وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل

پرسش. آيا خال كوبى در اعضا، يا تاتوى ابرو مانع وضو و غسل است؟

4

حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل

حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل

تاتو کردن مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند. اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است .

خال كوبى

پرسش 78 . آيا خال كوبى در اعضا، يا تاتوى ابرو مانع وضو و غسل است؟

همه مراجع: خير، مانع وضو نيست.

  •  امام، استفتائات، ج 1، س 44؛ تبريزى، استفتائات، س 204؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 144؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 66؛ دفتر: وحيد، بهجت، سيستانى، صافى و خامنه اى.  (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

در مورد تاتوی ابرو چند نکته باید توجه شود:
۱. ‌اگر عرفاً زینت و آرایش محسوب ‌شود باید از نامحرم پوشانده شود. اما کسانی‌‌که ابرویشان از بین رفته و فقط یک ابروی معمولی و بدون زیبایی خاصی را تاتو می‌کنند یا قسمت‌‌های از بین رفته لابه‌‌لای ابروان خود را ترمیم می‌کنند، به طوری‌‌که عرفاً زینت و آرایش (حتی جزئی) حساب نمی‌‌شود، پوشاندن آن لازم نیست.
۲. ‌زمان تاتو کردن، ‌با این فرض که تا چند روز نمی‌‌توان به آن قسمت آب زد، ‌باید زمان به خصوصی باشد. در غیر این صورت حرام است. و آن زمان عبارت است از زمانی‌‌که:
الف) نماز بر بانوان واجب نیست؛ مانند اینکه خانم عادت ماهیانه است یا وقت نماز نیست؛ مثل اینکه ساعت ده صبح است.
ب) نماز بر بانوان واجب است: (عادت ماهیانه نیست و اذان هم گفته شده) اول وضو گرفته شود (توصیه می‌شود اول نماز اقامه شود، بعداً تاتو صورت گیرد.) برای نمازهای بعدی (مثلاً نماز مغرب و…) ‌تا زمانی‌‌که آب برای آن قسمت ضرر دارد، طبق احکام جبیره ‌عمل می‌‌گردد. پس از سپری شدن مدتی که آب برای ابرو مضر بود، چون به صورت زیر پوستی تاتو انجام شده، وضو و غسل معمولی صورت خواهد گرفت.

س 144: بعضی از قسمت‏های بدنم خالکوبی شده است، گفته می‌شود که غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمی‌شود. امیدوارم مرا در این‏باره راهنمایی فرمایید.

ج: اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري .

تتو کردن ابرو و سایر اعضای بدن چه حکمی دارد و وظیفه‌ی مکلف نسبت به وضو و غسل چیست؟

تتو کردن اگر برای بدن ضرر قابل توجهی داشته باشد یا تصاویر مستهجن یا مطالب باطلی را بر بدن تتو کنند جایز نیست؛ اما اگر برای بدن ضرری نداشته باشد و مطالبی که نوشته شده، مطالب یا نماهای حرامی نباشد و مفسده­‌ی دیگری بر این کار مترتب نشود اصلش اشکالی ندارد؛ اگرچه مستحب و پسندیده هم نیست.
تتو کردن همچنین نسبت به وضو و غسل -آن چیزی که امروزه متداول است در تتو کردن که جوهر زیر پوست می‌رود- مانع نیست و وضو و غسل فرد اشکالی ندارد. اما حکم تتو کردن از جهت دیگر این است که اگر خانمی ابرو یا دستش را تتو کرده و آرایش محسوب شود ولو آرایش ثابت، باید از نگاه نامحرم بپوشاند.

منبع: پاسخ حجت الاسلام فلاح زاده، سایت رسمی khamenei.ir.

وضو و غسل بعد از تتو

سؤال ۶: زنی که تتو انجام داده و ابرویش زخم یا جراحت دارد، می تواند به جای وضو یا غسل، تیمم کند؟
جواب: اگر روی زخم باز است و آب برای آن ضرر ندارد، باید طبق معمول وضو و غسل انجام دهد و آن را بشوید، و اگر آب برای آن ضرر دارد، باید اطراف آن را بشوید و احتیاط آن است که اگر ضرر نداشته باشد، روی آن دست تر بکشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

. خالكوبى :

اگر همراه با تصاوير مبتذل و انحرافى نباشد وبراى بدن ضرر قابل توجّهى نداشته باشد حرام نيست و در هر حال وضو و غسل با آن اشكالى ندارد؛ امّا سزاوار است از اين كار پرهيزشود.

