لباس نمازگزار مطابق نظر آيت الله خامنه ای
لباس نمازگزار مطابق نظر آيت الله خامنه ای
لباس نمازگزار مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه اي
س 428: آیا نماز خواندن در لباسی که شک در نجس بودن آن دارم، صحیح است؟
ج: لباسى که نجس بودن آن مشکوک است، محکوم به طهارت بوده و نماز خواندن با آن صحيح است.
س 429: آیا نماز خواندن در کمربند چرمی که از آلمان خریدهام و شک دارم که از پوست طبیعی است یا مصنوعی و از پوست حیوان تذکیه شده است یا خیر، اشکال شرعی دارد؟ نمازهایی که با آن خواندهام، چه حکمی دارد؟
ج: اگر شک در اين باشد که آن چرم طبيعى است يا مصنوعى، نماز با آن اشکال ندارد، ولى اگر بعد از احراز چرم طبيعى بودن آن، شک در اين باشد که آيا از حيوانى است که شرعاً تذکيه شده يا خير، نجس نيست، ولى نماز با آن باطل است، و نمازهاى گذشته که در حال جهل به اين حکم، خواندهايد، قضا ندارد.
س 430: اگر نمازگزار یقین داشته باشد که نجاستی بر بدن یا لباسش وجود ندارد و نماز بخواند، بعداً معلوم شود که بدن یا لباس او نجس بوده است. آیا نماز وی باطل است؟ اگر در حین نماز نجاست حاصل شود، نماز او چه حکمی دارد؟
ج: اگر اصلاً علم به نجس بودن لباس يا بدن نداشته باشد و بعد از نماز متوجه آن شود، نماز او صحيح است و اعاده و قضا واجب نيست. ولى اگر در اثناء نماز نجاست عارض شود، اگر براى وى ازاله نجاست از بدن يا در آوردن لباس نجس بدون ارتکاب عملى که منافات با نماز دارد، ممکن باشد، بايد نجاست بدن را برطرف يا لباس نجس را از خود دور کند و نماز خود را تکميل نمايد و اگر برطرف کردن نجاست با حفظ حالت نماز براى او امکان ندارد و وقت هم وسعت دارد، واجب است که نماز را قطع کند و با بدن و لباس پاک آن را اعاده نمايد.
س 431: فردی از مقلدین یکی از مراجع، مدت زمانی نماز خود را با پوست حیوانی که تذکیه آن مشکوک بوده و نماز با آن صحیح نیست، میخوانده است. طبق نظر مرجع تقلید او، اگر جزئی از حیوان حرام گوشت همراه او باشد، احتیاط واجب اعاده نماز خوانده شده است، آیا حیوانی که تذکیه آن مشکوک است، حکم حیوان حرام گوشت را دارد؟
ج: حيوانى که تذکيه آن مشکوک است، از لحاظ حرمت خوردن گوشت و عدم جواز نماز با پوست آن، در حکم ميته است، ولى نجس نيست، و نمازهاى گذشته اگر با جهل به اين حکم، انجام گرفته است، محکوم به صحّت است.
س 432: زنی در اثنای نماز متوجه میشود که مقداری از موهایش پیداست و فوراً آن را میپوشاند، آیا نماز خود را باید دوباره بخواند یا خیر؟
ج: تا زمانى که ظاهر شدن مو عمدى نباشد، اعاده واجب نيست.
س 433: شخصی به علت اضطرار مجبور به تطهیر مخرج بول با سنگ یا چوب و یا هر چیز دیگری میشود و هنگامی که به منزل مراجعت میکند، آن را با آب تطهیر مینماید، آیا هنگام نماز باید لباس زیر خود را عوض کرده یا تطهیر نماید؟
ج: اگر لباس او با رطوبت بول نجس نشده است، تطهير لباس واجب نيست.
س 434: به کار انداختن بعضی از دستگاههای صنعتی وارداتی با همکاری متخصصین بیگانه امکانپذیر است و آنها از دیدگاه فقه اسلامی کافر و نجس هستند، با توجه به این که به کار انداختن آن دستگاهها با استفاده از روغن و مواد دیگری که با دست ریخته میشوند، صورت میگیرد، بنا بر این پاک بودن آنها امکان ندارد. و همچنین با توجه به این که لباس و بدن کارگران هنگام کار با این دستگاهها در تماس است و در وقت نماز فرصت تطهیر لباس و بدن را بهطور کامل ندارند، تکلیف آنها نسبت به نماز چیست؟
ج: با احتمال اين که کافرى که اقدام به راه اندازى دستگاهها و وسائل مىکند، از اهل کتاب باشد که محکوم به طهارت هستند و يا در هنگام کار دستکش پوشيده باشد، به صرف اين که دستگاه به وسيله کافر راهاندازى شده است، يقين به نجاست حاصل نمىشود و با فرض يقين به نجاست دستگاه و تماس بدن و لباس کارگران با آن در حين کار با رطوبت مسريه، تطهير بدن براى نماز واجب است و لباس هم بايد عوض و يا تطهير شود.
