وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عرضه اعمال محضر امام چگونه با ستار بودن خدا قابل جمع است؟

0

عرضه اعمال محضر امام چگونه با ستار بودن خدا قابل جمع است؟

آيا عرضه اعمال در هر شب جمعه خدمت امام عصر ( عج ) منافات با ستاربودن خداوند ندارد. زيرا در روزقيامت خداوند مى گويد: گناهان امت تورا هم به تو نمى گويم؟

روايات عرضه اعمال خدمت امام عصر (عج) معتبرند و نافى ستاريت خداوند و معارض ديگر رواياتى كه اشاره فرموه ايد نيست زيرا:

1) امام زمان (عج) در زمان امامت خود واسطه فيض الهى و رابط خلق و خالق است و تمام عنايات و الطاف الهى به جهان به وساطت و بركت وجود آن حضرت جارى مى شود و لازمه اين كه به بهترين وجهى اين وساطت تحقق پذيرد و در شرايط لازم فيوضات مقتضى به بندگان برسد اين است كه آن حضرت از افعال بندگان با خبر باشند زيرا نظرآن حضرت به اعمال عباد نظر رحيمانه و مفيد به حال مومنين است چه همان طور كه مرقوم فرموده ايد آنان را مشمول دعاى خير خويش قرار مى دهد.

2) ميزان ستاريت پروردگار نسبت به هر كس به تناسب لياقت شايستگى و درجات قرب او درپيشگاه خداوند است. از اين رو خداوند براى كافر ستاريتى قرار نداده و نسبت به مومنين به تناسب درجات ايمانى ستاريتش متفاوت است. بنابراين چه بسا برخى از اعمال مومنان مقرب را خداوند از نظر آن حضرت نيز مخفى بدارد و شايد در همين مرتبه است كه در قيامت از پيامبر (ص) نيز مخفى مى دارد. بنابراين تفاوتى بين اين دو دسته روايات نيست زيرا مى توانند مصداق مشترك داشته باشند.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.