 حكم تاتو لب و ابرو و غسل و وضو با آن :

اين كار در صورتى كه آرايش تند محسوب نشود و منشأ فساد نگردد جايز است و در هر حال براى وضو و غسل اشكالى ندارد، زيرا چيزى نيست كه روى پوست را بپوشاند. و اگر روى پوست باشد بايد در صورت امكان به هنگام غسل و وضو برطرف شود.

استفتائات حضرت آيت الله مكارم شيرازي .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: مقداری از ابروی بنده در کودکی در اثر تصادف مو رویش نکرده است، و من آن را تاتو کرده ام (ارایشگر مو کاشته است) لطفا بفرمائید غسل و وضو چه حکمی دارد ؟ آیا باطل است یاخیر ؟

پاسخ: اگر موی کاشته شده مصنوعی یا طبیعی به نحوی باشد که رشد نکند، چه با ماده چسبنده یا بدون آن کاشته شده باشد، به عنوان جزئی از بدن محسوب نمیشود و بنابر این مانع از صحت غسل میشود و نمیتوان در وضو بر آن مسح کشید و اقدام به کاری که باعث تیمم به مدت طولانی شود به احتیاط واجب جایز نیست.

پرسش: تاتو کردن ابروها چه حکمی دارد ؟

پاسخ: مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند . استفتائات حضرت آيت الله سيستاني .


آيت الله وحيد خراساني

آیت الله وحید خراسانی

سؤال 211 – حکم تاتو برای وضو چيست؟

جواب: تاتو اگر مانع از رسيدن آب به پوست گردد جايز نيست و موجب بطلان وضو و غسل میشود و اگر کسی چنين کاری کرده باشد بايد بردارد اگرچه مشقت داشته باشد. و در هر صورت زينت است و بايد از نامحرم بپوشاند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی وحید خراسانی

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=18858

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است

حكم وضو و غسل با كرم پوست

مداد چشم و ريمل در وضو

حکم ناخن بلند در وضو

بعد از وضو در اعضا مانع ببينيم

حكم مانيکور ناخن‌ براي وضو و غسل



كليد: تاتو ابرو وضو  تاتو براي وضو هاشور آيا تاتو موجب بطلان نماز است احكام مربوط به هاشور و تاتو ابرو لب و چشم از نظر مراجع تقليد  آيا تاتو كردن براي خانم از لحاض شرعي مشكل داره Tattoo حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل حكم تاتو و خالكوبي در وضو و غسل  تاتوی چشم،تاتو،تتو،خالکوبی،تاتوی بدن، تاتوی جدید تاتو سه بعدی تاتو دخترانه تاتو رو دست تاتو پشت گردن تاتو رژلب  طرح تاتو فرشته  آیا تاتو و خالکوبی برای وضو و غسل و انجام اعمال حج اشکالی تاتو و خالکوبی نماز و وضو را باطل می کند   آیا تاتو ابرو حرام است؟ حکم تاتو مکارم شیرازی حکم خالکوبی برای مردان حکم تاتو بدن ایا تاتو روی بدن حرام است حکم شرعی تاتو خط چشم آیا خالکوبی جرم است

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. محمدی می گوید

    سلام من روی کمرم یه تتو زدم میخواستم بدونم حکم غسل من چیه آیا غسل معمولی که تا کنون انجام میدادم از این به بعد هم انجام بدم یا خیر فرق میکنه…!؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر مانع رسیدن آب به پوست نیست، عادی غسل کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. حامد می گوید

    باسلام.میدونم که تخصصتان در این موارد نیست ولی خواستم بدونم. که منظور از خالکوبی روی پوست همان برچسب است. و خالکوبی زیر پوست هم به خالکوبی های دائمی گفته میشود ایا؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      سوال شما دقیقا مشخص نیست.
      حکم خالکوبی در متن نوشتار آمده است، چه به صورت زیر پوستی باشد ، و چه به صورت برچسب یا هر مدل دیگر، تا زمانی که جرم نداشته باشد و مانع رسیدن آب وضو و غسل به سطح پوست نباشد برای وضو و غسل اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر