وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ترک خود ارضایی

0

ترک خود ارضایی

پرسش 32. دچار استمنا شده ام. بارها و بارها ترک کردم؛ ولی 13سال است گرفتارم. به نظرم خدا خودش باید به ما جوان ها کمک کند اسباب کار را برایمان فراهم کند تا بتوانیم ازدواج کنیم. چه قدر دعای بی‌اثر بکنیم؟ همه ما دوست داریم ازدواج کنیم. چه دختر چه پسر. اگر همه ما همسر داشتیم هیچ کدام الآن دچار عذاب این گناه نبودیم. چرا پسری که دوستش دارم از من خواستگاری نمی‌‌کند؟

همان‌طور که خودتان هم اشاره کرده اید، بهترین راه ارضاء این غریزه ازدواج است. ولی خود قرآن با توجه به شرایط خاص می‌‌‌فرماید:

«وَ لْیسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لَا یجَِدُونَ نِکاَحًا حَتی  یغْنِیهَمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ»[65]؛ «زمانی که این امکان برای شما فراهم نیست، عفت را رعایت کنید تا خدا شما را از فضل خود بی‌نیاز کند».

چنان که، افراد زیادی هستند که هنوز امکان ازدواج برایشان فراهم نشده، اما برای ارضای خود به راه‌کارهای غیرشرعی آلوده نمی‌‌شوند. این که خدا سبب ساز اصلی برای مهیا شدن شرایط ازدواج است کاملاً درست می‌‌‌باشد اما نقش شما به عنوان یک انسان دارای اراده و اختیار نیز برای دوری از گناه و مقابله با وسواس شیطانی امری انکارناپذیر است.

بنابراین ازدواج گام دوم برای ترک عمل خودارضایی است و صد البته گام مهمی است و در ترک این عمل بسیار کمک کننده و مفید خواهد بود. اما گام اول اراده استوار و عزم جدّی خود شماست که سعی در ترک این عمل کنید و از طرف دیگر شایستگی‌های خود را تا حد امکان برای پیدا شدن خواستگار مناسب بالا ببرید. پیش از همه این‌ها توکل به خدا و استمداد از وی برای ادامه لحظه لحظه زندگی بسیار ضروری و کارساز است.

برای فراهم آمدن شرایط ازدواج راه کارهایی وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

الف) اهمیت دادن به معیارهای اصلی و ساده گرفتن معیارهای فرعی به پایین آوردن سطح توقعات.

ب) بالا بردن شایستگی خود. مثال: کسی که احتمالاً ظاهر خوبی ندارد، سعی کند دیگر استعدادها و توانایی‌های خود را گسترده دهد تا دیگران او را با خصوصیات مثبت‌ بشناسند.

ج) حضور در اجتماعات سالم و برقراری ارتباط مؤثر با دیگران و خوش خلقی با آن‌ها؛ چرا که بسیاری از خانم‌هایی که با آن‌ها ارتباط دارید، برای برادر یا پسر یا سایر بستگان خود در جستجوی یک همسر خوب هستند.

ن) آراستگی همراه با وقار در معاشرت‌های اجتماعی.

و) اصلاح اخلاق و رفتارهای نامناسب خود.

ه) احساس مسئولیت خانواده و دوستان و اقوام.

در مورد دعا چند راه کار توصیه می‌‌‌شود:

 **باید توبه کنیم؛

 خالصانه از خداوند بخواهیم؛

 برخی دعاها با تأخیر مستجاب می‌‌‌شوند صبر داشته باشیم؛

 بالا بردن تقوا و قوی تر نمودن رابطه خودمان با خدا نیز در این امر مؤثر است.**

[65].  نور، آیه 33.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.