وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم پوشیدن لباس جنس مخالف و نماز

1

حکم پوشیدن لباس جنس مخالف و نماز

فهرست این نوشتار:

 در نوشتار قبل حکم پوشش لباس جنس مخالف مطرح شد، از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

رساله توضيح المسائل نماز

[مسأله 84 مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد]

مسأله 846 احتیاط واجب (1) آن است که مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد (2) ولی اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.

(1) (مکارم:) احتیاط..

(2) (نوری:) جز در مواردی که داعی عقلایی و مصلحت مهم تری در بین باشد نپوشد..

(فاضل:) یعنی مردان به نحوی لباس نپوشند که بگویند لباس زنانه پوشیده اند و برعکس، بنا بر این پوشیدن دمپایی زنانه به تنهایی برای مردان اشکالی ندارد و بر عکس..

(خوئی:) مسأله اگر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه بپوشد در صورتی که زی ِّ خود قرار دهد بنا بر احتیاط حرام است و نماز خواندن با آن حکم مسأله سابقه را دارد.

(تبریزی:) و نماز بخواند نماز صحیح است.

(بهجت:) مسأله پوشیدن لباس مخصوص زنان برای مرد و هم چنین پوشیدن لباس مخصوص مردان برای زن، حرام است، اگر چه حرام بودن تا موقعی که داخل در لباس شهرت نباشد، مورد تأمّل است؛ و نیز تزیین هر یک از مرد و زن به زینت دیگری، حرام است. و لباس شهرت عبارت از لباسی است که از جهت جنس یا رنگ یا نحوه برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زی ِّ پوشنده لباس باشد.

(زنجانی:) مسأله اگر مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه را لباس عادی خود قرار دهد، بنا بر احتیاط واجب حرام است ولی نماز خواندن در آن صحیح است و احتیاط مستحب آن است که اصلًا مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه نپوشد خصوصاً در هنگام نماز خواندن.

(سیستانی:) مسأله پوشیدن لباس زنانه بر مردان و پوشیدن لباس مردانه بر زنان حرام نیست و نماز خواندن با آن باطل نیست ولی بنا بر احتیاط واجب جایز نیست مرد خود را به هیئت و زی ّ زن درآورد و هم چنین به عکس.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

نماز خواندن مرد با لباس زنانه و بالعکس [احکام پوشاندن بدن در نماز ]

پرسش : نماز خواندن مرد با لباس زنانه و بالعکس چه حکمی دارد؟

پاسخ : احتیاط آن است که مرد لباس مخصوص زنان و زن لباس مخصوص مردان را نپوشد، ولى نماز با آن اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

کلید: حکم پوشیدن لباس جنس مخالف حکم پوشیدن لباس جنس مخالف حکم پوشیدن لباس جنس مخالف حکم پوشیدن لباس جنس مخالف حکم پوشیدن لباس جنس مخالف حکم پوشیدن لباس جنس مخالف حکم پوشیدن لباس جنس مخالف حکم پوشیدن لباس جنس مخالف حکم پوشیدن لباس جنس مخالف حکم پوشیدن لباس جنس مخالف حکم پوشیدن لباس جنس مخالف حکم پوشیدن لباس جنس مخالف مبدل پوشی پوشیدن لباس زنانه توسط مردان پوشیدن زن و مرد لباس یکدیگر حکم پوشیدن لباس زنانه توسط بازیگران مرد دگر پوشی 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. psdk می گوید

    خیلی خوب بود دنبالش بود ببینم تکلیف تام بوی ها( دختر هایی یا گرایش دخترانه و علاقه مند به لباس های پسرانه) تکلیفشون چیه و ممنون از ایت الله سیستانی