وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راهکارهای ترک خود ارضايی

2

راهکارهای ترک خود ارضايی

فهرست این نوشتار:

سوال: چند سالی هست درگیر استمنا هستم، هر چقدر هم توبه می کنم پس از مدتی مجدد دچار استمنا می شوم، لطفا کمکم کنید؟

پاسخ حجت الاسلام مهدی طاها

یکی از مشکلات اساسی و جدی که برخی از نوجوانها و جوانهای ما بدان دچار هستند استمناء است، یعنی شخص با خود بازی جنسی کند یا با افکار و تخیلات جنسی خود را ارضا نماید. متاسفانه شرایط جامعه از نظر رعایت نکردن حریم های الهی هم کاملا خوب نیست و همین سبب تحریک شدن بیشتر جوانها و نوجوانهای ما شده است از سوی دیگر شاهدیم که دولتها هم تلاش خوبی برای تسریع ازدواج جوانها انجام نمی دهند.

در کشورهای اروپایی واقعیت نیازهای جنسی را از سنین نوجوانی مثلا 12 سالگی به رسمیت شناخته اند و آموزشهای لازم را می دهند اما متاسفانه با آزادی های بدون مرز و فحشا آسیب های وحشتناکی را به جامعه و خانواده وارد کرده اند. روابط آزاد و نامشروع پایه های اخلاقی جامعه را از بین می برد و کاری می کند که علاقه به جنس مخالف کم و بجای آن رابطه با جنس مخالف یا العیاذبالله روابط غیرانسانی شایع شود!، بحران هویتی و جنسی که در غرب شاهدیم. از همین رو خدای متعال که خالق بشر است و به صلاح انسانها آگاهی کامل دارد، ازدواج دائم و موقت را برای ارضاء درست غریزه جنسی قرار داده است. 

ازدواج موقت در جامعه ما می تواند به عنوان یک دوستی حلال و قانون مند درآید، حالا نه در سنین پایین، اما در سنینی که شخص تحصیلات و سطح فکر بالایی دارد، این روابط می تواند بسیاری ار مشکلات روحی جوانانی که امکان ازدواج دائم را ندارند حل کند. اصل در اسلام ازدواج دائم هست لذا حکومت اسلامی با دادن تشویقهایی مثل مسکن ارزان و اقساط بدون بهره همراه با اقساط در خرید لوازم زندگی باید جامعه را به سمت ازدواج دائم سوق بدهد. 

نیاز جنسی یک واقعیت اجتماعی

نیاز جنسی یک واقعیت است؛ عین نادانی و جهالت است که روشنفکری بخواهد جلو این روابط حلال را بگیرد. رابطه جنسی سالم و حلال برای جوانان ارتباط مستقیمی با راضی بودن از زندگی روزمره و حتی میزان خودخوری های فکری دارد. نیازهای جنسی جامعه مانند آب و سیلاب از بالا کوه به پایین و سمت جامعه است، اگر این سیلاب همینطور رها شده وارد شهر و جامعه شود همه چیز را نابود می کند، اما اگر مدیریت شود و در پشت سدها یا کانالها قرار بگیرد و مدیریت بشود به نفع جامعه خواهد بود. شهوت جنسی نیز همین است، نیرویی که اگر به صورت قانونمند با ازدواج دائم و موقت مدیریت شود، آثار خوب آن در جامعه هویدا خواهد شد، بدیهی است که ازدواج دائم برای بسیاری از افراد مقدور نیست از سمت دیگر رها کردن آن نیز به صلاح نیست، لذا ازدواج موقت با یک فرهنگ سازی درست برای سن های خاص می تواند بسیاری از مشکلات روحی و جسمی جوانان را حل و پاسخ بدهد.

نقش رسانه و متفکرین دانشگاهی

 تا زمانی که رسانه و متفکرین دانشگاهی جامعه ما نخواهند که تعالیم دینی و الهی را در قالب آموزش های درست و به سبک مورد نیاز در جامعه ترویج بدهند، شاهد همین مفاسد و بحران ها جنسی و انواع رفتارهای حرام مثل دوست دختر و دوست پسر بازی ها در جامعه خواهیم بود. حل بخش بزرگی از مشکلات جنسی جوانان را باید از دانشگاه و رسانه مطالبه کرد!، که چرا با وجود طرح دینی و گفتار خداوند، در جامعه، روابط نادرست و شیطانی ترویج می شود!.

افسردگی ها و اضطرابات اجتماعی

باید توجه کرد یکی از عوارض بد استمنا افسردگی ها و اضطرابات پس از آن است که شدیدا نشاط جوانهای یک جامعه و فرد دچار به این رفتارها را می گیرد. فرد پس از استمنا خود را آدم ضعیف النفس و کم اراده ای می یابد و دچار عذاب وجدان خواهد شد. در طولانی مدت تکرار این گناه زمینه ساز گناهان دیگر می شود، یعنی شیطان اراده شخص را ضعیف کرده و او را آماده می کند تا گناهان دیگر را به راحتی انجام بدهد!. در روایات ما بارها اشاره شده است که گناه سبب کدورت قلب، افسردگی، ناامیدی و رفتارهای نادرست می شود. استمناء هم همین مشکلات را به همراه خواهد داشت چون یک گناه کبیره است!.

گناه عامل سیاهی قلب و شقاوت و کوتاهی عمر!

الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إذا أذنَبَ الرجُلُ خَرَجَ فيقَلبِهِ نُكْتَةٌ سَوْداءُ ، فإن تابَ انمَحَتْ ، وإن زادَ زادَتْ حتّى تَغلِبَ على قَلبِهِ فلا يُفلِحُ بَعدَها أبداً .  بحار الأنوار : 73/327/10 .
امام صادق عليه السلام : هر گاه آدمى گناهى كند نقطه سياهى در دلش پديد مى آيد . اگر توبه كرد آن نقطه پاك مى شود و اگر باز هم گناه كرد آن نقطه بزرگتر مى شود ، تا جايى كه همه دلش را فرا مى گيرد و زان پس هرگز روى رستگارى را نمى بيند .

عنه عليه السلام : ما أنعَمَ اللّه ُ على عبدٍ نِعمَةً فَسَلَبَها إيّاهُ حتّى يُذنِبَ ذَنباً يَستَحِقُّ بذلكَ السَّلبَ .  بحار الأنوار : 73/339/21 .
امام صادق عليه السلام : خداوند هر نعمتى را كه به بنده اى داد از او نگرفت مگر به سبب گناهى كه سزاوار سلب آن نعمت شد .

عنه عليه السلام : مَن يَموتُ بالذُّنوبِ أكثَرُ مِمَّن يَموتُ بِالآجالِ .  الأمالي للطوسي : 701/1498 .
امام صادق عليه السلام : شمار كسانى كه بر اثر گناهان مى ميرند بيشتر از كسانى است كه به اجل مى ميرند.

نیاز همه جانبه روج انسان به ازدواج

انسان نیاز دارد از جنبه های مختلف ارضا بشود، یعنی از جهت لمس، نوازش، و موارد دیگر اما در استمنا این حس ها تحریک نمی شود وروح شخص همچنان تشنه باقی می ماند که به همین دلیل به آرامش روحی لازم دست پیدا نمی کند و هر چقدر شخص در این گناه افراط کند توازن روحی خود را بیشتر از دست می دهد! و دچار بیماری ها و تلاطم های روحی می شود.

همین آرامش نداشتن روحی زمینه ساز اعتیاد به این گناه را فراهم می کند، شخصی که اراده خود را از دست داد، اگر جنبه های اعتقادی محکمی نداشته باشد معتاد به این رفتار می شود و شاید در روز چند بار مرتکب این گناه شود، که زمینه آسیب های جسمی و روحی وحشتناک در آینده خواهد شد، شاهدیم افراد مطرح می کنند که پس از افراط در این کار به سمت تحریک با فیلمهای جنسی می روند که خود وادی دیگری از گناه و انحطاط و آسیب های اخلاقی است.

