وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فواید گریه کودک از زبان امام صادق ع و تحقیقات علمی روز

0

فواید گریه کودک از زبان امام صادق ع و تحقیقات علمی روز

یکی از نعمتها و توفیقات شیعه وجود روایت بسیار زیاد از معصومین علیهم السلام در حوزه های مختلف علوم مثل طب و سلامتی می باشد، با وجود اینکه در 1400 سال قبل، علم پزشگی به اندازه امروز پیشرفت نکرده بود، اما شاهدیم که دستوراتی که ائمه هدی برای بهبود سبک زندگی و سلامتی به پیروان خود ارائه می داده اند چون بر اساس علم الهی بوده است در گذر زمان به اثبات رسیده که این نشاندهنده عظمت احادیث ایشان و وجود این تراث و گنجینه ارزشمند می باشد که در اختیار ماست و باید قدردان آن باشیم و هر چه بیشتر احادیث اهل البیت را عمل نماییم.

جا دارد دانشمندان ما به صورت جدی این دستورات را مورد تحقیق قرار بدهند تا بتوانند در پیشرفت علوم قبل از دیگران پیش قدم باشند.

یکی از این نمونه های کوچک توصیه امام صادق علیه السلام به یکی از شاگردانش یعنی جناب مفضل بن عمر است میباشد که به همراه تحقیقی در این زمینه در ادامه برای مطالعه شما آماده شده است را توصیه می کنیم بخوانید.

فوايد گريه كودكان

اى مفضل ! از منافع گريه كودكان نيز آگاه باش . بدان كه در مغز كودكان رطوبتى است كه اگر در آن بماند بيماريها و نارساييهاى سخت و ناگوار به او رساند؛ مانند نابينايى و جز آن . گريه آن رطوبت را از سر كودكان سرازير و بيرون مى كند و بدين وسيله سلامتى تن و درستى ديده ايشان را فراهم مى آورد. پدر و مادر از اين راز آگاه نيستند و مانع آن مى شوند كه كودك از گريه اش سود ببرد. اينان همواره در سختى مى افتند و مى كوشند كه او را ساكت كنند و با فراهم كردن خواسته هايش از گريه بازش دارند، ولى نمى دانند كه گريه كردن به سود اوست و سرانجام نيكى پيدا مى كند.

بدين ترتيب چه بسا كه در اشيا، منافعى نهفته باشد كه معتقدان به اهمال و بى تدبيرى در كار عالم از آن غافل اند و اگر مى دانستند، هيچ گاه نمى گفتند كه فلان چيز بى ثمر است ؛ زيرا آنان از اسباب و علل آگاه نيستند. براستى هرچه را كه منكران نمى دانند عارفان مى بينند. چه بسيار است چيزهايى كه دانش اندك آفريدگان از آن كوتاه و خالق آفرينش با دانش بى پايانش از آن آگاه است . قداستش عظيم و كلمه اش والاست .

و اما آبى كه از دهان كودكان سرازير مى شود و خارج مى گردد، رطوبتى است كه اگر در بدنهايشان بماند، آثار وخيمى بر جاى مى گذارد. چنانكه دانى گاه كه رطوبت بدن چيره مى شود (و بر ديگر عناصر، غلبه مى كند) شخص ، دچار كودنى ، ديوانگى ، كم عقلى ، فلج و لقوه و جز آن مى گردد.

خداوند جل و علا تدبير چنان نمود كه اين رطوبت در دوران كودكى از دهانشان بيرون رود و در بزرگى از سلامت تن برخوردار گردند. بدين ترتيب ، پروردگار به خاطر نادانى آفريدگان بر آنان منت نهاد و تفضل نمود. اگر اينان از داده ها و نعمتهاى بى شمار او آگاه بودند. هيچ گاه در معصيت و لغزش از فرمانش فرو نمى افتادند. پاك و منزه خدايى كه چه بزرگ است نعمتهاى او بر مستحقان و ديگر آفريدگان ! و چه والاتر است از آنچه باطل گرايان مى پندارند.

