وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم علم کشی در عزاداری چیست

0

حکم علم کشی در عزاداری چیست

حکم علم کشی در عزاداری چیست

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1442: در بعضی از مساجد در ایام عزاداری از عَلَم‏های(2) متعددی استفاده می‏شود که دارای تزئینات زیاد و گرانبهایی است و گاهی موجب سؤال متدینین از اصل فلسفه آنها می‏گردد و در برنامه‏های تبلیغی خلل ایجاد می‏کند و حتّی با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد، حکم شرعی در این رابطه چیست؟

ج: اگر قرار دادن آنها در مسجد با شئونات عرفی مسجد منافات داشته باشد و يا برای نمازگزاران مزاحمت ايجاد کند، اشکال دارد.

س 1443: اگر شخصی عَلَمی را برای عزاداری سیدالشهدا(علیه‏السلام) نذر کرده باشد، آیا جایز است مسئولین حسینیه از قبول آن خودداری کنند؟

ج: اين نذر، متولّی حسينيه و هيأت امناء آن را ملزم به قبول عَلَم نمی‏کند.

س 1444: استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا(علیه‌السلام) با قرار دادن آن در مجلس عزا یا حمل آن در دسته عزاداری چه حکمی دارد؟

ج: فی‌نفسه اشکال ندارد ولی نبايد اين امور جزء دين شمرده شوند.

اجوبه الاستفتائات.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال 36. عَلَم بزرگى وجود دارد که تاریخچه آن تقریباً به 1300 سال مى رسد و رسم بر این بوده و هست که از روز اوّل ماه محرّم تا روز عاشورا عَلَم را به تک تک منازل اهالى جهت زیارت مى برند و اعتقاد زیادى به آن دارند و حاجت مى گیرند. لطفاً دراین زمینه به سؤالات زیر پاسخ دهید:

الف) مبالغ هنگفتى به عنوان نذرى بر سر عَلَم مى بندند و بعضى ها هم گوسفندى جلوى عَلَم قربانى مى کنند. وجه نقد و گوسفند قربانى به چه کسى تعلّق مى گیرد؟

ب) عَلَمداران که گروهى از سادات مى باشند، عَلَم فوق را ارثیه پدرى مى دانند که نسل به نسل از پدر به پسر منتقل مى گردد و وجوهات نذرى را بین خودشان تقسیم مى کنند. آیا این کار صحیح است؟ اگر صحیح است، آیا به اولاد دختر هم سهمى مى رسد؟

ج) با توجّه به اینکه جایگاه عَلَم در طول سال در امام زاده مى باشد، آیا چیزى از نذورات، به امام زاده نیز تعلّق مى گیرد؟

جواب الف تا ج) با توجّه به اینکه چنین برنامه اى در روایات معصومین(علیهم السلام) مطلقاً نیامده است و از نظر تاریخى نیز مدرکى براى آن در دست نیست بر همه مؤمنین و مؤمنات لازم است که این کار را ترک کنند و نذورات خود را به هیئت امناى حسینیه که از میان افراد معتبر باید انتخاب شوند تسلیم کنند، تا نذورات را صرف مجالس عزادارى و کمک به ایتام و مستمندان کنند و اجازه ندهند افراد سودجو از نام مبارک امام حسین(علیه السلام) و پرچم، سوء استفاده کنند.

سؤال 37. با توجّه به شایعاتى که علامت را نشان صلیب و ترویج مسیحیت مى داند، آیا بردن علامت به هیئت ها و خیابان ها اشکال دارد؟

جواب: با توجّه به اینکه دشمنان، پیرایه هایى به علامت مى بندند بهتر است از آن پرهیز شود و به پرچم هاى آبرومند ساده قناعت گردد.

سؤال 38. نظر معظّم له نسبت به استفاده از علامت هایى که مجسّمه حیوانات از قبیل مرغ و خروس و دیگر اشیا و جمادات بر روى آنها نصب شده، چیست؟

جواب: به طور کل از این گونه علامت ها اجتناب کنید.