خودارضایی و اختلال در زندگی زناشویی آینده

از عوارض دیگر خودارضایی اینست که در زندگی زناشویی آینده شخص اختلال ایجاد می کند، شخصی که با تخیلات و با آزادی های فکری خود را تحریک می کند و هر بار با یک چهره و تخیل خود را به اوج لذت جنسی می رساند در زندگی زناشویی، همسرش نمی تواند او را خوب ارضا کند، و به طلاق عاطفی یا سرد مزاجی در زندگی دچار می شود. چون در خود ارضایی راحتی و آزادی بدون مرز هست اما در رابطه واقعی با همسر محدودیت های خاصی وجود دارد. از همین رو شاهدیم که متاهلینی که قبل از ازدواج درگیر این رفتار بوده اند پس از ازدواج هم مشکلات خاص رفتاری را دچار می شوند گاهی به حدی است که همسر خود را نمی توانند ارضا کنند و سرانجام به طلاق منجر می شود!. پس با یک همت و تلاش جدی باید قبل از ازدواج با این رفتار شیطانی مبارزه کرد.

خود ارضایی مخصوصا در خانمها که روحیه حساس تری دارند عوارض بیشتر خواهد داشت، عوارضی عصبی، زود تحریک پذیری و ناراحت شدن های زود هنگام، خستگی و خانم ها علاقه شان را به جنس مخالف از دست میدهند یا بعبارتی سرد مزاج میشوند که برا زندگی آینده دردسر ساز است …  در مردان نیز همین مشکلات وجود داردبعلاوه اینکه آثار نامطلوبی مثل زودانزالی و عدم نعوظ وجود خواهد داشت که نمی توانند همسر خود را ارضا کنند و همین زمینه ساز مشکلات اساسی است. از همه اینها مهمتر اینکه پس از ازدواج رابطه جنسی حلال هیچ جذابیتی برای شخص نخواهد داشت و رابطه با همسر به یک رابطه ساده و بی ارزش در می آید و آرام آرام پایه های زندگی را سست می کند و شاهدیم که آرامش خانواده از بین می رود و خود همسران هم دقیقا متوجه نمی شوند که مشکل کار کجاست.

ترک خود ارضایی

برای ترک خود ارضایی اول باید آگاهی خود از عوارض ناشی از این رفتار نادرست را بالا ببریم و بدان توجه کنیم.

عوارض ناشی از استماء

1-خستگی و کوفتگی جسمی و روحی(ارضا جنسی با استمنا مواد ذخیره شده در عضلات را سریع تخلیه می کند و زمینه خستگی عضلانی در فرد را فراهم می سازد، استمنا زیاد به صورت بدیهی زمینه ساز خستگی ها و علاقه به خواب زیاد خواهد شد).

2-استرس و اضطراب

3- از بین رفتن تمرکز حواس، و تاثیر نامطلوب روی دانش آموزان و دانشجویان برای مطالعه دروس.

4-ضعف حافظه

5-افزایش افسردگی.

6-انزوا اجتماعی و خود خوری فکری

7-افزایش کمردرد

8-نازک شدن مو

9-کم شدن بینایی و تار شدن دید

10- وز وز کردن گوش

11-از بین رفتن زیبایی و نشاط پوست

12-نوسان شدید خلقی و اخلاقی

13-ناتوانی جنسی

14-بیماری های فکری

15-بدخوابی و بی خوابی

16-افزایش درد در ناحیه تناسلی و کشاله ران

17-پوچ انگاری فلسفی دنیا

18-زودانزالی و از دست دادن کنترل خروج منی به صورت قطره قطره

19- بی‏ نشاطی و لذت نبردن از زندگی

20-عدم اعتماد به نفس

21- پرخاشگری

22- بداخلاقی و تندخویی، کسالت دائمی و ضعف اراده

23-احساس حقارت

24-احساس گناه و عذاب وجدان

25-ناسازگاری خانوادگی

26-بی ‏میل شدن به همسر و ازدواج

27-ناتوانی در ارتباط با جنس مخالف و همسر(استمناء بعد از ازدواج )

28-از بین رفتن عزّت، پاکی

29-زمینه دیر ازدواج کردن

گامهایی برای ترک حود ارضایی

گام اول در ترک حود ارضایی این است که شخص ایمان داشته باشد که با توکل بر خداوند و امید می تواند از دام این رفتار برهد و این گناه را ترک کند. پس گام نخست توکل به خداوند و داشتن امید است و اینکه خداوند توبه پذیر و مهربان است.