س 435: اگر نمازگزار دستمال و امثال آن را که با خون نجس شدهاند، حمل کند و یا در جیب خود بگذارد، آیا نماز او باطل است؟
ج: اگر دستمال به قدرى کوچک باشد که نتوان عورت را با آن پوشاند، همراه بودن آن در نماز اشکال ندارد.
س 436: آیا نماز در لباس معطر به عطرهای امروزی که حاوی الکل است، صحیح است؟
ج: اگر علم به نجاست آن عطرها نداشته باشد، نماز در لباسهاى مذکور اشکال ندارد.
س 437: زنان چه مقدار از بدن خود را باید هنگام نماز بپوشانند؟ آیا پوشیدن لباسهای آستین کوتاه و نپوشیدن جوراب اشکال دارد؟
ج: بر زنان واجب است در نماز تمام بدن و موى خود را به غير از صورت به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دستها تا مچ و پاها تا مفصل ساق با پوششى که کاملاً بدن را مىپوشاند، بپوشانند و در حضور نامحرم پاها را نيز بايد بپوشانند.
س 438: آیا بر زنان پوشاندن روی پاها هنگام نماز واجب است؟
ج: پوشاندن پاها تا مفصل ساق در صورتى که نامحرم حاضر نباشد، واجب نيست.
س 439: آیا پوشاندن کامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، یا این که فقط قسمت پائین آن باید پوشانده شود، و آیا وجوبِ پوشش چانه مقدمه پوشاندن صورت است که شرعاً واجب است؟
ج: پوشاندن قسمت پائين چانه واجب است نه خود آن، زيرا چانه جزئى از صورت است.
س 440: آیا حکم صحیح بودن نماز در متنجسی که کافی برای پوشش عورت محسوب نمیشود، اختصاص بهصورت نسیان و جهل نمازگزار به حکم یا موضوع دارد و یا شامل شبهه حکمیه و موضوعیه هم میشود؟
ج: اختصاص به دو صورت جهل و نسيان ندارد، بلکه نماز با متنجسى که کافى براى پوشش عورت نيست، حتى در صورت علم هم صحيح است.
س 441: آیا وجود مو یا آب دهان گربه در لباس نمازگزار باعث بطلان نماز او میشود؟
ج: بله، موجب بطلان نماز است.
لباس نمازگزار
استفتائات جدید
س. اگر عابری از کنار ذبح حیوان عبور کند و احتمال پاشیدن خون بدهد اما برسی نکند بعد از نماز متوجه شود خون بیشتر معفو در لباس است نماز خوانده شده صحیح است؟
ج. نماز صحیح است اگر چه احتیاط مستحب در صورت باقی بودن وقت، اعاده است.
س: آيا پوشاندن موهاى مصنوعى در نماز واجب است؟
ج) در نماز به عنوان پوشش در نماز، پوشاندن آن واجب نيست، ولى در برابر نامحرم (چه در حال نماز و چه غير نماز) بنابر احتياط واجب بايد آن را بپوشاند.
س: من زخمى شدهام و بعضى اوقات بدون اينكه متوجه شوم، خون از بدنم جارى مىشود و گاهى نماز مىخوانم و وقتى نمازم تمام مىشود متوجه مىشوم لباسم خونى بوده، در حالى كه وقت نماز هم به پايان رسيده است، آيا بايد نمازم را قضا كنم، يا نمازم درست است؟
ج) در فرض مذكور كه پس از اتمام نماز متوجه شدهايد لباس شما نجس بوده، نماز صحيح است و قضا ندارد، بلكه چنانچه تطهير خون جراحت مشقت نوعيه داشته باشد يا مستلزم حرج شخصى باشد، لازم نيست و نماز خواندن با آن اشكال ندارد.
س: نمازگزارى در حال نماز خواندن و يا در پايان نماز متوجه مىشود که بخشى از لباسش و يا بخشى از فرش محل اقامه نمازش نجس مىباشد حکمش چيست؟ و تکليف نمازش چه مى باشد؟ لطفاً مارا راهنمائى کنيد.
ج) نجس بودن فرش ضررى به نماز نمىزند مگر در صورتى كه فرش و يا بدن و يا لباس نمازگزار، تر باشد به طورى كه نجاست فرش به بدن يا لباس سرايت كند.
