وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست

10

راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست

در نوشتار قبل شرایط مرجع مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل تقلید

[ شناخت مجتهد]

مسأله 3 مجتهد و اعلم را از سه راه می‌توان شناخت:

اول: آن که خود انسان یقین کند، مثل آن که از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد (1).

دوّم: آن که دو نفر عالم ِ عادل که می‌توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مجتهد بودن یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند، به شرط آن که دو نفر عالم ِ عادل ِ دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند (2).

سوم: آن که عدّه‌ای (3) از اهل علم که می‌توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، و از گفته آنان اطمینان پیدا می‌شود مجتهد بودن یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند (4).

(1) (مکارم:) اوّل: این که خود انسان اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد..

(2) (خوئی:) و ظاهر این است که اجتهاد یا اعلمیّت کسی به گفته یک نفر که مورد وثوق باشد نیز ثابت می‌شود..

(تبریزی:) و در صورت اختلاف، خُبره بودن هر کدام بیشتر باشد قول او مقدّم است. بلکه به گفته یک نفر عالم خُبره مورد وثوق نیز اجتهاد یا اعلمیّت ثابت می‌شود..

(سیستانی:) بلکه اجتهاد یا اعلمیّت کسی به گفته یک نفر از اهل خُبره و اطلاع که مورد وثوق انسان باشد نیز ثابت می‌شود..

(مکارم:) دوّم: این که دو نفر عادل از اهل علم به او خبر دهند، به شرط این که دو نفر عالم دیگر بر خلاف گفته آنها شهادت ندهند..

(3) (سیستانی:) سوم: آن که انسان از راههای عقلائی به اجتهاد یا اعلمیّت فردی اطمینان پیدا کند مثل آن که عدّه‌ای..

(4) (بهجت:) بلکه از هر راهی که انسان اطمینان به اعلم بودن کسی پیدا کند بنا بر أظهر می‌تواند به همان اکتفاء نماید.

(مکارم:) سوّم: این که آن چنان در میان اهل علم و محافل علمی مشهور باشد که انسان یقین پیدا کند او اعلم است.

(فاضل:) مسأله مجتهدِ اعلم را از سه راه می‌توان شناخت: اوّل خود انسان یقین و یا اطمینان پیدا کند، مانند این که انسان خود از اهل خُبره باشد و بتواند مجتهدِ اعلم را بشناسد. دوّم: دو نفر عالم ِ عادل که می‌توانند مجتهدِ اعلم را تشخیص دهند اعلم بودن کسی را تصدیق نمایند، به شرط آن که دو نفر عالم ِ عادل ِ دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند. سوّم: اجتهاد و اعلم بودن ِ شخصی به حدّی شایع باشد که از آن شیوع و شهرت، برای انسان علم یا اطمینان حاصل شود.

(زنجانی:) مسأله مجتهد و اعلم و واجد سایر شرایط تقلید را از سه راه می‌توان شناخت: اوّل: آن که خود انسان از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم و واجد سایر شرایط را بشناسد و بدان یقین یا اطمینان حاصل کند. در تشخیص مجتهد و اعلم، لازم نیست خود انسان مجتهد باشد. دوم: آن که از راهی برای انسان اطمینان حاصل شود یا برای نوع مردم در این شرایط اطمینان حاصل شود، مثلًا عده‌ای از اهل علم که می‌توانند مجتهد و اعلم و واجد شرایط را تشخیص دهند، واجد شرایط بودن کسی را تصدیق کنند و از گفته آنان برای شخص انسان یا نوع مردم اطمینان پیدا شود. سوم: آن که دو مرد عالم عادل که می‌توانند واجد شرایط تقلید را تشخیص دهند، بدان گواهی دهند به شرط آن که دو مردِ عالم ِ عادل ِ دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند. و بنا بر احتیاط واجب اگر یک نفر عالم ِ عادل گواهی دهد باید احتیاط را رعایت کرد و چنانچه دو مرد عالم ِ عادل یا بیشتر، به واجد شرایط تقلید بودن کسی شهادت دهند لازم نیست انسان تحقیق کند که آیا دو مردِ عالم ِ عادل ِ دیگر بر خلاف گفته آنها شهادت می‌دهند یا خیر.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

ملاک اعلميت اين است که آن مرجع نسبت به ساير مراجع قدرت بيشترى بر شناخت حکم الهى داشته باشد و بهتر بتواند احکام شرعيه را از أدلّه استنباط کند و همچنين نسبت به اوضاع زمان خود به مقدارى که در تشخيص موضوعات احکام و ابراز نظر فقهى مؤثر است، آگاه‏تر باشد.