گام دوم تلقین پذیری مثبت است که من می توانم با این عادت مبارزه کنم، با خود بارها و بارها تکرار کند که من می توانم با خودارضایی مقابله کنم.

گام 3- کنترل فکر هست

گام 4- ورزش کردن و خسته کردن بدن با ورزش است

گام 5- کنترل نگاه  و هر آنچه شخص را تحریک می کند، فیلم، موسیقی و هر چیزی که ذهن را به سمت گناه می برد باید کنترل و مدیریت شود.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن أطلَقَ ناظِرَهُ أتعَبَ حاضِرَهُ ، مَن تَتابَعَت لَحَظاتُهُ دامَت حَسَراتُهُ . بحار الأنوار : 104 / 38 / 33.
امام على عليه السلام : كسى كه [عنانِ] چشم خود را رها كند، زندگى اش را به زحمت اندازد؛ كسى كه نگاه هايش پياپى باشد حسرت هايش بپايد.

عنه عليه السلام : مَن أطلَقَ طَرفَهُ كثُرَ أسَفُهُ . تحف العقول : 97 .
امام على عليه السلام : هر كه [عنان] چشم خود را رها كند، افسوسش بسيار شود.

گام 6-داشتن رفتارهای ایجابی و خوب هست مثلا در جمع همسالان و جمع هایی که ما را به خوبی ها دعوت می کنند حاضر شوید، مثل هیئت یا مسجد که به ما کمک می کند که اراده بسیار بالایی داشته باشیم

گام7-مطالعه زندگی بزرگان مثل آیت الله بهجت ، زندگی این بزرگان که اراده های بالایی داشتند و سختی های فراوانی را تحمل کرده اند زمینه تقویت اراده شما را فراهم می کند، علاوه بر این باعث افزایش ایمان و ارتباط با خداوند متعال میشود. معمولا توصیه می کنیم شبها قبل از خواب چند صفحه از زندگی این بزرگان خوانده و به آن فکر شود بسیار تاثیر گزار است. تجربه بسیار خوب و نورانی است و در بهتر شدن حال ماخیلی کمک می کند. زمانی که ببینیم آنها چه همتی در مقابل سختی ها داشتند و چقدر با برنامه و ریاضت در راه خدا زحمت می کشیدند، به یقین ترک این گناه بسیار آسان خواهد بود. از روح بزرگ آنان هم می توان استمداد کرد و با یک فاتحه یا صلوات از آنها خواست که زمینه ازدواج و ترک گناه را فراهم سازند. فراموش نکنیم زندگی با انسانهای بزرگ، ما را بزرگ می کند.

توصیه های تکمیلی

1- تغذیه کنترل شود، از پرخوری های بی جا و چرب و غذاهای تحریک کننده بپرهیزید، مخصوصا قبل از خواب.

2- از پوشیدن لباسهای جذب و چسبان برهیز شود، لباسهای زیری که  ناحیه تناسلی را تحت فشار قرار بدهد را باید عوض کرد.

3-از دوستانی که با شوخی ها یا رفتارها یا حرفهای جنسی زمینه ساز تحریک هستند دوری شود.

4- کانالها و شبکه های اجتماعی که زمینه تحریک جنسی می شوند خارج شوید و بجای آن در گروه ها و کانالهای مفید عضو شوید

5- قبل از خواب با مثانه خالی بخوابید

6- قبل از خواب با ذکر و یاد خدا بخوابید، خواندن سوره فلق و ناس و خواندن آیت الکرسی و تسبیحات حضرت زهرا را فراموش نکنید.

