وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اولین کسى که در حضور مشرکان آیات قرآن را تلاوت کرد چه کسى بود؟

0

اولین کسى که در حضور مشرکان آیات قرآن را تلاوت کرد چه کسى بود؟

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

 

ابن مسعود اولين قارى قرآن در حضور مشرکان

پرسش : اولین کسى که در حضور مشرکان آیات قرآنرا تلاوت کرد چه کسى بود؟

پاسخ اجمالی: 

زمانی که مسلمانان در مكه تصميم گرفتند در ملأ عام قرآن بخوانند، ابن مسعود برای این کار اعلام آمادگی کرد و با اینکه احتمال ضرب و شتم او توسط کفار بود این فداکاری را کرد. تاريخ مى گويد: فردا صبح هنگامى كه قريش در نزديكى مقام ابراهيم در جلسه مشورتى بودند در نزديكى آنها با صداى بلند شروع به قرائت سوره رحمن نمود؛ قريش وقتى شنيدند كه او قرآن مى خواند بر سرش ريختند و او را سخت كتك زدند در حالى كه او همچنان قرآن مى خواند.

پاسخ تفصیلی:

مسلمانان در مکه تصمیم گرفتند که دسته جمعى و در ملا عام قرآنبخوانند و براى این امر ابن مسعود برگزیده شد و به او از قبل گفتند که مورد ضرب و شتم قرار مى گیرى.
تاریخ مى گوید: «فَغَدا عَلَیهِم فِى الضُّحى حَتّى اَتَى المَقامَ وَ قُرَیشٌ فى اَندِیَتِها ثُمَّ رَفَعَ صَوتَهُ وَ قَرَاَ سُورَهَ الرحمان فَلَمّا عَلِمَت قُرَیشٌ اَنَّهُ یَقرَءُ القُرآنَ قامُوا اِلَیهِ یَضرِبُونَهُ وَ هُوَ یَقرا ثُمَّ انصَرَفَ الى اَصحابِهَ وَ قَد اَثَّرُوا فى وَجهِه فَقالُوا: هذَا الَّذى خَشینا عَلَیکَ فَقالَ: ما کانَ اَعداءُ اللّهِ اَهوَنُ عَلَىَّ مِنهُمُ الیَومَ وَ لَئِن شِئتُم لَاُغادِیَنَّهُم»؛

(فردا صبح هنگامى که قریش در نزدیکى مقام ابراهیم در جلسه مشورتى بودند در نزدیکى آنها با صداى بلند شروع به قرائت سوره رحمن نمود؛ قریش وقتى شنیدند که او قرآنمى خواند بر سرش ریختند و او را سخت کتک زدند در حالى که همچنان قرآن مى خواند. پس از آن برخاست و به نزد یارانش آمد این در حالى بود که آثار ضرب و جرح بر پیشانیش آشکار آنها بود. گفتند: ما از همین وضع بر تو مى ترسیدیم، گفت: باک ندارم این دشمنان خدادر نزد من بسیار کم ارزش اند، اگر بخواهید فردا نیز مى آیم و قرآن مى خوانم).(1)، (2)

پی نوشت: (1). كامل، جلد 1، صفحه 502، و سيره ابن هشام، جزء 1، صفحه 336، و طبرى، جلد 2، صفحه 73.(2).

منبع: هدانا گردآوري از کتاب: پيام قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ه. ش‏، ج 8، ص 25.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.