س ۲۵: راههای انتخاب مرجع و به دست آوردن فتوا کدام است؟

ج: احراز اجتهاد و اعلميت مرجع تقليد به وسيله امتحان يا تحصيل يقين ولو از شهرت ‏مفيدِ علم يا اطمينان، يا با شهادت دو نفر عادل از اهل خبره صورت‏ مى‏گيرد. راههاى به دست آوردن فتواى مجتهد عبارتند از: ۱٫ شنيدن از خود مجتهد ۲٫ شنيدن از دو يا يک فرد عادل‏ ۳٫ شنيدن از يک نفر مورد اطمينان‏ ۴٫ ديدن در رساله مجتهد، در صورتى که رساله وى مصون از اشتباه باشد. اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبري .

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/Tb46ct

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد



کلید: راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست راه هاي شناخت مرجع تقليد چيستراه هاي شناخت مرجع تقليد چيست راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست راه هاي شناخت مرجع تقليد چيست

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

10 نظرات
  1. جواد می گوید

    سلام عرض می کنم خدمت استاد عزیز خسته نباشید
    در حال حاضر به نظر شما آیا آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم در اعلمیت با هم مساوی هستند یا اینکه فقط آقای خامنه ای را اعلم می دانید؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اعلم به نظر ما حضرت آیت الله خامنه ای است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. جواد می گوید

    با سلام و تحیت
    از وقتی که گذاشتید و به سوالات بنده پاسخ دادید کمال تشکر را دارم علت اینکه سوالاتم ادامه دار شد این بود که می خواستم کاملا نسبت به انتخاب مرجع تقلیدم مطمئن شوم تا روز قیامت نزد خداوند معزور باشم واقعا از شما پوزش میطلبم که اینقدر مزاحم شدم
    در این مدت از چند کارشناس در مورد بیانیه جامعه مدرسین مبنی بر جایزالتقلید بودن چند تن از مراجع عزیز سوال کردم تا کاملا مطمئئن شوم که آیا می توانم یکی از آن مراجع را به اختیار خودم به عنوان مرجع تقلید خودم انتخاب کنم یا خیر اما به طور اتفاقی دو تن از این کارشناسان محترم که یکی از آن ها حضرت عالی هستید ضمن اینکه فرمودند بله می توانید یکی از آن مراجع را انتخاب کنید فرمودند حضرت آیت الله خامنه ای اعلم هستند بنده ارادت زیادی نسبت به حضرت آقای خامنه ای دارم اما اگر بخواهم ایشان را به عنوان مرجع خودم انتخاب کنم اعمال قبلی من مجزی نمی شود و به مشکل برمی خورم به همین جهت تمایل داشتم یکی دیگر از آن مراجع معرفی شده جامعه مدرسین را انتخاب کنم اما در حال حاضر مشکل این است که از آنجایی که به طور اتفاقی نظر دو اعلم شناس که یکی از آن ها حضرت عالی هستید را شنیدم مبنی بر اینکه حضرت آقای خامنه ای اعلم است برایم سوال پیش آمده که شاید از نظر فقهی مجبور باشم به همین نظر عمل کنم و حضرت آقای خامنه ای را انتخاب کنم و دیگر انتخاب مرجعی دیگر از لیست جامعه مدرسین مجزی نباشد آیا اینگونه است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر گرامی
      ببینید در این سطح تحقیق می تواند نشانه وسواس هم باشد. همه ما در تلاش هستیم که در قیامت نزد خدا معذور باشیم ثانیا واقعا همین مراجع عظام تقلید بزرگوار فعلی که جامعه مدرسین اعلام کرده اند در اوج علمیت و تقوا هستند و یک نفر یا دو نفر عادل که فقط نیست که شهادت بدهد، هزاران نفر مقلد دارند. توصیه بنده تقلید از حضرت آیت الله العظمی خامنه ای هست.

