وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواص گیاه شاه پسند وحشي در طب سنتی

0

خواص گیاه شاه پسند وحشي در طب سنتی

كليات گياه شناسي

شاه پسند وحشي از گياهاني است كه در روم قديم مورد پرستش و تقديس مردم بود و از آن براي تبرك خانه ها و معابه استفاده مي كردند . چون داراي خاصيت ضد خونريزي است گفته مي شود كه آنرا روي زخم هاي مسيح ريختند و خونريزي قطع شد و روي اين اصل در قديم به آن گياه صليب Herb of the Cross مي گفتند .

اين گياه در نواحي جنوب آسيا ، آفريقا و اروپا در حاشيه جاده ها و دشت ها و مزارع مي رويند در ايران در مناطق شمال ايران و اطراف طهران ، فارس ، شيراز و نواحي جنوب مي رويد .

قسمت مورد استفاده اين گياه برگها و سر شاخه هاي سبز آن است در اثر مالش دادن بوي مطبوعي در تمام قسمت هاي اين گياه منتشر مي شود ولي طعم آن گس و تلخ است
تركيبات شيميايي:شاه پسند وحشي داراي مواد شيميايي مختلفي نظير تانن ،‌موسيلاژ ، ساپونين ، وربي نالين Verbenalin ، بتاكاروتن و ماده اي تلخ مي باشد .
خواص داروئي:شاه پسند وحشي از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است

1) قابض و ضد تشنج است

2)براي از بين بردن آب آوردگي بدن مفيد است و بدين منظور بايد آنرا با ملاس چغندر خورد .

3)براي تقويت قلب مفيد است

4)خون را تميز و تصفيه مي كند

5)عرق آور است

6)مقدار شير را در مادران شيدره زياد مي كند

7)كر م معده را كشته و از بين مي برد

8)خلط آور است

9)براي برطرف كردن سرمخوردگي مفيد است

10)كميود ويتامين C را درمان مي كند

11)براي درمان ناراحتي هاي پوستي مفيد است

12)بيماري زردي  را برطرف مي كند

13)براي رفع خونريزي لثه مفيد است

14)سنگ كليه و مثانه را خارج مي سازد

استفاده خارجي

2- براي ورم مخاط دهان و گلو ، جوشانده آنرا غرغره كنيد .

2-كمپرس آنرا روي ضرب ديدگي بگذاريد

3-زخم و بريدگيها را با ضماد آن درمان كنيد

4- براي رفع خستگي پس از كار روزانه از حمام شاه پسند استفاده كنيد بدين منظور مقدار 200 گرم برگهاي گياه را در دوليتر آب ريخته و حرارت دهيد تا بجوش آيد سپس آنرا روي چراغ برداشته و بگذاريد مدت 15 دم بكشد بعد آنرا صاف كرده و در وان حمام بريزيد و براي مدت 20 دقيقه در آن دراز بكشيد تا خستگي عضلات برطرف شود .
طرز استفاده:دم كرده : يك قاشق چايخوري برگهاي خشك شده اين گياه را در يك فنجان آب جوش ريخته و براي مدت 10 دقيقه دم كنيد سپس صاف كرده و به مقدار يك فنجان سه بار در روز بنوشيد .

جوشانده : مقدار 40-50 گرم برگهاي خشك شده اين گياه را در يك ليتر آب جوش ريخته وب گذاريد بمدت 5 دقيقه بارامي بجوشد سپس آنرا صاف كنيد .

اسانس : قوي تر از تنطورهه مي باشد و از مغازه برخي از داروخانه ها مي توان خريداري كرد مقدار مصرف آن يك تا دوقطره در يك ليوان آب مي باشد .
مضرات :خوردن زياد اين گياه ضربان قلب را كم مي كند و باعث تحريك روده ها  و رحم مي شود بنابراين كسانيكه ناراحتي قلبي دارند و يا خانم هاي حامله بايد در خوردن آن احتياط كنند .

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.