وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راه هاي جبران غيبت چیست

0

راه هاي جبران غيبت چیست

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

جبران غيبت :

در صورت امكان و عدم مفسده بايد از غيبت شونده حلاليّت بطلبد، در غير اين صورت لازم است به‌قدرى براى او كارهاى خير انجام دهد تا يقين به رضايت وى حاصل شود.

منبع: هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۷پرسش: غیبت هایی که در دوران گذشته انجام شده است و در حال حاضر دسترسی به آن افراد نداریم چه کار باید کرد یا چه حکمی دارد؟
پاسخ: وظیفه شما توبه است و چیز دیگری لازم نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


پرتوی از نور (11) » جبران غیبت

براى جبران غیبت‏هایى كه در گذشته مرتكب شده ‏ایم، اگر غیبت شونده از دنیا رفته است، باید توبه كرده و از درگاه خداوند عذرخواهى كنیم كه البتّه خداوند توبه‏ پذیر است؛ امّا در صورتى كه او زنده و در قید حیات است، اگر به او بگوییم كه ما غیبت تو را كرده ‏ایم ناراحت مى‏ شود، به گفته بعضى مراجع تقلید(1)، نباید به او گفت، بلكه باید بین خود و خداوند توبه كرد و اگر امكان دسترسى به شنوندگان غیبت است، به نحوى با ذكر خیر و تكریم آن فرد، تحقیر گذشته را جبران كنیم واگر غیبت‏ شونده ناراحت نمى‏شود از خود او حلالیّت بخواهیم.

شیخ طوسى در شرح تجرید، بر اساس حدیثى از پیامبرصلى الله علیه وآله مى ‏فرماید: اگر غیبت شونده، غیبت را شنیده است، جبران آن به این است كه نزد او برویم و عذرخواهى كرده و حلالیّت بخواهیم؛ امّا اگر نشینده است، باید هرگاه یادى از غیبت شونده كردیم، براى او استغفار نماییم. «انّ كفّارة الغیبة أن تستغفر لمَن اغتبتَه كلّما ذكرتَه»(2)

  • 1) از حضرت آیةاللَّه گلپایگانى ‏قدس سره پرسیدم: آیا لازم است به دیگران بگوییم كه ما غیبت شما را كرده‏ ایم تا ما را حلال كنند؟ فرمود: نه، زیرا او ناراحت مى‏شود و ناراحت كردن مسلمان، خود گناه دیگرى است. پس جبران غیبت، استغفار است و حلالیّت خواستن در همه جا لازم نیست.
  • 2) وسائل، ج‏8 ، ص‏605.

منبع: هدانا بر گرفته از پایگاه درسهایی از قرآن/ حجت الاسلام قرائتی.

حتما بخوانيد



کلید: چگونه می توان غیبت را جبران کرد  کفاره غیبت جبران غیبت چیست جبران گناه غیبت از روی غفلت غیبت جایز جبران تهمت جبران غیبت از روی غفلت آیا مواردی وجود دارد که بازگویی عیب های افراد جایز شمرده شده باشد؟ ایا مواردی وجود دارد که باز گویی عیب های افراد جایز شمرده شده باشد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.