وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فتوای مراجع درباره قمه زنی چیست

پرسش : قمه زدن در عزای سید الشهدا علیه السلام چه حکمی دارد؟؛ نظر مراجع عظام تقلید را در ادامه بخوانید.

5

فتوای مراجع درباره قمه زنی چیست

فهرست این نوشتار:

فتوای مراجع درباره قمه زنی چیست

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

راجع به قمه‌زنی نظر حضرت آقا را پرسیدند که به نظر ایشان چه حکمی دارد؟ آیا مقلدین سایر مراجع هم باید از این دستور تبعیت کنند؟ و نکته دوم اینکه آیا مخفیانه بودن یا مخفیانه نبودن آن با هم فرقی دارد؟

خب نظر آقا در مورد قمه‌زنی را شاید همه شنیده باشید که ایشان این کار را در وضعیت فعلی حرام می‌دانند. تعبیر ایشان این بود که نه سابقه‌ای دارد – این کار، حالا ممکن است یک سابقه‌ای داشته باشد اما در گذشته‌های دور یک چنین کارهایی مثل قمه‌زنی سابقه‌ای بین مومنین نداشته است – افزون بر اینکه امروزه از این عمل علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و علیه شیعیان سواستفاده می‌شود.

شما اگر مراجعه کنید به برخی از سایت‌ها و کلمه شیعه را بزنید، همین تصویر قمه‌زنی دیده می‌شود. فلذا بله این کار به نظر حضرت آقا حرام است و باید از این کار پرهیز شود و فراتر از فتوا، ایشان تعبیرشان این بوده که این عزاداری نیست،بلکه تخریب عزاداری است.

بنابراین همه مومنین و مقلدین سایر مراجع با کمال احترام به مراجع معظم تقلید، از این دستور باید تبعیت کنند و از اینگونه کارها در عزاداری که اینها عزاداری نیست، بلکه به ضرر مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است پرهیز کنند. و فرقی هم بین قمه‌زنی مخفیانه یا علنی نگذاشتند؛ بنابراین حتی جداگانه هم سوال شده است در مورد اینکه مخفیانه بروند قمه بزنند، فرمودند نه این کار را هم نباید بکنند و منع کردند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله خامنه ای، گفتار حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده.احکام عزاداری


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

قمه زنی

پرسش : قمه زدن در عزای سید الشهدا علیه السلام چه حکمی دارد؟
پاسخ : به یقین کسانی که قمه می زنند از عاشقان و دلباختگان حضرت اباعبدالله (علیه السلام) هستند لکن این عمل در شرایط فعلی به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) ضربه می زند و آثار سوء آن مشهود است، چه بهتر که خون خود را به مراکز انتقالخون هدیه کنند که باعث حیات مسلمانی می گردد «ومن احیاها فکانما احیی الناس جمیعا».

سؤال 52. سینه زدن با تیغ و یا زنجیر زدن با زنجیرى که داراى چاقو و یا تیغ مى باشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى شود، چه حکمى دارد؟

جواب: همان گونه که قبلاً نیز اشاره کرده ایم مسئله عزادارى حضرت سیّدالشّهدا(علیه السلام) در هر زمان و در هر مکان، از افضل قربات و مایه تقویت روح ایمان، شهامت اسلامى، ایثار، فداکارى و شجاعت در مسلمین است; ولى کیفیّت عزادارى باید چنان باشد که بهانه اى به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده آنان نشود و این مراسم عظیم و پرشکوه تضعیف نگردد، و به همین جهت، از کارهایى که موجب وهن مذهب است باید پرهیز شود و از آسیب رساندن به بدن خوددارى گردد.

سؤال 53. در اکثر مناطق کشورهاى اسلامى (غیر از ایران) و غیر اسلامى، مردم متدیّن شیعه با مذاهب دیگر با هم زندگى مى کنند و در ایّام محرّم، بالأخص روز عاشورا، متدیّنین مجالس سوگوارى منعقد مى کنند و نوجوانان با نوحه سرایى (بدون آهنگ غنا) سینه زنى و زنجیرزنى مى کنند; در نتیجه از بدنشان گاهى خون جارى مى شود، این حالت بر افراد و جامعه غیر شیعى اثر خوبى مى گذارد و گاهى مایل به تشیّع هم مى شوند، آیا در صورت حاصل شدن اثر مثبت و نتایج خوب، زنجیرزنى به شکل فوق جایز است؟

جواب: همان طور که بارها گفته ایم عزادارى خامس آل عبا(علیه السلام)از افضل قربات است; ولى نباید کارى کرد که بدن مجروح شود; براى بزرگداشت این شعائر از طرق بهتر استفاده کنید.

سؤال 54. آیا قمه زدن به طور مخفى حلال است؟ به طورى که گفته مى شود، قبل از پیدایش دوربین حلال بوده است؟

جواب: عزادارى نباید باعث آسیب به بدن شود.

سؤال 55. آیا صحیح است که قمه زدن قبل از ضبط مراسم ها با دوربین، حلال بوده و الآن حرام است و اگر خنجر باشد اشکال ندارد؟

جواب: در عزادارى نباید به بدن آسیب رسانده شود.

