وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رد كردن خواستگار خوب به امید خواستگار بهتر

0

رد كردن خواستگار خوب به امید خواستگار بهتر

فهرست این نوشتار:

خواستگار خوب را به اميد آمدن خواستگار ايده آل رد نکنيد

 گاهي ترازوي سنجش ملاک هاي برخي از دخترخانم ها براي ازدواج و انتخاب همسر آينده درست کار نمي کند. هرچه سبک و سنگين مي کنند، نمي توانند به اين نتيجه برسند که «بله» را بگويند يا همچنان منتظر گزينه هاي جديدي باشند.

 اگر اين تعلل بي دليل يا حداقل دليل منطقي براي آن وجود نداشته باشد، به طور قطع نتيجه اش حسرت خوردن و شايد پشيمان شدن در آينده به خاطر از دست دادن اين مورد خواهد بود. البته شايد دلايل خانواده هم در اين باره منطقي باشد. در آن صورت بايد ديد که آيا اين خواستگار واقعا مناسب است؟!

نداشتن برنامه مشخص ريشه اين مشکل است

ريشه اين مشکل که براي خيلي از دخترها و پسرها به وجود مي آيد، اين است که براي ازدواج شان طرح و برنامه مشخصي ندارند. وقتي دخترها و پسرها چارچوب و ابعاد مختلف يک ازدواج موفق را نمي دانند، به طور قطع در انتخاب شان به وسواس هاي بي جا دچار خواهند شد.

اگر جوانان آماده ازدواج اين ابعاد را بدانند، ديگر دليلي براي تعلل کردن نخواهند داشت. اگر دختر و پسري قصد ازدواج دارند، بايد گام هايي را با دقت بردارند تا به راحتي براي خود و خانواده شان مشخص شود که آيا هنوز براي نشستن پاي سفره عقد بايد صبر کنند يا نه. در ادامه اين گام ها را مرور مي کنيم:

۱ – آيا خواستگارتان آمادگي ازدواج را دارد؟

گام اول، اين است که دختر و پسر مطمئن شوند که آيا پختگي لازم را براي ازدواج دارند يا نه؟ براي پاسخ به اين سوال هم، پس از بررسي شخصيتي خودشان، بايد دقت کنند که آيا طرف مقابل شان هم آمادگي ها و مهارت هاي قبل از ازدواج را کسب کرده است يا نه؟ اگر به اين نتيجه رسيدند که هر ۲ آمادگي هاي قبل از ازدواج را کسب کرده اند، گام اول را محکم برداشته اند.

۲ – آيا خواستگارتان را بر اساس معيارهاي منطقي انتخاب کرديد؟

در گام دوم، دختر و پسر بايد اصول انتخاب همسر را رعايت کنند. يعني بايد به تناسب هاي فرهنگي و اقتصادي و هم کفو بودن دقت کنند، همچنين تحقيق هاي مناسب براي شناخت يکديگر را به بهترين وجه انجام دهند. جمع آوري اطلاعات براي شناخت طرف مقابل از راه هاي مختلفي کسب مي شود. بعضي اطلاعات از طريق گفت وگوي مستقيمي که دختر و پسر در جلسات آشنايي شان زير نظر خانواده ها دارند، حاصل مي شود. بعضي اطلاعات نيز از توجه به رفتارهاي غيرکلامي طرف مقابل به دست مي آيد. البته نبايد به اطلاعاتي که از مراحل ذکر شده کسب مي شود، اکتفا کرد. بايد از آشنايان، دوستان و … هم تحقيق کنيد.

۳ – آيا خواستگارتان ملاک هاي ضروري شما را دارد؟

در گام سوم، بايد معيارها و ملاک هاي اصلي در انتخاب همسر آينده تان را مشخص کنيد تا متوجه شويد که خواستگارتان چه ميزان از آن معيارها را دارد. اين ملاک و معيارها ممکن است براي هر فردي متفاوت باشد. ملاک آن ويژگي موردنظر شماست که مي خواهيد همسر آينده تان داشته باشد و معيار آن ابزار اندازه گيري است که شما با آن ابزار مي فهميد که آيا ملاک هاي موردنظر شما در همسر آينده تان وجود دارد يا نه.

ملاک ها به ۲دسته ملاک هاي ضروري و غيرضروري دسته بندي مي شوند. ملاک هاي ضروري، ملاک هايي هستند که شما به هيچ عنوان نمي توانيد از آن ها بگذريد.

شما در انتخاب ملاک هاي ضروري بايد دقت لازم را به خرج دهيد چون اگر ملاک هاي اصلي شما اشتباه باشد، انتخاب تان هم به طور قطع اشتباه خواهد بود. بعد از اين که ملاک هاي مناسب را به اختيار خودتان انتخاب کرديد، انتخاب معيار درست اندازه گيري اين ملاک ها هم بسيار حائز اهميت است.

 

مثلا اگر يکي از ملاک هاي ضروري شما در انتخاب همسر آينده تان توجه طرف مقابل به اقامه نماز است نبايد اين مسئله فقط در حد يک وعده مطرح شود و بايد نسبت به آن به يقين برسيد، اما در ملاک هاي غيرضروري يک تفاهم نسبي کافي است و نبايد بگوييم صد در صد لازم است. پس اگر در ملاک هاي ضروري توافق ۱۰۰درصدي و در ملاک هاي غيرضروري يک توافق نسبي حاصل شد، ندادن جواب مثبت به اين ازدواج در آينده پشيماني به بار خواهد آورد و به عبارتي جايي براي تعلل و درنگ و نشستن به اميد آمدن خواستگار بهتر وجود ندارد.

حفظ احترام والدين

اما نکته بسيار مهم ديگر در اين باره حفظ احترام والدين است. شايد درباره ازدواج و انتخاب همسر آينده، نظر شما با نظر والدين تان متفاوت باشد و شما ديدگاه هاي آنان را نپسنديد، اما نبايد فراموش کنيد که رعايت احترام والدين بر شما واجب است حتي اگر نظري مخالف عقيده و باور شما دارند، با اين حال مي توانيد با حفظ احترام والدين خود از يک فرد مورد اعتماد در فاميل که پدر و مادرتان او را قبول دارند، يا يک مشاور متعهد و متخصص در حوزه ازدواج کمک بگيريد و با آنان بيشتر گفت وگو کنيد، دلايل نگراني خود را بگوييد و از طرفي دلايل آنان را براي پاسخ منفي به خواستگارتان نيز بشنويد، چرا که ممکن است دلايل مخالفت آنان بر اساس تجربه اي که دارند کاملا منطقي باشد.

سلامت نیوز.

 

 

رد كردن خواستگار خوب به امید خواستگار بهتر خواستگار خوب خواستگار خوب ندارم جواب خواستگار خواستگار حقیقی چرا خواستگار خوب ندارم خواستگار نداشتن

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.