7-از بازی با اندام جنسی باید خود داری کرد. بازی با آلت جنسی به قصد لذت حتی اگر به خروج منی نرسد، حرام است.

8- در اوقات فراقت برنامه داشته باشید، عبادت، مطالعه، و مخصوصا اردوهای زیارتی بسیار عالی هست.

9-ارتباط مداوم با هیئت و جلسات مذهبی و سخنرانی های مذهبی نیز بسیار کمک می کند تا شخص از گناه دور شود.

10- اعتیاد به استمناء می تواند تاثیر منفی بر روابط شما و دیگر بخش های زندگی شما داشته باشد. استمنا بیش از حد  می تواند کار یا مطالعات شما را متوقف کند، و می تواند کارایی شما در زندگی  را کاهش دهد. وبه روابط و دوستی های شما آسیب می رساند.

11-هرچقدر که شخص به این گناه آلوده شود و بیشتر تکرار کند عوارض این کار سریعتر و بیشتر خود را نشان می دهد از همه مهمتر قبح گناه نزد او شکسته می شود.

هنگام تحریک جنسی چه کنیم

اول باید بدانید دو عامل مهم در احساسات جنسی ما درگیر می شوند، یک فکر و دو بدن. قبل از هر چیز یک مثال ساده می زنم، شخصی کهاهل ورزش است، مثل فوتبال، والیبال و … زمانی که ورزش می کند در حال دویدن و فعال بودن تمرکز خوبی برای حل مسائل فکری مثل ریاضی ندارد، چرا؟ چون بدن مشغول شده حواس شخص هم به همین فعالیت جسمی معطوف می شود و تمرکز کمتری برای فعالیتهای دیگر دارد. ما همین تکنیک را به افرادی که دچار این افکار هستند همواره توصیه می کنیم و معمولا هم بسیار تاثیر گزار است.

زمانی که تحریک شدید، سریع بدن را مشغول کنید با دویدن، با ورزش کردن یا مشغول کردن به کارهای بدنی که علاقه دارید. اگر این کار را انجام ندهید شیطان زمینه گناه را فراهم می کند، گاهی در مشاوره ها افراد می گویند زمانی که به رختخواب می رویم ساعتها  در افکار خود غرق میشویم و نمی توانیم خوب بخوابیم!. یک علت این قضیه این هست که خوب بدن را خسته نکرده اند!.

حتما باید در روز برنامه های بدنی مفید داشته باشید، برنامه خواب را باید مدیریت کرد، خوابیدن بیش از حد و بد موقع زمینه ساز به هم خوردن ساعت خواب بدن و خودارضایی است. اگر خواب شخص به هم بخورد ساعتها با معشوقه های مجازی و ذهنی بازی می کند و شیطان به یکباره او را وادار به گناه خود ارضایی می کند. پس با کنترل بدن، و ورزش و منحرف کردن ذهن به چیزهای خوب می توان جلو تحریک را گرفت. خب هر لحظه که این افکار آمد با خود عهد کنید که به آنها فکر نکنید، خود را به کاری دیگر مشغول کنید و به چیز دیگری فکر کنید. مثلا از رختخواب بلند شود چند قدم بزند، با آب سرد پاها و عضو تناسلی را شستو شو بدهد و با وضو به رختخواب برگردد.

فراموش نکنید این یک قانون است که راه کنترل خود ارضایی ترک خیال بردازی و مقابله با خیالپردازی جنسی است، هر زمان خیال آمد، اجازه ندهید شما را با خود ببرد، هیچ وقت نگویی چند لحظه آن فکر کنم، فکر کردن همانا و حضور شیطان هم همانا!.

همینکه وارد تخیلات شدید، کار تمام است و شیطان هم که استاد خیالپردازی نادرست است شخص را به بازی می گیرد. لذا با تکرار اعوذبالله من الشیطان الرجیم انسان به خدا پناه ببرد.

