وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم خوردن ادرار شتر

خوردن ادرار شتر برای درمان بیماری چه حکمی دارد؟

2

حکم خوردن ادرار شتر

فهرست این نوشتار:

 

مصرف عادی ادرار شتر به طور یقین حرام است اما استفاده از آن به عنوان درمان به شرط ضرورت اشکال ندارد و این ضرورت را پزشک متخصص و متدین می تواند تشخیص بدهد.

 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم بول شتر [بول و مدفوع ]

پرسش : در مفاتیح الجنان بیان شده که روزی فردی در نزد امام جعفر صادق (علیه السلام) از تنگی نفس می نالید و حضرت برای درمان او بول شتر را تجویز می کند، مگر بول شتر نجس نیست و خوردن چیز نجس حرام نمی باشد؟ لطفا توضیح دهید.

پاسخ : بول شتر نجس نمی باشد ولی در غیر موارد ضرورت خوردن آن حرام است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


حضرت آیت الله العظمی سیستانی
حضرت آیت الله العظمی سیستانی

مسأله ۲۶۴۴ ـ آشامیدن بول حیوانات حرام‌گوشت، حرام است، و همچنین بول حیوانات حلال‌گوشت ـ حتی شتر بنا بر احتیاط لازم ـ ولی خوردن بول شتر و گاو و گوسفند اگر برای معالجه باشد اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی

 


آیا ادرار شتر طبق روایات شیعه منفعت دارد؟ اگر بله،آیا ائمه خودشان استفاده کرده اند و نحوه استفاده چطور است؟

در پاسخ به مطالبی توجه کنید .
  روایاتی درباره استفاده دارویی از بول شتر وارد شده که خوردن آن را برای درمان و معالجه تجویز نموده است، به عنوان نمونه :
مورد اول :
عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع قُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّهُ یُصِیبُنِی رَبْوٌ شَدِیدٌ إِذَا مَشَیْتُ حَتَّى لَرُبَّمَا جَلَسْتُ فِی مَسَافَةِ مَا بَیْنَ دَارِی وَ دَارِکَ فِی مَوْضِعَیْنِ فَقَالَ یَا مُفَضَّلُ اشْرَبْ لَهُ أَبْوَالَ اللِّقَاحِ قَالَ فَشَرِبْتُ ذَلِکَ فَمَسَحَ اللَّهُ دَائِی (۱ ) 
مفضّل می گوید: از امام صادق پرسیدم: اى پسر پیامبر خدا! هنگام راه رفتن، نفس تنگىِ شدیدى مرا مى آزارد تا جایى که گاه در فاصله میان خانه ی خود و خانه ی شما، دوبار مى نشینم. فرمود: اى مفضّل! براى این عارضه، ادرار شتر شیرده بخور. من از آن خوردم و خداوند، بیمارى ام را شفا بخشید .
مورد دوم :
إنما استثنوا بول الإبل لما ثبت عندهم أن النبی ص أمر قوما اعتلوا بالمدینة أن یشربوا أبوال الإبل فیجوز الاستشفاء بها. (۲ ) 
گفته شده که پیامبر به برخی افراد که در مدینه بودند و مریض شده بودند، فرموده بود که [به عنوان دارو] از بول شتر استفاده کنند. علامه مجلسی در ادامه این مطلب می گوید: پس جهت شفا و به عنوان دارو می توان از بول شتر استفاده کرد . 
استفاده دارویی از بول شتر، اختصاصی به این حیوان ندارد بلکه در مورد بول گاو هم روایت داریم که اگر استفاده دارویی و معالجه ای داشته باشد، خوردن آن به عنوان دارو و برای معالجه جایز است :
وَ سُئِلَ ع عَنْ بَوْلِ الْبَقَرِ یَشْرَبُهُ الرَّجُلُ إِنْ کَانَ مُحْتَاجاً یَتَدَاوَى بِهِ فَلَا بَأْسَ (۳ ) 
از امام علی (ع) سؤال شد: آیا می توان از بول گاو به عنوان دارو استفاده کرد؟ فرمود: اشکالی ندارد .
امروزه از سم مار و دیگر حیوانات گزنده برای گرفتن دارو استفاده می شود و کسی از این مطلب شک و حیرت نمی کند و نمی گوید: «مگر از «سمّ» هم می توان دارویی تهیه کرد؟! سمّ، سمّ است و خاصیت تخریبی و کشندگی دارد، پس دارو تهیه کردن از آن چه فرضی دارد؟!» اما می بینیم که امروزه تهیه دارو از سموم حیوانات مطلبی عادی و متداول است و کسی از آن تعجب نمی کند .
چندی پیش خبری در سایت سلامت نیوز منتشر شد که «گروهی از محققان عرب ادعا می کنند با استفاده از شیر و ادرار شتر به فرمول دارویی برای درمان سرطان دست یافته اند». (۴ )
 
