وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فاصله بين نمازها در استحاضه كثيره

0

فاصله بين نمازها در استحاضه كثيره

در نوشتار قبل به صورت جامع نظر مراجع درباره فاصله و تاخیر بین اعمال استحاضه و نماز مطرح شد حتما در تکمیل نوشتار حاضر از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

فاصله انداختن بين نمازها

پرسش 191 . در استحاضه كثيره، بايد بين نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا فاصله نيندازد؛ آيا اگر چنين كنيم گناه كرده ايم؟

همه مراجع: خير، زن مى تواند بين آن دو فاصله بيندازد ؛ ولى در اين صورت بايد براى نماز عصر و عشا دوباره غسل كند.

[1]. امام، تحرير الوسيله، ج 1، الاستحاضه، الثالثه ؛ صافى، هداية العباد، ج1، م 278 ؛ بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 293؛ سيستانى، منهاج الصالحين، الاستحاضه، م 241 و دفتر: خامنه اى، تبريزى، مكارم، فاضل، نورى و وحيد. احكام بانوان، پرسمان .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۳۹۴ ـ در استحاضه کثیره باید ـ بنا بر احتیاط واجب ـ زن برای هر نماز پنبه و دستمال را عوض کند یا آب بکشد، و لازم است یک غسل برای نماز صبح، و یکی برای نماز ظهر و عصر، و یکی برای نماز مغرب و عشا بجا آورد، و بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا فاصله نیندازد، و اگر فاصله بیندازد باید برای نماز عصر و عشا دوباره غسل کند، اینها همه در صورتی است که خون پی‌درپی از پنبه به دستمال برسد، اما چنانچه رسیدن خون از پنبه به دستمال با قدری فاصله باشد که زن بتواند در آن فاصله یک نماز یا بیشتر بخواند احتیاط لازم آن است که هرگاه خون از پنبه به دستمال برسد پنبه و دستمال را عوض کرده و یا آب بکشد و غسل نماید. بنابراین اگر زن غسل کرد و نماز ظهر را مثلاً خواند ولی قبل از نماز عصر یا در میان آن خون دوباره از پنبه به دستمال رسید باید برای نماز عصر نیز غسل نماید، ولی چنانچه فاصله به مقداری باشد که زن بتواند در آن میان دو نماز یا بیشتر بخواند، مثل اینکه بتواند نماز مغرب و عشا را نیز قبل از آنکه خون دوباره به دستمال برسد، بخواند، برای آن نمازها لازم نیست غسل دیگری بکند، و در هر صورت در استحاضه کثیره غسل از وضو کفایت می‏کند.

مسأله ۳۹۹ ـ در مستحاضه کثیره در صورتی که لازم است میان غسل و نماز فاصله‌ای واقع نشود ـ چنانکه در مسأله (۳۹۴) گذشت ـ اگر انجام غسل پیش از داخل شدن وقت نماز باعث وقوع فاصله گردد، آن غسل برای نماز فایده ندارد، و باید مستحاضه برای نماز دوباره غسل نماید. و این حکم در مستحاضه متوسطه نیز جاری است. رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني .


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله ـ بر زن واجب است که در استحاضه کثیره :
1ـ سه غسل انجام دهد؛ یک غسل براى نماز صبح، و دیگر براى نماز ظهر و عصر، و سوم براى مغرب و عشا.
2ـ باید میان این نمازها جمع کند.
3ـ احتیاط مستحب آن است که علاوه بر این، براى هر نماز یک وضو بگیرد، قبل از غسل یا بعد از آن.
مسأله ـ هر گاه در استحاضه کثیره قبل از اذان صبح براى نماز شب غسل کند و نماز شب بخواند، احتیاط واجب آن است که بعد از داخل شدن صبح، دو مرتبه غسل کند.
مسأله ـ مستحاضه کثیره، هر گاه غسلهاى روزانه خود را انجام دهد براى اعمال دیگر، مانند طواف، نماز قضا، نماز آیات، و نماز شب، غسل دیگرى بر او واجب نیست، تنها باید وضو بگیرد. احکام بانوان (جدید)، آيت الله مكارم شيرازي .

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=22671

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



كليد: فاصله بين نمازها در استحاضه كثيره فاصله بين نمازها در استحاضه كثيره فاصله بين نمازها در استحاضه كثيره فاصله بين نمازها در استحاضه كثيره فاصله بين نمازها در استحاضه كثيره فاصله بين نمازها در استحاضه كثيره فاصله بين نمازها در استحاضه كثيره

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.