      وفقکم الله لکل الخیر

  3. جواد می گوید

    با سلام و عرض ادب و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات
    جامعه مدرسین چند مرجع را به عنوان جایزالتقلید معرفی کرده اند من می خواستم بدانم این دقیقا چه معنایی دارد آیا به معنی این است که این چند نفر از بقیه مراجع اعلم هستند و در اعلمیت با هم مساوی اند؟من از چند کارشناس که پرسیده ام هر کدام یک نظر داشتند بعضی گفتند تقلید از هر کدام از این مراجع صحیح است و نیاز به تحقیق بیشتر نیست اما بعضی گفتند خیر این ها با هم مساوی نیستند و نمی توان از بین این ها یکی را به عنوان مرجع انتخاب کرد بلکه هر کس باید خودش برای انتخاب مرجع تقلید اعلم تحقیق کند و از دو نفر اعلم شناس بپرسد هر کس را که اعلم تشخیص داد از همان تقلید کند نظر شما چیست لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تقلید از هر کدام از مراجعی که جامعه مدرسین اعلام کرده است صحیح است. اما به معنی تساوی آنها نیست.
      به نظر ما اعلم حضرت آیت الله خامنه ای است.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. جواد می گوید

        با سلام و تحیت
        از پاسخ قبلی شما ممنونم
        ولی من هنوز ابهامم برطرف نشده است
        همانطور که خودتان بهتر می دانید از نظر فقهی زمانی مکلف می تواند از بین چند مرجع یکی را به اختیار خود انتخاب کند که طبق نظر عده ای از اهل علم که میتوانند اعلم را تشخیص بدهند آن چند مرجع در اعلمیت با هم مساوی باشند یا اینکه اعلمیتی بین شان مشخص نباشد در حالی که در سایت جامعه مدرسین در پاسخ سوال زیر گفته شده است :
        آیا مراجع تقلید معرفی شده از سوی جامعه مدرسین از نظر تقلید مساوی هستند وتحقیق درباره آنان لازم نیست؟
        پاسخ : مراجع تقلید معرفی شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همه جایز التقلید هستند و تشخیص اعلمیت به عهده خود مکلف می باشد از نظر این جامعه تقلید از همه آقایان مذکور جایز است
        سوال این است که چرا در پاسخ این سوال گفته شده است تشخیص اعلم به عهده خود مکلف است؟ آیا این به معنی این است که مکلف خودش باید تحقیق کند که بین این چند مرجع کدام یک اعلم است؟
        چرا بین خود این چند مرجع که جایز التقلید معرفی شده اند مشخص نشده است که کدام شان اعلم است؟ آیا به این دلیل بوده که جامعه محترم مدرسین پس از بررسی اعلمیت بین این چند مرجع به این نتیجه رسیده اند که اعلمیت بین آن ها مشخص نیست؟ یا که دلیلش این بوده است که جامعه محترم مدرسین اصلا بررسی نکرده اند که بین خود این چند مرجع کدام شان اعلم است؟ اگر اصلا بررسی نکرده باشند که مکلف نمی تواند یکی را انتخاب کند
        تشکر از راهنمایی شما

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          تمام عزیزانی که جامعه مدرسین اعلام کرده انددر حد اعلمیت هستند، و فقط بررسی آنها نیست در بین فضلای حوزه هم همین عزیزان مطرح هستند. تحقیق با شماست. به نظر ما حضرت آیت الله خامنه ای اعلم است و از ایشان تقلید کنید.
          وفقکم الله لکل الخیر

          1. جواد می گوید

            آیا می شود از بین این چند مرجع بعضی مسایل را از یکی و بعضی مسایل را از دیگری تقلید کرد؟
            من به دلیل مسایلی تمایل دارم از آیت الله سیستانی تقلید کنم

          2. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم
            توصیه می کنم در سایت تبعیض در تقلید را سرچ و مطالعه کنید و با یکی دو تا از دفاتر مراجع تماس بگیرید کامل سوالات شما را در زمینه مرجعیت پاسخ می دهند در زمینه انتخاب مراقب باشید دچار وسواس نشوید.
            وفقکم الله لکل الخیر