وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دین پدر حضرت محمد

0

دین پدر حضرت محمد

در مورد اينكه پدر و اجداد پيامبر چه دينى داشته اند ميان شيعه و بعضى از اهل سنت اختلاف است شيعيان بالاجماع مى گويند پدر پيامبر مانند ديگر اجداد پيامبر موحد و به دين جد بزرگوارش حضرت ابراهيم عليه السلام بوده است و قرائن و شواهد و ادله اى براى اين امر وجود دارد همچنين بعضى از بزرگان اهل سنت اين مطلب را تاييد كرده اند از جمله بزرگان اهل سنت فخر رازى است او كه يكى از مفسرين بزرگ اهل سنت است در تفسير اين آيه شريفه: الذى يراك حين تقوم* وتقلبك فى الساجدين (الشعراء: 218، 219) مى گويد:… نيز از دليل هايى كه دلالت مى كند هيچ يكى از پدران رسول خدا مشرك نبوده است، كلام خود ايشان است كه فرمودند:

دائما از اصلاب مردان پاك به رحم زنان پاك منتقل مى شدم و خداوند فرموده است كه (مشركين نجس هستند) و اين دليل، لازم مى كند كه چنين گفت: كه هيچ يكى از اجداد رسول خدا مشرك نبوده است.

آلوسى و صالحى شامى در سبل الهدى و الرشاد و چند نفر ديگر از بزرگان اهل سنت هم اين مطلب را تاييد كرده است.

اما متاسفانه بعضى ديگر از بزرگان اهل سنت كه در راس آنان ابن تيميه است قائل به كافر بودن اجداد پيامبر شده اند كه به يك سرى از احاديث جعلى و بى پايه و اساس استدلال كرده اند كه همه آنان رد شده است.

اما اجماع علماى اماميه بر اين است كه پدر و مادر حضرت رسول (صلى الله عليه وآله) و جميع اجداد آن حضرت تا آدم موّحد و خداپرست بوده اند و نور آن حضرت در صلب و رحم مشركى قرار نگرفته است. و اجداد آن حضرت از پيامبران، اوصيا و حاملان دين خدا بوده اند. آنها از فرزندان اسماعيل و از اوصياى حضرت ابراهيم بوده و هميشه حاكميت مكه و پرده دارى حرم شريف را بر عهده داشته اند و آثار پيامبران را تا زمان عبدالمطلب و ابوطالب نگهدارى نموده اند. در اين باره روايات فراوانى وجود دارد كه همگى بر خدا محورى و ديندارى آن بزرگواران دلالت

حضرت على (عليه السلام) مى فرمايد: «والله ما عَبَد أبى و لا جَدّى عبدُالمطلب و لاهاشِم و لا عبدَمناف صنماً قطُّ» به خدا سوگند پدرم ابوطالب و اجدادم عبدالمطلب، هاشم و عبد مناف هيچگاه بت نپرستيدند. (كمال الدين و تمام النعمه، شيخ صدوق، ص 174)

همچنين پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: «ماتَ عبدُالمُطلِّب و أبوُطالبُ عَلى قَولِ لااله الاّالله، محمدٌ رسولُ الله و على ملّهِ ابراهيم» عبدالمطلب و ابوطالب با قول لااله الاّالله، محمد رسول الله و مذهب ابراهيم از دنيا رفتند. از اينگونه احاديث كه ثابت هم شده است زياد است كه به جهت اختصار به همين دو مورد بسنده مى كنيم. پس پدر و اجداد پيامبر همگى موحد و يكتا پرست بوده اند.

پرسمان

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.