وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مخالفت پدر با ازدواج دختر

0

مخالفت پدر با ازدواج دختر

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل نحوه راضی کردن والدین برای ازدواج مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

مخالفت پدر

پرسش 69 . در صورتى كه دختر و پسرى هم كفو باشند؛ ولى پدر دختر مخالف ازدواج آنها باشد، آيا باز هم رضايت او لازم است (بايد توجه داشت دختر بالغ و رشيده است و نياز به ازدواج دارد)؟

همه مراجع (به جز بهجت، خامنه اى، صافى و تبريزى): اگر پسر ـ شرعا و عرفا ـ كفو و همتاى دختر باشد، اجازه پدر لازم نيست.

آيات عظام بهجت و تبريزى: اگر پسر ـ شرعا و عرفا ـ كفو و همتاى دختر بوده و ازدواج به مصلحت او باشد، اجازه پدر لازم نيست.

آيات عظام خامنه اى و صافى: اگر پسر ـ شرعا و عرفا ـ كفو و همتاى دختر باشد و كفو ديگرى نيز پيدا نشود، اجازه پدر لازم نيست.[3]

  • [1]. نورى، توضيح المسائل، م 2373؛ صافى، هداية العباد، ج 2، اولياء العقد، م 2؛ امام، فاضل و مكارم، تعليقات على العروة، اولياء العقد، م 1؛ سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م 2377؛ دفتر: وحيد.
  • [2]. بهجت، توضيح المسائل مراجع، م 2377؛ تبريزى، استفتائات، س 1456 و صراط النجاة، ج 2، س 1130.
  • [3]. خامنه اى، استفتاء، س 54 ؛ صافى، هدايه العباد، ج 2، اولياء العقد، م 2 و جامع الاحكام، ج 2، س 1260. (احكام ازدواج،پرسمان).

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

مخالفت بى‌جهت پدر :

چنانچه به تصديق بزرگ‌ترهاى فاميل، خواستگار كفو و مناسب دختر باشد و پدر دختر بدون دليل معقول مخالفت كند، اذن او ساقط است و آنها مى‌توانند با هم ازدواج كنند. هرچندشايسته است درصورت امكان،رضايت پدردخترجلب شود.

مخالفت پدر با ازدواج فرزند

پرسش : اگر پدر دختر باکره دلیل قانع کننده ای برای مخالفت نداشته ولی مخالفت کند آیا شرط اجازه پدر از بین می رود؟
پاسخ : چنانچه به تصدیق بزرگترهاى فامیل خواستگار کفو و متناسب دختر باشد، و پدر دختر بدون دلیل معقول مخالفت کند، اذن او ساقط است، و آنها مى توانند با هم ازدواج کنید. هر چند شایسته است در صورت امکان رضایت پدر دختر جلب شود.

عدم دسترسی یا مخالفت غیر منطقی ولی دختر 

پرسش : اگر پسر و دخترى بخواهند از طریق ازدواج موقّت رابطه متعارف شغلى یا تحصیلى داشته باشند (بدون استمتاع جنسى و دخول) مستدعى است در دو فرض زیر حکم اجازه پدر دختر را بیان کنید.الف) امکان دسترسى به ولىّ دختر نیست و فرضاً ایجاد رابطه شرعى، ضرورى و فورى است.
ب) امکان دسترسى هست امّا ولىّ دختر بدون منطق مخالفت مى کند و اصلا رضایت نمى دهد.
پاسخ : در هر صورت استیذان از ولىّ لازم است ، در ضمن تجربه نشان داده است که این رابطه ها مخصوصاً در جوانها معمولا در یک حد محدود و معیّنى ثابت نمى ماند و تدریجاً توسعه مى یابد ومایه مشکلات فراوانى مى شود.

عقد موقت دختری که پدر و جد پدری ندارد [اجازه پدر در عقد موقت]

پرسش : آیا دختری که پدر و جد پدری اش در قید حیات نیستند با اجازه مادرش میتواند با پسری (بدون داشتن رابطه جنسی ) صیغه محرمیت بخواند؟
پاسخ : اگر ازدواج او با آن فرد به تصدیق بزرگترهای فامیل مناسب باشد می تواند با او عقد دایم نماید.

ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر با رضایت جد پدری [اجازه پدر در عقد موقت]

پرسش : دختر باکره یی که پدرش راضی نیست و اذن به ازدواج او را نمیدهد ولی جد پدری دختر (پدر پدرش) به عقد راضی است و اذن میدهد آیا صحیح است؟
پاسخ : مانعی ندارد.

مخالفت پدر با ازدواج دختر عاقله رشیده [اجازه پدر در عقد موقت]

پرسش : در رساله جنابعالى آمده: «اگر دختر عاقله بالغه رشیده نیاز به شوهر داشته باشد، و پدر او را از ازدواج با مردى که شرعاً و عرفاً کفو او است منع کند، اجازه پدر در این جا شرط نیست.» آیا منظور، ازدواج دائم است یا شامل موقّت هم مى شود؟ اگر شامل ازدواج موقّت مى شود، هم کفو بودن در آن به چه معنایى است؟
پاسخ : تفاوتى نمى کند; ولى معمولا ازدواج موقّت به مصلحت دختران باکره نیست، و مخالفت پدر بجاست. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله396ـ در ازدواج دوشیزه بالغ و رشید اگر پدر و یا جد، او را از ازدواج با همگن خود باز می دارند شرط مزبور، منتفی است و نیز اگر خود را به طور کلی از زندگانی آن دوشیزه کنار بکشد و یا دوشیزه دسترسی به ایشان نداشته و تحصیل اجازه آن میسر نگردد چنان شرطی ساقط است پس او می تواند با مردی همگن است بدون اجازه پدر و یا جد پدری ازدواج کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)

اجازه پدر در ازدواج موقت 



کلید:  دختر مخالفت پدر با ازدواج دختر مخالفت پدر با ازدواج دختر مخالفت پدر با ازدواج دختر  مخالفت خانواده دختر با ازدواج مخالفت خانواده پسر با ازدواج مخالفت خانواده پسر در ازدواج چگونه به خانواده بگم زن میخوام جلب رضایت پدر و مادر دعا برای رضایت خانواده برای ازدواج ازدواج بدون اجازه پدر مشاوره ازدواج آنلاین رایگان مخالفت پدر با ازدواج دختر مخالفت پدر با ازدواج دختر مخالفت پدر با ازدواج دختر مخالفت پدر با ازدواج با مخالفت والدین در ازدواج، چه بايد كرد مخالفت ولی با ازدواج دختر حکم مخالفت پدر با ازدواج دختر چیست ازدواج دختر بدون اجازه پدر ممکن

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.