

امر به معروف، امر است؛ اگر كسي امر به معروف كرد و آن شخص حجاب را رعايت نكرد دو معصيت كرده يكي اينكه ﴿لاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ﴾ را عمل نكرده و دیگر اينكه فرمان اين آقا را گوش نداده است .امر به معروف، امر به معروف است و كاري به سخنراني و نصيحت ندارد چنانکه قرآن فرمود:

﴿وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضَهُمْ أَولِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ﴾

——————————————–

کتاب «امام خمينی بنيان مرصوص» معظم له و جلسه درس اخلاق سال 91حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.