راه فقط مبارزه با خیال پردازی است، یک مبارزه با همت بالا. هرگاه خیال آمد آن را به هم بریزید، با کار کردن با ذکر یا هر چیزی که شما را دور کند. قرآن کریم می فرماید: «وَلَا تَقْرَبُوا۟ ٱلْفَوَٰحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ ۖ… ذَٰلِكُمْ وَصَّىٰكُم بِهِۦ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» سوره انعام/آیه 151. نزدیک کارهای زشت نروید، چه آشکار باشد چه پنهان!… این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش کرده، شاید درک کنید!.

در این آیه به زیبایی می گوید «وَلَا تَقْرَبُوا۟ ٱلْفَوَٰحِشَ » نزدیک گناه نشوید،گاهی می گوید گناه نکنید، اما در گناهان جنسی می فرماید حتی نزدیک گناه نشوید، مثل گرداب است همینکه انسان وارد و نزدیک شد  او را به قعر خود می کشاند. هر چیزی که زمینه گناه هست همه را باید دور کرد، فیلم، موسیقی حرام، دوست ناباب، دیدن تصاویر مستهجن و … . خیالپردازی نزدیک ترین و سریعترین راه شیطان برای وادار کردن انسان به گناه است.امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561

فراموش نکنید اگر شما بتوانید با خیالپردازی جنسی مقابله کنید توفیق توبه واقعی را پیدا خواهید کرد.

 

خودارضایی متاهلین!

شخص متاهل اگر خیالپردازی جنسی را کنترل نکند به خودارضایی مبتلا می شود، یکی از فلسفه های حرمت دیدن فیلمها و تصاویر مستهجن این است که قدرت خیالپردازی و حضور شیطان در زندگی را بیشتر می کند، به گونه ای که پس از مدتی شیطان مدیریت مجاری ادراکی و تحریکی شخص را بر عهده می گیرد و حلال او یعنی همسرش او را ارضا نمی کند و حتما باید با حرام خود را ارضا کند تا شیطان درون  کمی آرام شود. در مشاوره با مردان متاهل که از رابطه حلال لذت نمی برند کاملا نقش تحریکات جنسی با فیلم و موسیقی حرام را بخوبی شاهدیم.

اسلحه ذکر و یاد خدا رمز و راز موفقیت

چقدر زیبا فرموده خداوند در قرآن کریم: «وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ ٱلشَّيْطَٰنِ نَزْغٌۭ فَٱسْتَعِذْ بِٱللَّهِ ۚ إِنَّهُۥ سَمِيعٌ عَلِيمٌ* إِنَّ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوْا۟ إِذَا مَسَّهُمْ طَٰٓئِفٌۭ مِّنَ ٱلشَّيْطَٰنِ تَذَكَّرُوا۟ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ»سوره آل عمران/ 200 و 201. و هرگاه وسوسه‌ای از شیطان به تو رسد، به خدا پناه بر؛ که او شنونده و داناست!.پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه‌های شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می‌افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را می‌بینند و) ناگهان بینا می‌گردند.

یکی از راههای مقابله با دعوت شیطان به گناه؛ وسوسه و خیالپردازی است، هر زمان این افکار آمد، سریع با اسلحه ذکر خدا به جنگ افکار شیطانی بروید و آنها را از بین ببرید، بدن را مشغول نمایید، از خداوند کمک بگیرید که خداوند بهترین یاور خواهد بود. باید اهل اراده قوی و محکم بود و با تکرار و تمرین نفس را در مقابل هوی و هوس قوی کرد. اگر اراده ضعیف شد زمینه ورود شیطان و گناهان بزرگتر به زندگی ما فراهم می شود.

از همه اینها گذشته انجام گناه زمینه ازدواج خوب و توفیقات یک ازدواج خوب را کم می کند!. هر چقدرکه شخص بی اراده باشد، بسیاری از توفیقات را در آینده از دست می دهد و قطعا این چیزی نیست که کسی بدنبال آن باشد. گناه هر چه باشد آثار نامطلوب خود مثل سلب توفیقات فراوان در زندگی را خواهد داشت.

