وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

درمان سرماخوردگی با عسل؛ تحقیقی از دانشگاه آکسفورد

عسل دارای خواص ضدباکتری، ضد قارچی و ضد التهابی قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. استفاده از عسل به روش‌های مختلف، سرفه و سرماخوردگی را تسکین می‌دهد.

0

عسل مؤثرترین درمان برای سرفه و سرماخوردگی

محققان دانشگاه آکسفورد، تأثیر کارایی عسل به‌عنوان یک روش درمانی اول برای عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی (URTI) را تأیید می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری به نقل از نیواطلس؛ عسل دارای خواص ضدباکتری، ضد قارچی و ضد التهابی قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. استفاده از عسل به روش‌های مختلف، سرفه و سرماخوردگی را تسکین می‌دهد. تحقیقات زیادی در مورد اثرات عسل روی علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا انجام شده و تاکنون نتایج امیدوار‌کننده‌ای به دست آمده است.
بررسی سیستماتیک جدید و آنالیز متا از محققان دانشگاه آکسفورد، تأثیر کارایی عسل به‌عنوان یک روش درمانی اول برای عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی (URTI) را تأیید می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد که آنتی بیوتیک‌ها برای این نوع سرفه‌های جزئی و سرماخوردگی بی‌اثر هستند و عسل مطابق شواهد جمع‌آوری شده تا کنون تسکین علامتی بالایی را ارائه داده.
در سال 2018، مؤسسه ملی بریتانیا، بهداشت و درمان و سلامت عمومی انگلستان گفت: باید عسل قبل از آنتی بیوتیک برای بیماران مبتلا به سرفه خفیف و سرماخوردگی تجویز شود.
این توصیه‌های اولیه بر اساس تعدادی از مطالعات پراکنده انجام شده است که به بررسی تأثیر عسل در درمان علائم مختلف ناشی از عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌پردازند. کاهش درمان‌های غیرضروری آنتی بیوتیکی دلیل اصلی تغییر این توصیه‌های بهداشت عمومی بود.
تنها بررسی سیستماتیک قبلی در مورد این موضوع، بر اثربخشی عسل در معالجه علائم سرفه در کودکان متمرکز شده است. تحقیقات جدید اولین بررسی جامع از داده‌های کارآزمایی بالینی را در کلیه گروه‌های بیمار ارائه می‌دهد، با تمرکز کلی بر اینکه عسل در درمان علائم دستگاه تنفسی فوقانی از سایر روش‌های درمانی مؤثرتر است.
این مطالعه جدید روی 14 کارآزمایی بالینی به کار فته است که در مورد اثربخشی عسل در درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌باشد. کارآزمایی‌های موجود در مطالعه کاملاًً متنوع بود. فقط دو آزمایش به طور خاص عسل را با دارونما مقایسه کردند، در حالی که مابقی عسل را در مقابل انواع راهکارهای «مراقبت معمول»، از شربت ضد‌سرفه گرفته تا درمان آنتی هیستامین قرار داده است.
محققان دریافتند که عسل در کاهش علائم دستگاه تنفسی فوقانی در مقایسه با تمام اقدامات درمانی معمول مؤثر است. محدودیت اصلی ذکر شده در این تحقیق، کمبود آزمایشات کنترل شده با دارونما است که مستقیماً در مورد اثربخشی عسل تحقیق می‌کنند، بنابراین یکی از توصیه‌های محققان، نیاز به یک آزمایش بزرگ کنترل شده با دارونما است.
عسل یک روش درمانی مکرر است که برای بیماران شناخته‌شده است. نویسندگان در تجزیه و تحلیل متا جدید نتیجه‌گیری کردند. وی همچنین گفت: همچنین ارزان است، دسترسی آسان و مضرات محدودی دارد. وقتی پزشکان می‌خواهند URTI تجویز کنند، ما عسل را به‌عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک‌ها توصیه می‌کنیم. عسل مؤثرتر و مضر‌تر از گزینه‌های مراقبت معمول است و از ایجاد آسیب در برابر مقاومت ضد میکروبی جلوگیری می‌کند.
محققان به روشنی می‌افزایند، همه عسل‌ها به طور برابر ایجاد نمی‌شوند. آنها می‌گویند عسل یک ماده پیچیده و ناهمگن است، بنابراین برخی از انواع عسل ممکن است در معالجه سرفه و سرماخوردگی مؤثر باشد. یادآور می‌شود، با وجود این، با وجود طیف گسترده‌ای از انواع عسل مورد استفاده در آزمایشات بالینی که مورد بررسی قرار گرفت، نتایج به طور قابل توجهی سازگار بود. این یک سیگنال اطمینان بخش به شما می‌دهد که اگرچه برخی از عسل‌ها ممکن است مؤثرتر از سایرین باشند، هر عسل معمولاً باید تا حدودی مفید باشد.
این مطالعه جدید در مجله
 BMJ Evidence- based Medicine منتشر شده است.

کیهان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.