سؤال 39. در شهر ما، در هر مسجد، یک عَلَم وجود دارد که هر سال در ایّام عزادارى، مخصوصاً در روزهاى عاشورا این عَلَم را به حرکت در مى آورند، هر یک از این عَلَم ها هر چند دقیقه یکبار بر شانه فردى مى نشیند و آن فرد پس از بوسیدن آن عَلَم، به یکى از پارچه هاى آن پول مى بندد. مردم مى گویند: «هر کس نذرى داشته باشد و عَلَم روى شانه اش بنشیند و او به عَلَم پول ببندد نذرش قبول مى شود!» افراد زیادى به عَلَم اعتقاد دارند، آنها مى گویند: «عَلَم به وسیله کسى که آن را در دست دارد حرکت نمى کند، بلکه حرکت آن توسّط قدرت الهى است!» نظر شما در این مورد چیست؟

جواب: پرچمهایى که در عزادارى امام حسین(علیه السلام) حمل مى شود، چون متعلّق به عزادارى آن حضرت مى باشد محترم است، امّا حاجت را باید از خداوند با شفاعت امام حسین(علیه السلام)خواست، نه از عَلَم.

سؤال 40. در روز عاشورا مراسم عجیبى در شهر ما انجام مى شود. بدین صورت که مردم الوارهاى سنگین را به شکل لانه کبوتر که تقریباً پنج تُن وزن دارد بلند کرده و دور مى زنند و بعد به روى زمین گذاشته و سینه مى زنند و این کار را چندین بار انجام مى دهند. نظر شما چیست؟

جواب: این کار در روایات اسلامى وارد نشده و بهتر است به جاى آن، مجالس پرشکوه عزادارى و دسته جات برگزار شود.

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.


آيت الله صافي گلپايگانيآيت الله صافي گلپايگاني

در مراسم عاشورا مراسمي چون عَلَم‌گرداني، چهل‌چراغ‌كشي و نخل‌گرداني چه حكمي دارند؟

مانع ندارد.

17. استفاده از عَلَم چه صورتي دارد؟

در مراسم عزاداري سالار شهيدان حضرت ابي عبدالله الحسين(علیه السلام)  استفاده از عَلَم كه تعظيم شعائر محسوب مي‌شود به‌شرط اينكه مشتمل بر مجسّمه ذي‌روح كه حرام است نباشد، اشكال ندارد؛ بلكه مطلوب است.

 
18. در ايام عاشورا ضريح­مانندي به نام نخل را به اسم و رسم عزاداري ملبّس به اَلبسه و اَقمشة فاخره مي‌كنند، با عنايت به فتواي مرحوم حضرت آيت‌الله‌ العظمي بروجردي که فرموده‌اند: «‌عزاداري در ايام عاشورا بر‌حسب متعارف بلاد مختلف است و آنچه در هر بلدي مصداق عزاداري است مانعي ندارد»، نظر حضرتعالي در‌‌اين‌باره چيست؟

آنچه استاد عظيم‌الشأن ما­­+ در پاسخ سؤال مذكور فرموده‌اند موردتأييد اينجانب است.

19. آيا شمع روشن­كردن در شام غريبان سيدالشهدا(علیه السلام)  را بلا‌اشكال مي‌دانيد؟ آيا از مصاديق بدعت نمي‌باشد؟

اشكال ندارد.

استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی.

لینک کوتاه مطلب:  https://goo.gl/nsZ4fQ

حتما بخوانيد

ویژه نامه ماه محرم

ویژه نامه احکام عزاداری



حکم علم کشی در عزاداری چیست حکم علم کشی در عزاداری چیست حکم علم کشی در عزاداری چیست حکم علم کشی در عزاداری چیست حکم علم کشی در عزاداری چیست حکم علم کشی در عزاداری چیست نخل کشی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.