یاد خدا که در قلب تقویت شد آرام آرام چیزها و توفیقاتی را خواهید دید که شاید کمتر کسی آن را دیده باشد، خداوند لذت گناه را می گیرد و لذت و حلاوت ایمان را به شخص می چشاند، توصیه می کنیم  امتحان کنید!

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

راه ترک خودارضایی دختران چیست

درمان خود ارضايي در پسران 

حکم عرق خودارضایی 

ترک خود ارضایی

خود ارضایی دختر و ترس از ازدواج

تاثیر خود ارضايی بر نازايی و عقیم شدن

راه درمان خودارضایی

راهکارهای ترک خود ارضايی…خود ارضاییی خود ارضايي صحيح خود ارضايي با صابون خود ارضايي چگونه صورت مي گيرد خود ارضايي با صابون گلنار خود ارضايي با صندلي خود ارضايي به چه صورت است خود ارضايي ضرر دارد؟ خود ارضايي ضرر ايا خودارضايي ضرر دارد خود ارضايي چه ضررهايي دارد؟ چرا خودارضايي ضرر دارد خود ارضايي بی ضرر خودارضايي چه ضرري دارد خود ارضايي بدون ضرر ایا خود ارضايي ضرر دارد خود ارضايي ضرر دارد خود ارضايي قبل از بلوغ خود ارضايي در قرآن خود ارضايي و قاعدگی خود ارضايي در قد خودارضايي غسل دارد خود ارضايي غسل ايا خود ارضايي غسل جنابت دارد خود ارضايي و غسل جنابت خود ارضايي و غسل خود ارضايي زنان غسل دارد؟ خود ارضايي دختر غسل دارد غسل خودارضايي چگونه است خود ارضايي عوارض خود ارضايي عکس خود ارضايي چه عوارضي دارد خود ارضايي دختر عکس خود ارضايي و عواقب آن آيا خود ارضايي عوارض دارد؟ خود ارضايي هر روز خود ارضايي هفته اي يكبار خودارضايي هنگام پريود خود ارضايي با هندوانه خود ارضايي خانم ها خود ارضايي پسر ها خودارضايي با هويج خود ارضايي با همسر خود ارضايي در هنگام روزه خود ارضايي چيست خود ارضايي جوانان خود ارضايي جوش خود ارضايي و جوش صورت خود ارضايي یعنی چی؟ خود ارضايي خوب یا بد خود ارضايي طولاني طریقه خود ارضايي زنان طريقه خود ارضايي در زنان طريقه خود ارضايي مردان طرز خود ارضايي خود ارضايي روزه را باطل ميكند؟ خود ارضايي ریزش مو خود ارضايي روش چگونه خودارضايي را ترك كنيم تاثير خودارضايي بر ذهن استمنای خشک استمنای دختر چگونه است استمنای زنان استمنای زنان متاهل استمنای حلال مردان استمنای مردان استمنای حلال چیست استمنای مردان متاهل استمنای حلال زنان استمنای زنان چگونه است

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. M می گوید

    سلام، ایا میشه از راه ترک تدریجی خودارضایی برای ترکش استفاده کرد‌؟ مثلا هر 4 روز یکبار… بعدش به 8 روز یکبار افزایش بدیم… و کم کم ترک کنیم؟ دارو مصرف میکنم اما این دارو در مدت زمان 6 ماه اثرشو میزاره و باید این 6 ماه بطور مداوم مصرف بشه، این 6 ماه رو چیکار کنم؟ اگر از ترک تدریجی استفاده کنم، استمناءی که توی ترک تدریجی میکنم حرامه؟ چون بنده یکباره نمیتوانم بطور کامل بگذارم کنار و متاسفانه معتاد شدم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تدریج در انجام آن شرعا حرام است. اگر کسی بیمار است و راهی برای درمان نیست، باید از نظر پزشک متخصص و متشرع کمک بگیرد.
      وفقکم الله لکل الخیر