سؤال 56. نظر حضرت عالى درباب قمه زدن و تیغ زدن عزاداران امام حسین(علیه السلام)در روز عاشورا به عنوان اداى نذر یا کسب اجر اخروى چیست؟

جواب: عزادارى سیّدالشّهدا(علیه السلام) از افضل قربات است; ولى باید از انجام اعمالى که موجب ضرر به بدن یا وهن مذهب مى شود اجتناب کنید. و چنین نذرى لازم الوفا نیست.

سؤال 57. پدر و مادرى نذر مى کنند که اگر خدا به آنان فرزند پسر بدهد روز عاشورا بر سر او تیغ بزنند. آیا با توجّه به اینکه انجام این گونه اعمال باعث وهن شیعه و عزادارى سیّدالشّهد(علیه السلام) و موجب سوء استفاده دشمنان اسلام مى گردد عمل به این نذر واجب است؟

جواب: این نذر صحیح نیست; چون در نذر، رجحان عمل شرط است و این عمل با توجّه به اینکه بهانه اى به دست دشمنان اسلام براى زیر سؤال بردن کل مسائل سوگوارى خامس آل عبا(علیه السلام) که از افضل قربات است مى دهد، خالى از اشکال نیست. و بر فرض رجحان این عمل، نذر درباره دیگرى کردن صحیح نیست.

سؤال 58. اخیراً دو عدد سى دى به دستم رسیده که در آن از قول تعدادى از مجتهدین به قمه زنى توصیه شده است. نظر حضرت عالى در این خصوص چیست؟

جواب: هرگاه بزرگان پیشین که چنین فتوایى داده اند، شرایط این زمان را مى دیدند که مسئله قمه زنى مانع پیشرفت تشیّع در دنیا شده است، حتماً فتوا به منع آن مى دادند; زیرا شرایط فتوا در زمان ها مختلف است و متأسّفانه بعضى از نسبت ها اخیراً خلاف واقع از آب در مى آید.

سؤال 59. آیا خونى که از بدن سینه زنان و عزاداران، به سبب قمه زدن و غیره، بیرون مى آید، باعث تبرّک و شفاى مریضها و زن هاى عقیم و مانند آن مى شود؟

جواب: این سخنان پایه و اساسى ندارد، و سزاوار است عزادارى به صورتى باشد که باعث هتک دین و مقدّسات نشود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


آيت الله نوري همدانيآيت الله نوري همداني

با توجه نسبت به برخی از شایعات مبنی بر فتوای معظم‌له پیرامون حرمت زنجیر زدن در عزاداری در خواست داریم پیرامون این موضوع توضیح‌داده شود.؟

 پاسخ:حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی «مدظله» در آخرین جلسه درس خارج و همچنین در پیامی که در آستانه ماه محرم صادر نموده‌اند فرمودند که باید عزاداری هرچه با شکوه و عظمت‌ بیشتر برگزار گردد و هر عملی که موجب وهن مذهب و اختلاف بین امت اسلامی می‌گردد حرام است.

معظم‌له قمه‌زنی و زدن زنجیر‌هایی که تیغ‌دار هستند و موجب پاره شدن بدن می‌گردد را باعث وهن مذهب دانسته‌اند و زنجیرهای متعارف و معمول که در بازار به فروش می رسند و  آسیبی به بدن نمی‌رساند را از این حکم خارج دانستند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی.


مطابق نظر آیت الله فاضل لنکرانی

قمه زنى

سؤال 2173 :آيا قمه زنى جايز است؟ چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد، وظيفه چيست؟

جواب: با توجه به گرايشى كه نسبت به اسلام و تشيع بعد از پيروزى انقلاب اسلامى ايران در اكثر نقاط جهان پيدا شده، و ايران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ايران به عنوان الگو و بيانگر اسلام، مطرح است لازم است در رابطه با مسايل سوگوارى و عزادارى سالار شهيدان حضرت ابى عبدالله الحسين (عليه السلام)به گونه اى عمل شود كه موجب گرايش بيشتر و علاقمندى شديدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد.

پيداست در اين شرايط، مسأله قمه زدن نه تنها چنين نقشى ندارد، بلكه به علّت عدم قابليت پذيرش و نداشتن هيچگونه توجيه قابل فهم مخالفين، نتيجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شيعيان علاقمند به مكتب امام حسين (عليه السلام) از آن خوددارى كنند. و چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرايط صحّت و انعقاد نيست.

جامع المسائل،ص 582،

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی.


 

نظر مبارکتان را در مورد قمه زنى بيان فرماييد.

ج. حکمش به عنوان اوّلى عدم ضرر رساندن به خود يا ديگرى است، به حدّى که حرام باشد؛ پس اگر مضرّ نباشد و مفسده‌اى هم بر آن مترتب نباشد فى نفسه اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی بهجت.

حتما بخوانيد

ویژه نامه ماه محرم

ویژه نامه احکام عزاداری

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

5 نظرات
  1. سید مصطفی آل طه می گوید

    سلام علیکم فتوا آیت الله وحید خراسانی هم قرار ندادین

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      فتوایی از ایشون در استفتائات و مکاتبات کتبی به دست ما نرسیده است!
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. سید مصطفی آل طه می گوید

        ممنونم شیخ نا

  2. حاج می گوید

    سلام چرا نظر ایت الله سیستانی قرار داده نشده؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دفتر ایشان در این زمینه اظهار نظر رسمی نکرده اند!.
      وفقکم الله لکل الخیر