و در مورد لباس چنانچه بعد از نماز متوجه شود كه لباسش نجس بوده، نمازى كه خوانده صحيح است و اگر در اثناى نماز متوجه شود که لباسش از قبل نجس بوده در وسعت وقت نماز باطل است ولى اگر در وسط نماز لباسش نجس شود و وقت هم داشته باشد چنانچه آب كشيدن لباس يا عوض كردن يا بيرون آوردن آن، نماز را به هم نزند بايد در بين نماز لباس را آب بكشد يا عوض كند و يا اگر لباس ديگرى عورت را پوشانده، لباس را بيرون آورد والا بايد نماز را بشكند و با لباس پاك نماز بخواند.
س: لباسى که داخلش پَر (پرندگان) باشد و در کشورهاى غيراسلامى دوخته شده باشد چه حکمى دارد؟
ج) پر تمامى پرندگان پاک است ولى در صورتى كه پر از پرندگان حرام گوشت باشد، همراه داشتن آن در نماز موجب بطلان است.
س: اگر در بين نماز از بينى يا ديگر اعضاى بدن خون بيايد چه بايد كرد؟ آيا بايد نماز را قطع كرد؟
ج) اگر امکان آب کشيدن به طورى که نماز را بهم نزند وجود داشته باشد، بايد آن را آب کشيد وگرنه در وسعت وقت بايد نماز را قطع نمود و با بدن پاک نماز خواند، و اگر وقت تنگ است بايد با همان وضعيت نماز را تمام كرد و صحيح است. البته اين حالتها در صورتى است که خون بيش از مقدار معفُوّ (کمتر از درهم) باشد. ولى اگر بمقدار معفوّ باشد، اشکال ندارد.
س: اگر در بين نماز هنگام تماس پيشانى با مهر از پيشانى قدرى خون بيايد و مهر را نيز خونى نمايد نماز صحيح است يا خير؟
ج) اگر تمام قسمتى که پيشانى روى آن قرار گرفته آلوده به خون نباشد و مقدار خون هم کمتر از بند انگشت سبابه باشد، اشکال ندارد و بايد به قسمتى از مهر سجده کند که پاک است.
س: آيا استفاده از چادر در حين نماز خواندن واجب است و نماز خواندن با مانتو و مقنعه و يا روسرى در صورت پوشش قسمتهاى مربوطه مشکل ايجاد مىکند؟
ج) براى زن واجب است در حال نماز تمام بدن خود را بپوشاند، فقط باز گذاشتن گردى صورت و دستها تا مچ و پاها تا مفصل ساق پا (در صورتى که نامحرم نباشد) نماز را باطل نمىکند و پوشاندن لازم نيست با چادر باشد.
س: اگر در نماز خانمها، لحظهاى هرچند كوتاه، قسمتى از اعضايى كه خانمها بايد در حال نماز بپوشانند ديده شود حكم نماز آنها چيست؟ (منظور اينكه لحظهاى ديده شود و سپس فوراً توسط نمازگزار پوشانده شود.)
ج) در فرض مذکور اگر بىاختيار باشد، نمازش اشکال ندارد.
س: اگر بدانى لباس كسى نجس است و ممكن است با آن نماز بخواند و به او نگوييم اشكال دارد؟
ج) لازم نيست بگوييد.
س: آيا همانگونه كه موى حيوان حرام گوشت مانند گربه اگر در لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است حكم پر پرندگان حرام گوشت مانند طوطی هم همين است؟
ج) در حكم مذكور تفاوتى بين حيوانات حرام گوشت وجود ندارد.
س: بعضاً براى جلوگيرى از سياه شدن بند يا قاب ساعتهاى طلايى رنگ از پوشش آب طلا استفاده مىشود. استفاده از اين ساعتها براى مردان چه حکمى دارد؟
ج) اگر صدق پوشش طلا مىکند، اشکال دارد.
س: اگر انسان, وسيله نجسى (مثلا جوراب) در جيب خود داشته باشد و براى نماز آنرا بيرون نياورد (عمداً يا سهواً), نماز او چگونه است؟
ج) در فرض سؤال، محمول نجس (يا متنجس) موجب بطلان نماز نمىشود.
س: خون داخل بينى که بيرون نمىآيد ولى با آينه ديده مىشود، آيا براى نماز اشکال دارد؟
ج) اشكال ندارد.
س: اگر دندانهاى مصنوعى به سبب خون دهان يا به سبب ديگر نجس شده باشد آيا شستن آن براى نماز لازم است؟
ج) اگر ظاهر دهان پاك باشد، نماز صحيح است.
