راه تحول و اصلاح جامعه و نقش حوزه علمیه
راه تحول و اصلاح جامعه و نقش حوزه علمیه
اگر کسي «قائم بالعقل» و «قائم بالعلم» بود، می تواند جامعه را اصلاح کند
آیتالله العظمی جوادی آملی، در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر آیات سوره مبارکه طور اظهار داشتند: قرآن کريم يک وقت ميفرمايد: ﴿لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ﴾، ﴿لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ﴾، تفکر کنيد، تعلّم و تعقّل کنيد، اينها نعمتهاي خوبي است؛ در این موارد فرمود ما آنجايي که ميگوييم، ﴿لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ﴾، ﴿لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ﴾، اين از آن جهت است که انسان مشکل داخلي خودش را حلّ کند؛ اما اگر بخواهد تحوّلي در جامعه پيدا بشود و مردم اصلاح بشوند، اين با ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾ و ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ است.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیتالله العظمی جوادی آملی، در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر آیات سوره مبارکه طور اظهار داشتند: قرآن کريم يک وقت ميفرمايد: ﴿لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ﴾، ﴿لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ﴾، تفکر کنيد، تعلّم و تعقّل کنيد، اينها نعمتهاي خوبي است؛ در این موارد فرمود ما آنجايي که ميگوييم، ﴿لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ﴾، ﴿لَعَلهمْ يَعْلَمُونَ﴾، اين از آن جهت است که انسان مشکل داخلي خودش را حلّ کند؛ اما اگر بخواهد تحوّلي در جامعه پيدا بشود و مردم اصلاح بشوند، اين با ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾ و ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ است.
ایشان ادامه دادند: تاکید قرآن این است که کار از علما و عقلا ساخته نيست، علما فقط در حوزهها جمع ميشوند درسشان را ميگويند دو بار، سه بار، چهار بار اين اصول و فقه را ميگويند و تمام ميشود. عدهاي را هم تربيت ميکنند؛ اين کار مقطعي است، کار از عقلا هم ساخته نيست. بلکه جامعه را قائمان بالعلم اداره میکنند.
معظم له در توضیح واژه «قوم» در عبارت «لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ» بیان داشتند:
قوم عالم يا قوم عاقل؛ نظير قوم عاد و ثمود نیست، ما روي کره زمين نداريم که اين قوم، قوم عالم باشند، اين قوم، قوم عاقل باشند! بلکه اين قوم يعني قيام؛ اگر کسي قائم «بالعلم» بود قائم «بالعقل» بود مثل امام [رحمة الله علیه]، جامعه را اصلاح ميکند. همچنین وجود مبارک حضرت [عجل الله تعالی فرجه الشریف]هم که ميآيد، «بما أنه عليمٌ» نيست «بما أنه قائم بالعقل و العدل» جهان را اصلاح ميکند.
آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: اگر جامعه بخواهد اصلاح بشود با حوزه و درس و بحث حوزه، که مقطعي است حاصل نمی شود؛ آن تحوّل عظيم که بتواند جلوي اعتياد را بگيرد، جلوي بيازدواجي را بگيرد، جلوي ازدواج سفيد را بگيرد، جلوي شدت طلاق را بگيرد، جلوي گراني را بگيرد، و مدينه فاضله شکل بگیرد، برای ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾ است، ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ است. اگر کسي «قائم بالعقل» و «قائم بالعلم» بود، آن وقت می تواند کشورش را اصلاح ميکند.
ایشان تصریح داشتند: متأسفانه ما به زهد و عبادت نزديکتر هستيم تا به علم و عقل. زاهد و عابد مشکل خودشان را حلّ ميکنند، علم ما هم تقريباً دارد مشکل خودمان را حلّ ميکند، ما عالم هستيم ما عاقل هستيم نه «قائم بالعقل»، «قائم بالعلم» .
معظم له با بیان این مطلب که وجود مبارک امام زمان(عج) قائم به عقل و عدل است اذعان داشتند: اگر وجود مبارک حضرت ظهور کند «بما أنه عليمٌ، بما أنه عاقلٌ»، او «قائم بالعقل» است، «قائم بالعدل» است که جهان را اصلاح ميکند. در قبالش هم مثل استکبار و صهيونيسم اينها «قائم بالطغيان» هستند. اين جنگ جهاني اوّل و جنگ جهاني دوم را اينها راهاندازي کردند. میلیون ها آدم را در جنگ جهاني اول و دوم کشتند، الآن حالا جنگ جهاني اوّل و دوم ندارند جنگهاي نيابتي دارند يا سوريه هست يا غزّه است يا يمن است يا عراق هست، جنگهاي نيابتي دارند. اين قوم، قوم طاغي؛ يعني «قائم بالطغيان» است. اينکه امام (رحمه الله) ميفرمود شيطان بزرگ، شيطان بزرگ، همين است. يک وقت است کسي کار فساد ميکند در داخله خودش، او فاسد هست؛ اما طاغوت باشد «قائم بالطغيان» باشد نيست. اما اينها «قائم الطغيان» هستند. لذا آنجا که قرآن دارد: ﴿بَلْ هُمْ قَوْمٌ طاغُونَ﴾، نمونههايش همين استکبار و صهيونيسم است که کاري جز آدمکشي ندارند.