وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم شرکت در مراسم عروسی

6

حکم شرکت در مراسم عروسی

فهرست این نوشتار:

 

حكم شركت در مجالسى كه موسيقى و ترانه مبتذل پخش مى‏كنند چيست؟

همه:

شركت در مجالسى كه باعث استماع موسيقى حرام و يا تأييد گناه گردد، جايز نيست مگر آنكه بتواند نهى از منكر كند.(1)

(1) مكارم، استفتاءات، ج 2، س 719 و ج 1، س 537 صافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 1011 و 1013 و ج 2 س 1466 و 1477 و 1475 تبريزى، استفتاءات، س 1045 و 1071 و 1074 فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 948 و 946 و 950 و ج 2، س 947 خامنه‏ اى، اجوبه ‏الاستفتاءات، س 11427 و 1429 و 1154 دفتر: بهجت، وحيد.پرسمان.


مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1426: حضور در مجالس عروسی چه حکمی دارد؟

آیا بر حضور در مجلس عروسی که خالی از رقص نیست، عنوان «الداخلُ فی عَملِ قومٍ فَهُو مِنهم» صدق می‏کند و لذا ترک آن مجلس واجب است یا اینکه حضور در آن مجلس بدون شرکت در رقص و مراسم دیگر، اشکال ندارد؟

ج: اگر مجلس به گونه‏ ای نباشد که عنوان مجلس لهو و حرام و معصيت بر آن صدق کند و حضور در آن مفسده ‏ای نداشته باشد، حضور و نشستن در آن در صورتی که عرفاً تأييد عملی که جايز نيست، محسوب نشود، اشکال ندارد.

س 1427 :1. شرکت در جشن‌هایی که زنان و مردان در آن‌ها مبادرت به رقص و نواختن موسیقی به‌طور جداگانه می‏کنند چه حکمی دارد؟
2. آیا شرکت در عروسی‌هایی که در آن‌ها مبادرت به رقص و نواختن موسیقی می‌شود، جایز است؟
3. آیا نهی از منکر در مجالسی که در آن‌ها رقص انجام می‏شود، در صورتی که امر به معروف ونهی از منکر در شرکت کنندگان تأثیری نداشته باشد، واجب است؟
ج. شرکت در مجلس معصيت اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش‏دادن به موسيقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و يا مفسده‌ای بر آن مترتّب شود يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و امّا تکليف امر به معروف و نهی از منکر با عدم احتمال تأثير ساقط است.

س 1428: اگر مرد نامحرمی وارد جشن عروسی شود و در آنجا زن بدون حجابی حضور داشته باشد و مرد بداند که نهی از منکر در او تأثیری ندارد، آیا واجب است مجلس را ترک کند؟
ج: اگر خروج از مجلس معصيت به عنوان اعتراض مصداق نهی از منکر باشد، واجب است.

س 1429: آیا حضور در مجالس و محافلی که در آنها به نوارهای مبتذل غنا گوش داده می‏شود جایز است؟

در صورتی که در غنا بودن آن شک داشته باشد، با توجه به این که نمی‏تواند از پخش نوار جلوگیری کند، حکم چیست؟
ج: حضور در مجلس غنا و موسيقی مطرب و لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه در صورتی که منجر به گوش‌ دادن يا تأييد آن شود جايز نيست ولی در صورت شک در موضوع، حضور در آن مجلس و گوش‌دادن به آن فی‏ نفسه اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. شركت در مجالس آلوده به گناه :

شركت در مجلس گناه حرام است، ولى چنانچه ضرورت داشته باشد مى‌توانيد به مقدار ضرورت شركت كنيد، يا در قسمت‌هايى بنشينيد كه گناهى صورت نمى‌گيرد و مجلس گناه صدق نمى‌كند.

. مجالس شادى مشروع :

چنانچه از رقص و موسيقى حرام وكارهاى نامشروع ديگر پرهيز شود و اشعار مناسب خوانده شود، يا نمايش‌هاى شاد مشروعى داده شود مانعى ندارد و بسيارى از متديّنين در جلسات جشن ازدواج و ديگر مجالس شادى از اين روش استفاده مى‌كنند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: اخیراً مجموعه ای از استفتاءات پیرامون حجاب در بعضی از سایتهای خبری به آیت الله سیستانی نسبت داده شده . از جمله اینکه مرد حق اجبار همسر و دخترش را بر حجاب ندارد . و اینکه حضور در مجالس عروسی مختلط زنان و مردان و همراه با رقص و موسیقی جایز است . آیا اینها صحت دارد ؟

پاسخ: مقصود از اینکه شوهر و پدر حق اجبار بر حجاب را ندارند اینست که ـ بنابر احتیاط لازم ـ آنان نمی توانند بدون اجازه حاکم شرع از إعمال قوه ـ مانند گوش مالیدن و کتک و حبس ـ در امر به حجاب استفاده نمایند ؛ اما استفاده از روشهای مسالمت آمیز ـ حتی تند خویی اگر ملایمت موثر نباشد ـ جایز بلکه با مراعات شرایط یاد شده در رساله عملیه واجب است .