پي نوشت:
شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص 51

گریه چه فوایدی دارد؟

گریه کردن یک رفتار معمول در انسان‌هاست و از احساسات مختلف ناشی می‌شود؛ اما گریه چه فوایدی دارد؟

به گزارش ایسنا، محققان دریافته‌اند که گریه کردن می‌تواند برای جسم و روان فایده داشته باشد و این فوائد با اولین گریه نوزاد در زمان تولد شروع می‌شود.

سایت “هلث لاین” در این مقاله توضیحات مختصری درباره اثرات گریه کردن بر بدن و روان ارائه کرده که به شرح زیر است:

– خاصیت سم‌زدایی از بدن: 

سه نوع مختلف اشک وجود دارد که شامل اشک‌ غیرارادی، ‌اشک مداوم و اشک احساسی می‌شود. اشک‌های غیرارادی چشم‌ها را از آلودگی‌هایی همچون دود و غبار پاک می‌کند. اشک‌های مداوم چشم‌ها را نرم کرده و آن‌ها را در برابر عفونت‌ها حفظ می‌کند. اشک‌های احساسی هم فوائد بسیاری برای سلامتی دارند. درحالیکه اشک‌های مداوم حاوی ۹۸ درصد آب است اشک‌های احساسی حاوی هورمون‌های استرس و دیگر مواد سمی است.

– خاصیت خودتسکین دهندگی: 

گریه کردن یکی از بهترین مکانیزم‌ها برای خود تسکین دهندگی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد گریه کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کرده که به آرام شدن بدن کمک می‌کند.

– تسکین درد:

 گریه کردن برای مدت طولانی به تولید اکسی‌توسین و مخدرهای درون‌زا منجر می‌شود. این ماده‌های شیمیایی کمک می‌کند درد جسمی و روحی فرد تسکین پیدا کند.

– جلب حمایت:

 اگر احساس تنهایی می‌کنید گریه کردن روشی است که اطرافیان را متوجه نیاز شما به کمک می‌کند. از زمان تولد، گریه کردن رفتار ضمیمه‌ای بوده و کاربرد آن به شکل‌های بسیاری برای جلب حمایت و دیگران بوده‌ است.

– کمک به رهایی از غم و اندوه: 

گریه کردن در زمان غم داشتن و اندوهگین بودن مهم است و به فرد کمک می‌کند تا با واقعیت روبرو شده و از دست دادن اعضای خانواده یا دوست خود را راحت‌تر بپذیرد.

– حفظ تعادل احساسی: 

گریه کردن تنها در واکنش به اتفاقات بد رخ نمی‌دهد و گاهی اوقات فرد به دلیل شادی، ترس یا مضطرب بودن گریه می‌کند. بررسی محققان دانشگاه ییل آمریکا حاکی از آن است که گریه کردن به این روش به حفظ تعادل احساسی فرد کمک می‌کند.

– کمک به تنفس نوزاد:

 اولین گریه نوزاد به هنگام تولد بسیار مهم است. نوزاد داخل رحم اکسیژن مورد نیاز را از بند ناف دریافت می‌کند و به محض تولد، بدن فرآیند تنفس را به تنهایی انجام می‌دهد. در حقیقت اولین گریه به ریه‌های نوزاد کمک می‌کند تا با زندگی در جهان خارج از رحم سازگار شود.

– کمک به خواب نوزاد: گریه کردن به نوزاد کمک می‌کند شب‌ها خواب بهتری داشته باشد.

بنابر این گزارش، گریه کردن در واکنش به اتفاقی شاد یا ناراحت کننده طبیعی است اما افراط در آن از وجود مشکلی جدی حکایت دارد و اگر در فعالیت روزمره تداخل ایجاد کند می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد که در این مواقع مراجعه به متخصص ضروری است.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.