وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عملی برای خانه دار شدن در بهشت

0

عملی برای خانه دار شدن در بهشت/ ثوابی که حتی پس از مرگ هم نوشته می شود

تاسیس مسجد از مصادیق روشن باقیات صالحات است. پیامبر(ص) در این باره فرموده است: هفت چیز است که پس از مرگ، ثوابش برای بنده نوشته می شود که از جمله مسجدسازی است.

 
 

 آیات قرآن و روایات معصومین (س) مسلمانان را به ایجاد پایگاه فرهنگی و ساختن مراکز عبادی و تعمیر آن، ترغیب کرده و به بیان آداب بهره گیری از مسجد و برکات و آثار سازنده دنیوی و اخروی آن پرداخته است. بخشی از روایات ترغیب کننده به بنا و آبادانی اماکن فرهنگی همچون مسجد است.

 

1- تاسیس مسجد
تاسیس مسجد از مصادیق روشن باقیات صالحات است پیامبر (ص) در این باره فرمود: آنچه از کارها و نیکی های مومن پس از مرگش به او می رسد دانشی است که آن را منتشر کرده و فرزند صالح و نیز مصحف قرآنی است که خود بر جای گذاشته یا مسجدی است که ساخته است و باز فرمود: هفت چیز است که پس از مرگ، ثوابش برای بنده نوشته می شود که از جمله مسجدسازی است.

پاداش مسجدسازی
امام باقر (ع) فرمود: هر کس مسجدی بسازد، هر چند به اندازه لانه مرغ سنگخوار باشد خدا در بهشت برایش خانه ای می سازد.

رعایت سادگی در بنای مسجد
رسول خدا (ص) فرمود: مساجد خود را بی ایوان و کنگره بسازید (کنایه از ساده بودن و نداشتن زمینه مزاحمت برای همسایگان) و شهرهایتان را به لحاظ مکان و نمای زیبا به گونه ای بسازید که چشم نواز بوده و چشم انداز داشته باشد.

پیامبر (ص) فرمود: مسجدتان را زر و زینت نیارایید؛ آنگونه که یهود و نصارا کنیه های خود را آراستند.

 مسجدسازی در مسیرها
پیامبر (ص) فرمود: مسجد بسازید و خاک و خاشاک آن را بیرون ببرید. هر کس برای خدا مسجدی بسازد خدا در بهشت برایش خانه ای می سازد. مردی عرض کرد: ای رسول خدا! مساجدی که در مسیرها و میان راهها ساخته می شوند نیز اینگونه اند؟ فرمود: آری و بیرون بردن خاکروبه از آنها، مهریه حوریان بهشتی است.

 

2- توسعه بنای مسجد
رسول خدا (ص) بر گروهی گذشت که به پی ریزی برای ساختن مسجدی مشغول بودند و گویا چون برای مسجد محدوده اندکی در نظر گرفته بودند.

فرمود: آن را گسترش دهید و (با اجتماع در آن) آن را پر کنید آنان براساس فرمان پیامبر (ص) مسجد را گسترش دادند.

 

3- آبادانی مسجد
امیرمومنان فرمود: هرگاه خدا اراده کند که اهل زمین را به عذابی گرفتار کند، می گوید: اگر نبودند کسانی که در بزرگی و عظمت من یکدیگر را دوست می دارند و مسجدهایم را آباد می سازند و در سحرگاهان به استغفار و طلب آمرزش می پردازند حتماً عذابم را نازل می کردم.

آبادانی مساجد نشانه جوانمردی است؛ امیرمومنان علی (ع) می فرماید: مروت و جوانمردی در شش چیز است سه چیز در حضر (وطن) و آنها تلاوت قرآن، آبادسازی مساجد برای خدا و دوست گزینی در راه خدایند و سه چیز در سفر و آنها بذل زاد و توشه به دیگران و حسن خلق با همسفران و نیکومعاشرت کردن (با مردم) اند.