س: اگر کسى بين نماز خون دماغ شد حکم نمازش چيست؟
ج) اگر امكان جلوگيرى از آن وجود دارد، جلوگيرى نمايد وگرنه چنانچه وقت نماز ضيق نباشد، نماز را بشكند و تطهير نمايد ولى اگر وقت ضيق باشد، مىتواند با همان حال نماز بخواند.
س: اگر در نماز وسيلهاى غصبى همراهمان باشد ولى جزئى از لباسمان نباشد، مثلاً يک تسبيح غصبى در جيبمان باشد، آيا نمازمان باطل مىشود و اشکال دارد يا خير؟
ج) اشکال ندارد.
س: چندين سال است که در بدن من، به اصطلاح پزشکى فيستول ايجاد شده است و بعضى از مواقع از آنها ترشحاتى شبيه چرک و گاهى مواقع خون بيرون مىآيد و من متوجه آن نمىشوم، اگر لباس من به اين مواد آلوده شود، مثلاً به اندازه يک سکه نماز خواندن با آن چه حکمى دارد؟ آيا بايد لباس را عوض کرد يا مانعى ندارد؟
ج) اگر در بدن يا لباس نمازگزار خون زخم يا جراحت يا دُمَل باشد، چنانچه طورى است كه آب كشيدن بدن يا لباس يا عوض كردن لباس براى بيشتر مردم يا براى خصوص او سخت است، تا وقتى كه زخم يا جراحت يا دُمَل خوب نشده است، مىتواند با آن خون نماز بخواند. و همچنين است اگر چركى كه با خون بيرون آمده يا دوايى كه روى زخم گذاشتهاند و نجس شده، در بدن يا لباس او باشد.
س: آيا نماز خواندن با چادر نازک که شبح بدن زير آن نمايان است صحيح است؟ اگر صحيح نيست کسى که با اين پوشش نماز خوانده وظيفهاش چيست؟
ج) بنابر احتياط واجب پوشاندن شبح بدن لازم است و بدون ستر آن نماز صحيح نيست ولى نمازهايى كه با اعتقاد به صحّت به صورت مذكور خوانده شده، صحيح و مجزى بوده است.
س: فردى هنگام كشتن حيوانى حلال گوشت خون روى لباسش مىچكد، بعد با همان لباس نماز مىخواند، آيا نماز او صحيح است يا خير؟
ج) اگر به وجود خون روى لباسش جهل داشته و بعد از نماز فهميده و يا خون كمتر از درهم بوده، نمازش صحيح است و در غير اين صورت بايد نمازش را اعاده نمايد.
س: يک پاى من قطع شده است و گاهى درون پاى مصنوعي، پايم زخم ميشود و مقدار گسترش آن بيشتر از حد مجاز شرعى مىشود، آيا براى نماز و حج، حکم زخم بسته را دارد و مىتوانم بدون اعتنا به آن اعمالم را بجا آورم يا بايد پاى مصنوعىام را درآورده و پايم را آب کشيده و بدون پاى مصنوعى اعمال حج يا نمازم را بجا آورم، در صورتى که بدون پاى مصنوعى دچار مشکل و مشقت مىگردم، تکليف ما چيست؟
ج) اگر به گونهاى است که آب کشيدن براى بيشتر مردم يا براى خصوص شما سخت است، نسبت به تطهير آن تکليف و وظيفهاى نداريد در غير اين صورت بايد تطهير کنيد، و لازم نيست پاى مصنوعى را از خود جدا کنيد.
- اگر در نماز بدن یا لباس نجس شود
- فراموش کند که لباس یا بدن نجس بوده
- بعد از نماز بفهمد لباس نجس است
- نماز خواندن بدون لباس چگونه است(نماز برهنگان)
- نمـاز با لباس غصبی چه حکمی دارد
- نماز در لباسی که خمس آن داده نشده
- لباس نمــازگزار از اجزاء مردار نباشد
- لباس نـمازگــزار از حیوان حرام گوشت نباشد
- استفاده از طلا در نماز چگونه است
- حکم لباس نمازگــزار از جنس ابریشم
- نماز خواندن در لباس شهرت
- احکام متفرقه لبـاس نمازگـزار
- حکم پوشیدن لباس جنس مخالف
- نماز بر روی تخت و تشک نجس
- مواردی که لازم نیست بدن و لباس پاک باشد
- نماز خواندن با لباس خونی چه حکمی دارد
- خون حیض و استحاضه در لبــاس نمازگزار
كليد: لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار لباس نمازگزار