وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم تصویر و نقاشی چهره امامان

0

حکم تصویر و نقاشی چهره امامان

حکم تصویر و نقاشی چهره امامان

تمثال به معنی نقاشی از چهرۀ یک شخصیت دینی مقدس مثل امامان و انبیاء علیهم السلام می باشد. کشیدن یا ترویج تصاویر غیر واقعی امامان اصلا پسندیده نیست، و اگر باعث توهین به اهل البیت یا نقص مقام آنها باشد شرعا جایز نیست، باید با این رفتارها مقابله کرد. نوعا خوابهای بی اساس و شایعات بی ارزش که در فلان موزه فلان تصویر یافت شده بهانه ای شده برای عده ای که هر تصویری را به اهل البیت علیهم السلام نسبت بدهند.

در اینجا لازم است که تاکید کنیم هیچ تصویر و نقاشی از جهت تاریخی وجود ندارد که بتوان آن را به ائمه اطهار علیهم السلام نسبت داد. تمامی تصاویر موجود در بازار از جهت تاریخی و شرعی هیچ اعتباری ندارند. بر همین اساس شایسته است این تصاویر به هیچ عنوان در منازل و هیئات و … مورد استفاده قرار نگیرد.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

تمثال معصومين (عليهم السلام)

۴۵۲. انتساب اين عكسها به حضرات معصومين (عليهم السلام) ثابت نيست، اگر چه هتك حرمت هم جايز نيست.

استفتائات آیت الله خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال 123. آیا این عکس هاى نقّاشى شده که به امام على(علیه السلام)یا امام حسین(علیه السلام) یا ابوالفضل العباس(علیه السلام) و … نسبت مى دهند حقیقت دارد؟ آیا نصب آنها در خانه و مساجد و دیگر جاها اشکال دارد؟ آیا شما آنها را قبول دارید؟

جواب: این عکسها واقعیّت ندارد; ولى چنانچه تصاویر نامناسبى نباشد، و نسبت قطعى به آن بزرگواران ندهند، اشکالى ندارد.

  • استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

آيت الله صافي گلپايگانيآيت الله صافي گلپايگاني

حكم خريد، فروش، چاپ، توليد و يا استفاده از عكس‌ها و پوسترهايي كه از چهرة ائمة معصومين(علیهم السلام) تهيه شده است، چگونه است؟

عكس‌ها و پوستر‌هاي مذكور، مستند صحيحي ندارند؛ خوب است از اين عمل خودداري شود.

استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی

لینک کوتاه مطلب:   https://goo.gl/bKY6Rd

حتما بخوانيد

ویژه نامه ماه محرم

ویژه نامه احکام عزاداری



حکم تصویر و نقاشی چهره امامان حکم تصویر و نقاشی چهره امامان حکم تصویر و نقاشی چهره امامان حکم تصویر و نقاشی چهره امامان حکم تصویر و نقاشی چهره امامان حکم تصویر و نقاشی چهره امامان حکم تصویر و نقاشی چهره امامان  تمثال چیست تمثال امام حسين تمثال یعنی چه؟ تمسال تمثال حضرت علی معنی واژه تمثال تمثال امام حسین   عکس صورت امام زمان چهره امام زمان قیافه امام علی چهره ی واقعی امام علی چهره ی واقعی امام رضا چهره امام حسين صورت امام رضا  تصاویر واقعی ائمه تمثال واقعی امامان تصاویر ائمه اطهار حکم تمثال ائمه تمثال امامان تصاویر ائمه معصومین حکم نقاشی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.