وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن

0

حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن (تکتف)

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

مبطل سوم نماز:

اشاره

از مبطلات نماز آن است که مثل بعض کسانی که شیعه نیستند دستها را روی هم بگذارد (1).

(1) (بهجت:) و قصدش این باشد که این کار، جزءِ نماز است یا انجام دادن آن لازم است. در غیر این صورت، اگر عمداً این کار را بکند، از روی احتیاط نمازش را باید دوباره بخواند.

(خوئی:) سوّم: از مبطلات نماز آن است که دستها را به قصد این که جزءِ نماز باشد روی هم بگذارد و اگر به این قصد نباشد بلکه به عنوان ادب باشد بنا بر احتیاط واجب نماز را دوباره بخواند.

(تبریزی:) اگر به این قصد نباشد، بلکه به عنوان ادب در نماز باشد، نمازش صحیح است و لکن کار حرام کرده است.

(سیستانی:) سوّم: از مبطلات نماز آن است که دستها را به قصد خضوع و ادب روی هم بگذارد ولی باطل شدن نماز به این کار بنا بر احتیاط است هر چند در حرام بودنش اگر به قصد مشروعیّت آورده شود اشکالی نیست.

(مکارم:) سوّم: دست بسته نماز خواندن. اگر دست بسته نماز بخواند آن گونه که بعضی از فرق اسلامی انجام می دهند، حتی ّ اگر به قصد ادب دستها را روی هم بگذارد، یا دست به سینه نماز بخواند، هر چند شبیه آنها نباشد احتیاط آن است که نماز را اعاده کند، امّا اگر از روی فراموشی و ناچاری یا برای کار دیگری مثل خاراندن دست و مانند آن باشد اشکال ندارد.

(نوری:) سوم: از مبطلات نماز آن است که دستها را روی هم بگذارد.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][هر گاه برای ادب دستها را روی هم بگذارد]

مسأله 1130 هر گاه (برای ادب دستها را روی هم بگذارد، اگر چه مثل آنها نباشد (1)، بنا بر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند، ولی اگر (2)) از روی فراموشی یا ناچاری (3) یا برای کار دیگر مثل خاراندن دست و مانند آن (4)، دستها را روی هم بگذارد اشکال ندارد (5).

(1) [عبارت «اگر چه مثل آنها نباشد» در رساله آیات عظام: (نوری) و بهجت نیست]

(2) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی، سیستانی و تبریزی نیست]

(3) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) یا تقیه..

(4) (زنجانی:) یا بر حسب عادت..

(5) (بهجت:) بنا بر أظهر اشکال ندارد.

(مکارم:) رجوع کنید به ذیل مورد سوّم از مبطلات نماز در همین صفحه.

مبطل چهارم نماز:

از مبطلات نماز (1) آن است که بعد از خواندن حمد (2)، آمین بگوید (3) ولی اگر (4) اشتباهاً یا از روی تقیه بگوید، نمازش باطل نمی شود.

(1) (بهجت:) بنا بر احتیاط..

(2) (خوئی، تبریزی:) در صورتی که قصد دعا ننماید، و یا به قصد این که جزءِ نماز باشد..

(3) (سیستانی:) و باطل شدن نماز به گفتن آمین در غیر مأموم بنا بر احتیاط است، هر چند در حرام بودنش چنانچه به قصد مشروعیّت آورده شود شکی نیست و در هر حال اگر آمین را اشتباهاً یا از روی تقیه بگوید نمازش اشکال ندارد.

(مکارم:) و احتیاط واجب این است که نماز را تمام کند و اعاده نماید ولی اگر از روی اشتباه یا در حال تقیه بگوید اشکال ندارد.

(بهجت:) و گفتن آن حرام است..

(4) (خوئی، تبریزی:) ولی اگر فقط به قصد دعا یا..

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 601: در مکانهای مشارکت و رفت و آمد با برادران اهل سنت، هنگام شرکت در نمازهای روزانه، در بعضی از موارد مانند آنان عمل می‏کنیم، مثل نماز به‌صورت تکتّف و عدم رعایت وقت و سجده بر فرش، آیا این نمازها احتیاج به اعاده دارند؟
ج: اگر حفظ وحدت مقتضى انجام آن کارها باشد، نماز صحيح و مجزى است، حتى اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولى تکتّف در نماز جايز نيست، مگر اينکه ضرورت آن را اقتضا کند.

س 603: مشارکت ما شیعیان در نماز جماعت مساجد کشورهای دیگر با برادران اهل سنت که دست بسته نماز می‏خوانند، چگونه است؟ آیا تبعیت از آنان در تکتف بر ما واجب است یا آن که باید نماز را بدون تکتف بخوانیم؟
ج: اقتدا به اهل سنت، براى رعايت وحدت جايز است و نماز خواندن با آنها صحيح و مجزى است، ولى تکتف واجب نيست و بلکه جايز نيست، مگر در صورتى که ضرورتى آن را اقتضا کند.

س 604: هنگام شرکت در نماز جماعت با برادران اهل سنت، چسباندن انگشتان کوچک پا در حال قیام به انگشتان پاهای دو نفری که در دو طرف نمازگزار ایستاده‏ چنانچه آنان ملتزم هستند چه حکمی دارد؟
ج: اين کار واجب نيست، ولى انجام آن به صحّت‏ نماز ضرر نمى‏رساند.

س 605: برادران اهل سنت در ایام حج یا غیر آن، نماز مغرب را قبل از اذان مغرب می‏خوانند، آیا برای ما اقتدا به آنان و اکتفا به آن نماز صحیح است؟
ج: معلوم نيست که آنان نماز را قبل از وقت بخوانند، ولى اگر مکلّف دخول وقت را احراز نکند، نمى‏تواند داخل شود، مگر آنکه رعايت وحدت آن را اقتضا کند که در اين صورت شرکت در نماز جماعت آنان و اکتفا به آن اشکال ندارد. اجوبه الاستفتائات .

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/trxTjX

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن حکم  آمین گفتن و دست بسته نماز خواندن حکم تکتف سؤال: حكم تكتف(دست بسته نماز خواندن) چیست 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.