وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حد آرایش عروس و داماد

0

حد آرایش عروس و داماد

آراسته و معطربودن از وظايف متقابل همسران است و زن و مرد ميبايست خود را آراسته و مرتب نگه دارند و اين امر در آموزههاى دينى نيز مورد تأكيد است.

در روايتى كه از محضر پيامبر گرامى اسلام نقل شده چنين ميخوانيم: وظيفه زن آن است كه خود را با خوشبوترين عطرها معطر سازد بهترين لباسهايش را بپوشد بهترين زيور آلاتش را دربركند و هر صبح و شام خود را به شوهرش عرضه نمايد. 1

و در روايت ديگرى امام باقر (عليه السلام) درباره زينت كردن مرد، فرمودند: زنان دوست دارند شوهر خود را در همان زينتى ببينند كه مردان دوست دارند زنشان را به آن صورت آرايش كرده مشاهده كنند. 2

همچنين امام كاظم (عليه السلام) فرمودند: همانا آراستگى ظاهر مردان از امورى است كه بر عفت و پاكدامنى زنان ميافزايد. 3

توجه به آراستگى در شب عروسى دو چندان بوده و معمولاً عروس و داماد خود را به صورت مطلوب آرايش ميكنند. اما نكته اى كه قابل توجه جدى است و ميبايست همسران جوان عنايت داشته باشند اين است كه از آرايشهاى افراطى و غليظ پرهيز كنند زيرا عروس و داماد به اندازه كافى اضطراب شب عروسى و زفاف را دارند و آرايش افراطى بر اضطراب آنان خواهد افزود و چه بسا جسارت نزديك شدن به همديگر و انجام عمل زناشويى را از آنان بگيرد و ديگر اينكه زن و شوهر جوان به اندازه كافى زيبايى و طراوت دارند و نيازى به آرايشهاى آن چنانى نيست و ميتوانند اين آرايشها را در زمانهاى ديگر انجام دهند و بوسيله آرايش، جذابيت خود را حفظ كنند و به اصطلاح همه چيز را در شب زفاف خرج نكنند بلكه براى آينده نيز نگهدارى كنند.

پى نوشت ها

1 وَ عَلَيها أن تَطيبَ بأطيبْ طيبِها و تَلبَسَ أحسَنِ ثيابها و تَزَينَ بأحسن زينتَها و تُعرض نَفَسَها عليه غُدوَهً وَ عشيهً (كلينى، كافى، ج 5، ص 508).

2 النساء يحبِبْن أن يرينَ الرّجال فى مِثل ما يحِبُّ الرِّجالُ ان يرى فيه النّساء مِنَ الزّينَهِ (مجلسى، بحارالانوار، ج 73، ص 101).

3 انَّ التهيئهً ممّا يزيدُ فى عِفّهِ النساء (همان، ص 100).

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.