و نیز حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود ؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد ؛ و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند ؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید .

پرسش: نظر به اینکه مجالس عروسی امروزه اغلب مختلط و همراه با رقص و موسیقی است و عدم شرکت باعث کدورت آشنایان می شود، آیا شرکت در این مجالس با رعایت حجاب کامل اسلامی و عدم همراهی در اعمال آنها جایز است؟

پاسخ:

اگر بیم افتادن به گناه نباشد حضور مانعی ندارد ولی وظیفه نهی از منکر هم باید رعایت شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. شبسا می گوید

    سلام منکه هرچه نظرات علما رو میخونم متوجه نمیشم که میشه در مجلس عروسی که در سالن جداگانه زن و مرد حضور دارند و موسیقی مناسب رقص در اون هست شرکت کرد یا خیر
    متاسفانه پاسخ علما ی من نا مفهومه و تکلیفم روشن نیست..
    اگه در مجلس حواس خود را از مپسیقی پرت منیم یا در گوشه ای از سالن بنشینیم و کاری به کسی نداشته باشیم حکم چیست ایا گناه دیگران به گردن ماست؟
    اکر شرکت در مجلس ضرورت داشته باشه مثلا خانواده طرف دل چزکین بشن و کینه ایجاد بشه چیکار باید کرد
    من عروسی اقوام نزدیک همسرم نرفتم و الان با سردی با من برخورد میکنن و همسرم هم ازینکه ارتباط خانوادگیشون به سردی کشیده شده ناراحته
    و همه منو سرزنش میکنن که نباید دست از اقوام و دوستانت بکشی و باد در جشنشون شرکت کنی
    خلاصه نمیدوم چی خوبه چی بد و دنبال پاسخ صریح و روشن هستم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      طبیعتا اگر موسیقی حرام است نمی توان شرکت کرد. معمولا در آخر مجلس به صرف شام دیگر موسیقی پخش نمی شود می توان شرکت کرد به شرطی که تایید گناه نشود. چرا شما در مقابل گناه کوتاه بیایید، چرا طرف مقابل کوتاه نیاید!؛ اگر مجلسی شرایط دین را رعایت نکرد شما هدیه خود را بفرستید و انتظار خود را مطرح کنید که دوست داشتیم خدمت باشیم. اما این شرایط فراهم نشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. نادر می گوید

    سلام خدمت شما ببخشید اینکه آقای سیستانی گفته اند (بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید) آیا ایت الله خامنه ای و مکارم هم چنین فتوایی داده اند منظورم این احتیاط واجبی هست که ایشون گفته اند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      آنچه آیت الله سیستانی فرموده است یک قاعده فقهی است و مورد توجه اکثر فقها است.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. نادر می گوید

        سلام علیکم این پرسش از سایت پرسمان قسمت احکام پرسیده ام و اینگونه جواب دادند: طبق نظر مشهور بين مراجع از جمله طبق نظر مقام معظم رهبري يکي از شرائط امر به معروف و نهي از منکر ان است که احتمال تاثير داشته باشد لذا اگر احتمال تاثير ندهند امر ونهي واجب نيست جناب ايت الله سيستاني نيز در پاورقي رساله جامع راجع به ان احتياطي که شما نيز نقل کرديد فرموده اند (( هرچند مشهور بين فقها ان است که دراين صورت (يعني درصورت تاثير نداشتن ) وظيفه اي ندارد و امر به معروف و نهي از منکربر او واجب نيست (( توضيح المسائل جامع ايت الله سيستاني ص 619 – استفتاات مقام معظم رهبري س 1057 )) پس مشهور فقها گفته اند طبق پرسش واجب نیست به جز آقای سیستانی که گفته اند احتیاط واجب

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          پاسخ را دقیق متوجه نشده اید.
          دقت کنید:
          از نظر فقه و اسلام بر همه لازم است که اگر با فعل حرام و ترک واجبی مواجه شدند بی‌تفاوت نباشند، و انزجار خود را با گفتار و کردار ابراز نمایند و این مقدار واجب عینی است.
          و از حضرت امیر المؤمنین(علیه السلام) چنین آمده است که: «أمرنا رسول الله صلی الله علیه و‏ آله وسلم أن نلقی أهل المعاصی بوجوه مکفهرّة»؛ «رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) به ما دستور داد که با گناهکاران با صورتی درهم‌کشیده مواجه شویم».
          بله گاهی گفتن تاثیر ندارد، خب ساقط است به شرطی که از روی کوتاهی نباشد. اما اینکه دیگران بفهمند که ما از این کار ناراحت هستیم چرا تاثیر نداشته باشد، قطعا تاثیر دارد و وظیفه ماست. نظر تمام فقها هم همین است که در مقابل گناه انسان حق ندارد عادی سازی کند یا کاری کند که دیگران فکر کننده این عمل منکر فلان شخص توسط ما که مسلمان و معتقد هستیم دارد تایید می شود.
          وفقکم الله لکل الخیر