وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مهارت تقویت دوجانبه با آموزش مهارتهای بین فردی زن و شوهر

روش‌ها و راهکارهای دوام زندگی زوجین

مهارت تقویت دوجانبه با آموزش مهارتهای بین فردی اساسی مانند گوش دادن، ارتباط سالم، مذاکره، کنترل مناسب خشم ؛ موجب افزایش شادکامی، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی می‌شود.

0

مهارت تقویت دوجانبه با آموزش مهارتهای بین فردی زن و شوهر

چکیده :

– برای بهبود یک رابطه به طور عامیانه دو نوع اقدام وجود دارد، که می توانید انجام دهید: 1- لذت آن را زیاد کنید 2- ناراحتی آن را کم کنید.

با حذف رفتارهای ناراحت کننده، رفتارهای لذت بخش افزایش نمی یابد. اما انجام رفتارهای لذت بخش، رفتارهای ناراحت کننده را کاهش خواهد داد.               

پژوهش: بروز تعارض در زندگی زوجین و در نتیجه عصبانیت و پرخاشگری مقوله‌ای است که در زندگی بسیاری از زوج ها و بویژه زوج های جوان مشاهده می شود و یکی از مهم‌ترین علل اصلی پرخاشگری، ناکامی در تأمین نیازهای آنهاست. زمانی که نیازهای فرد از جمله نیاز به محبت، توجه یا احترام برآورده نشود، احساس ناکامی می­کند و این ناکامی زمینه ساز بروز پرخاشگری می‌شود. شناخت عواملی که باعث ناراحتی و خشم زوجین می‌شود می‌تواند یکی از راهکارهای مناسب برای مقابله و کنار آمدن با چنین موقعیت‌هایی باشد تا با برنامه‌ریزی صحیح رفتاری را که کمتر آسیب‌زا و تهاجمی است، بروز و ظهور پیدا کند.

مهارت‌ تقویت دوجانبه زناشویی از طریق انجام ندادن اعمالی که طرف مقابل را خشمگین می‌کند موجب حل تعارضات و روابط بهتر میان زوجین شده و از طریق انجام کارهای مورد علاقه طرف مقابل موجب برانگیختن حوزه‌های هیجانی، رضایت از زندگی و بهبود قضاوت‌های کلی فرد می‌شود. بهبود مهارت تقویت دوجانبه با آموزش مهارت‌های بین فردی اساسی مانند گوش دادن، ارتباط سالم، مذاکره، کنترل مناسب خشم آموزش؛ موجب افزایش شادکامی، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی می‌شود.

اين نوشتار به بررسي روشها و راهکارهايي مي پردازد که از مجراي آن دوام و قوام زندگي زوجين و بويژه زوج هاي جوان  به نحو موثرتري امکان پذير خواهد شد.[1]

مهارت تقویت دوجانبه

انجام دادن کارهایی که همسرتان بیشتر آنها را دوست  دارد مثل شستن ظرف،‌ آب دادن به گلدان ها و … با هدف تقویت رفتارهای لذتبخش و از بین بردن رفتارهای آزاردهنده که کارهایی به ظاهر جزئی اما در عین حال بسیار دوست داشتنی و لذت بخش هستند. همه روابط حتی روابط صمیمانه به تدریج ممکن است عادی شوند. آنوقت خطاهای کوچک اشتباهات بزرگ قلمداد می شوند و بی نظمی های کوچک عصبانی کننده می شوند. برای این که جلوی این جریان را بگیرید، باید هر چند وقت یکبار به همسرتان موارد لذت بخشی را ارائه دهید. لازم به ذکر است این تکنیک در موارد بحرانی کاربرد ندارد و ابتدا باید بحران را از بین ببرد و سپس این تکنیک را انجام داد.

این مهارت بسیار ساده و در عین حال بسیار مفید است و مزایای زیادی دارد:

راهکار بهبود روابط

برای بهبود یک رابطه به طور عامیانه دو نوع اقدام وجود دارد، که می توانید انجام دهید:

مهارت تقویت دوجانبه
مهارت تقویت دوجانبه

به نظر شما کدام راحت‌تر است؟

مهارت تقویت دوجانبه
مهارت تقویت دوجانبه

برای بیشتر افراد، آسان تر این است که کارهای مورد علاقه همسرشان را بیشتر انجام دهند به جای اینکه کارهایی را که همسرشان از آن ها تنفر دارند، متوقف سازند.

نکته مهم: مطالعات نشان می‌دهد:

با حذف رفتارهای ناراحت کننده، رفتارهای لذت بخش افزایش نمی یابد.

اما انجام رفتارهای لذت بخش، رفتارهای ناراحت کننده را کاهش خواهد داد.

مدت زمان لازم برای کسب مهارت تقویت دو جانبه

تقویت دو جانبه تقریباً 5 هفته طول می کشد:

 

مهارت تقویت دوجانبه
مهارت تقویت دوجانبه

کلام آخر   

مهارت “ ارتقای صمیمیت در روابط زوجین از طریق مهارت تقویت دوجانبه ” یکی دیگر از مهارت‌های مهم ارتباطات بین فردی محسوب می‌شود و مهارتي است که بسياري از زوج‌ها و بويژه زوج‌هاي جوان از آن اطلاع لازم را ندارند. کسب این مهارت يکي از عوامل مهم در ارتباطات، موفقیت‌ها و شکست‌های پرهزينه در زندگي به شمار می‌رود.

آنچه تحت عنوان مهارت تقویت دوجانبه مطرح می شود همان روش های برخورد با مسائل است كه از طرف فرد به طور آگاهانه طراحی و به اجرا درمی آید و نتیجه آن حل مسئله و یا افزایش ظرفیت روانشناختی فرد برای از سرگذراندن موفقیت آمیز شرایط بحرانی و دور ماندن از آسیب های ناشی از بحران های روحی پیش آمده است که مع‌الاسف اين مهارتي است که در بخش عمده‌اي از سيستم آموزشي وتربيتي مورد اغفال قرار گرفته است. با توجه به اینکه مهارت تقویت دوجانبه از مهارت‌هایی محسوب می‌شود که کاهش‌دهنده تنش‌ها در روابط اجتماعی و بویژه روابط زوجین جوان است، پس به نفع‌ همگی ماست که کمی وقت بگذاریم و اين مهارت را که عنصر سازنده‌ موفقیت است در خودمان پرورش دهیم.

iribnews

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.