پاداش احترام به مسجد
امیرمومنان (ع) می فرماید: کسی که مسجد را گرامی دارد، خدا را در قیامت با شادمانی و بشارت ملاقات کند و نامه اعمالش به دست راست او داده شود. پیامبر (ص) فرمود: کسی که آب دهانش را برای احترام به حق مسجد فرو برد، خدا آن را قوت بدنش قرار دهد و برایش حسنه ای نوشته شود و گناهی از او محو گردد و دردمندی از درونش برطرف گردد.

پرهیز از تحقیر مسجد
امیرمومنان (ع) فرمود: مرد مسلمان را مردک (زن مسلمان را زنک)، قرآن را قرآنک، و مسجد را مسجدک نخوانند.

سفارش به حضور در اجتماع مسجد
پیامبر (ص) می فرماید: شیطان گرگ انسان است؛ همانند گرگ گوسفند که گوسفند جدا شده از گله را می برد، پس، از جدایی و تفرقه بپرهیزید و بر شما باد به پیوستن به جماعت و عموم مسلمانان و حضور در مسجد.

امام صادق (ع) می فرماید: بزرگ منشی دوگونه است: در وطن و در سفر؛ … و آنچه در وطن (مایه یا جلوه گاه) بزرگ منشی و سرافرازی است چند چیز است؛ از جمله حضور در مساجد.

پاداش روشن کردن چراغ مسجد
رسول خدا (ص) فرمود: کسی که در یکی از مساجد خدای بزرگ چراغی بیفروزد تا زمانی که نوری از ان چراغ در مسجد می تابد، فرشتگان و حاملان عرش خدا، پیوسته برای او استغفار می کنند.

 

4- بهداشت و نظافت مسجد
اهمیت پاکیزگی مسجد: امام صادق (ع) فرمود: کسی که اخلاط سر و سینه خود را به احترام مسجد در مسجد نیندازد بر دردی گذر نکند، مگر آنکه خدا آن درد را از او برمی دارد.

پاداش غبارروبی از مسجد: پیامبر (ص) فرمود: کسی که مسجدی را بروبد خدا در برابر آن برایش ثواب آزاد کردن بنده ای را می نویسد و کسی که خاشاکی اندک- به اندازه ای که در چشم فرو رود- از مسجد بیرون برد، خدا برایش رحمت دنیا و آخرت می نویسد و نیز فرمود: کسی که روز پنجشنبه (شب جمعه) مسجد را بروبد و از آن به اندازه خاک و غباری که در چشم رود بیرون برد بخشوده می شود.

نهی از بردن بوی سیر به مسجد: پیامبر (ص) برای آنکه اهل مسجد آزرده نشوند فرمود: هر کس سیر خورده است به مسجد ما نیاید.

امیرمومنان (ع) فرمود: هر کس غذای بدبو خورده است به مسجد نرود.

منبع: برگرفته از کتاب مفاتیح الحیات؛شبستان.

ثواب ساخت مسجد ثواب ساخت مساجد حدیث ثواب ساخت مسجد حدیث در خصوص ساخت مسجد حدیث برای ساخت مسجد حدیث در باره ساخت مسجد حدیث کمک به ساخت مسجد حدیث راجع به ساخت مسجد حدیث درباره کمک به ساخت مسجد حدیث در مورد ساخت مسجد حدیث پیامبر در مورد ساخت مسجد حدیث کمک به ساخت مسجد حدیث درباره کمک به ساخت مسجد حدیث راجع به ساخت مسجد حدیث در رابطه با ساخت مسجد حدیث درباره ساخت مسجد حدیث پیامبر درمورد ساخت مسجد حدیث در رابطه با ساخت مسجد حدیث درباره کمک به ساخت مسجد حدیث پیامبر درمورد ساخت مسجد حدیث ثواب ساخت مسجد ثواب کمک به ساخت مسجد ثواب مشارکت در ساخت مسجد حدیث ثواب ساخت مسجد ثواب کمک به ساخت مسجد ثواب مشارکت در ساخت مسجد ثواب کمک به ساخت مسجد ثواب کمک در ساخت مسجد ثواب مشارکت در ساخت مسجد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.