کسی چه می داند شاید تا چند سال بعد استفاده دارویی از بول شتر هم در سطح آزمایشگاهی و دارویی فراگیر شود و این مطلبی است که اشکال گیرندگان به این احادیث نمی توانند منکر آن شوند. در عصر حاضر به خاطر کشف داروهای جدیدتر و درمان سریع تر، استفاده از داروهای گیاهی و حیوانی کمتر صورت می گیرد اما آیا این مطلب می تواند دلیل علمی بر انکار اثر معالجه ای بول شتر و سایر حیوانات باشد؟! آیا منکرین مطلب، این موضوع را از نظر آزمایشگاهی تجربه و اثبات نموده اند که نادانسته و بدون دلیل آن را انکار می کنند؟ !

 

در زمان صدر اسلام که استفاده از داروهای گیاهی متداول بوده و احیانا از حیوانات هم در راه معالجه خود بهره می بردند. این گونه روایات بیان می شد و به خواص دارویی گیاهان و حیوانات اشاره می شد تا مردم به وسیله آنچه که بدان دسترسی داشتند، تا حد امکان بیماریشان را مورد علاج قرار دهند و درد خود را چاره نمایند، همچنانکه ناقل روایتی که ذکر شد (یعنی مفضل) می گوید: وقتی از بول شتر برای رفع بیماری ام استفاده کردم، بیماری ام برطرف گردید و شفا یافتم . —————————
۱- بحارالأنوار، ج ۵۹، ص ۱۸۲
۲- همان، ص ۸۴
۳- همان
پرسمان

حتما بخوانيد



کلید:  خواص ادرار شتر حدیث ادرار شتر خوردن ادرار شتر در ادرار شتر حلال است ادرار شتر در اسلام حکم شرعی ادرار شتر

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. م ب می گوید

    سوال درباره کندن پوست دارم. کودکیست که مدام پوست انگشتان دستش را میکند و مدام دستانش به مقدار زیاد عرق می کند. از طرفی خود و پدر مادرش اهل رعایت بهداشت مثل شستن دست و صورت ان هم حتی فقط یکبار در روز، نیستند مسائل طهارت را هم رعایت نمی کنند (۱۰ سال هست جزو خانواده ما شده اند و می دانیم اینگونه هستند). و اگر هم این کودک دستان خود را همان یک بار در روز بشوید خشک نمی کند و همونطوری به سراغ وسایلش که در جملات بعدی به ان اشاره می نمایم می رود.
    با این توضیح سوالم این هست که این کودک که پوست انگشتان خود را به زور و فشار می کند(دستانش حتی زخم شده) درحالیکه دستانش عرق دارد و بعد هم دستش را به وسایلش می زند و به خاطر عدم اگاهی از احکام دین و داشتن خانواده بی اهمیت به این مسائل، دست خود را نمی شوید، تکلیف ما چیست وقتی به منزل ما می آید؟ چون وقتی می آید دستش را واقعا به همه جا می زند با در نظر گرفتن وضعیت ناپاکی دستش (تعریق دست و همزمان کندن به زور پوست دست در زندگی شان و ارتباط با وسایل زندگی خودشان وزندگی ما) . خب ما باید چه کنیم و مسئولیت ما چیست دررابطه با طهارت و نجاست که به ان معتقدیم؟ سوال را ذقیق نوشتم لطفا پاسخ دقیق مرقوم نمایید.لطفا پاسخ را به ایمیل هم ارسال نمایید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      این طور نگاه شما نشان دهنده وسواس هست، اصلا اعتنا نکنید. وقتی به منزل شما تشریف می آورند اصلا بی اعتنا باشید، به هیچ عنوان به دست بچه نگاه نکنید و وارسی نکنید که عرق کرده است یا نه؟ می شوید یا نه؟ شما بنا را بر این بگذارید که می شوید و پاک است. تمام وسایل شما پاک است.
      شما که به دین آگاهی دارید بدانید اصلا درست نیست و هیچ کجای شرع مطهر به ما نگفته اند که به این اندازه به مسئله نجاست در این موارد توجه کنیم. گاهی وسواس و افراط در طهارت و نجاست از شیطان است و به این مطلب در روایات اشاره شده است.
      وفقکم الله لکل الخیر