وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معامله سلف چیست

0

معامله سلف چیست

فهرست این نوشتار:

معامله سلف چیست

رساله توضیح المسائل معاملات

معامله سَلَف

مسأله 2110 معامله سلف آن است که (1) مشتری پول را بدهد که بعد از مدّتی جنس را تحویل بگیرد و اگر بگوید (2) این پول را می‌دهم که مثلًا بعد از شش ماه فلان جنس را بگیرم و فروشنده بگوید قبول کردم (3) یا فروشنده پول را بگیرد و بگوید فلان جنس را فروختم که بعد از شش ماه تحویل بدهم معامله صحیح است.

(1) (فاضل): معامله سلف آن است که جنس فروخته شده کلّی باشد و..

(2) (سیستانی): معامله سلف آن است که شخص به پول نقد جنس کلّی را که بعد از مدّتی تحویل می‌دهد بفروشد، پس اگر خریدار بگوید:..

(3) (مکارم): کافی است، حتی اگر صیغه‌ای نخوانند و خریدار به این قصد پول را بدهد و فروشنده بگیرد صحیح است.

(زنجانی): مسأله معامله سلف آن است که پول کالا نقد بوده، ولی خود کالا به گونه کلّی و زمان دار باشد، بنا بر این اگر با پول نقد با فروشنده معامله کند که مثلًا بعد از شش ماه فلان جنس را تحویل بگیرد و فروشنده هم قبول کند، معامله صحیح است.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][سلف فروشی یک جنس و عوض از جنس دیگر]

مسأله 2111 اگر پول طلا و نقره را سلف بفروشد و عوض آن را پول طلا و نقره بگیرد معامله باطل است (1) ولی اگر جنسی را سلف بفروشد و عوض آن را جنس دیگر یا پول بگیرد معامله صحیح است. و احتیاط مستحب ّ آن است در عوض جنسی که می‌فروشد پول بگیرد و جنس دیگر نگیرد.

(1) (اراکی): اگر طلا و نقره را سلف بفروشد و عوض آن را طلا و نقره بگیرد معامله باطل است..

(گلپایگانی)، (صافی)، (نوری): اگر پول طلا و نقره یا طلا و نقره را سلف بفروشد به پول طلا و نقره یا به طلا و نقره معامله باطل است..

(فاضل): اگر پولی را که از جنس طلا یا نقره است سلف بفروشد و عوض آن را پول طلا یا نقره بگیرد معامله باطل است..

(خوئی)، (سیستانی)، (تبریزی)، (زنجانی): مسأله اگر پولی را که از جنس طلا یا نقره است سلف بفروشد و عوض آن را پول طلا یا نقره بگیرد معامله باطل است ولی اگر جنسی یا پولی را که از جنس طلا و نقره نیست بفروشد و عوض آن را جنس دیگر یا پول طلا یا نقره بگیرد معامله ((سیستانی): به تفصیلی که در شرطهفتم مسأله آینده گفته می‌شود) صحیح است و احتیاط مستحب ّ آن است که در عوض جنسی که می‌فروشد پول بگیرد و جنس دیگر نگیرد.

(مکارم): مسأله هرگاه خود پول را سلف بفروشد و عوض آن را پول بگیرد معامله باطل است، ولی اگر جنسی را سلف بفروشد و عوض آن را پول یا جنس دیگر بگیرد صحیح است، هر چند احتیاط مستحب ّ آن است که همیشه در عوض جنس پول بگیرد نه جنس دیگر.

(بهجت): مسأله اگر پولی را سلف بفروشد و عوض آن را پول بگیرد معامله باطل است، ولی اگر جنسی را سلف بفروشد و عوض آن را جنس دیگر یا پول بگیرد، معامله صحیح است.

شرایط معامله سَلَف

مسأله 2112 معامله سلف شش شرط (1) دارد:

اوّل: خصوصیاتی را که قیمت جنس بواسطه آن‌ها فرق می‌کند معین نمایند. ولی دقت زیاد هم لازم نیست، همین قدر که مردم بگویند خصوصیات آن معلوم شده کافی است (2) پس معامله سلف در نان و گوشت و پوست حیوان و مانند اینها (3) در صورتی که نشود خصوصیاتشان را به طوری معین کنند که برای مشتری مجهول نباشد و معامله غرری باشد باطل است (4)

دوم: پیش از آن که خریدار و فروشنده از هم جدا شوند، خریدار تمام قیمت را به فروشنده بدهد، یا به مقدار پول آن از فروشنده طلبکار باشد که در این صورت بهتر آن است که فروشنده پول جنس را به ذمّه مشتری قرار دهد، پس از آن مشتری طلبی را که از فروشنده دارد بابت پول جنسی که به ذمه او است حساب کند (5) و چنانچه مقداری از قیمت آن را بدهد، اگر چه معامله به آن مقدار صحیح است ولی فروشنده می‌تواند معامله همان مقدار را به هم بزند (6)

سوم: مدّت را کاملًا معین کنند، و اگر مثلًا بگوید (7) تا اوّل خرمن، جنسی را تحویل می‌دهم، چون مدّت کاملًا معلوم نشده معامله باطل است (8).

چهارم: وقتی را برای تحویل جنس معین کنند که در آن وقت، به قدری از آن جنس وجود داشته باشد که اطمینان داشته باشند که نایاب نخواهد بود (9).

پنجم: بنا بر احتیاط واجب جای تحویل جنس را (10) معین نمایند (11) ولی اگر از حرفهای آنان جای آن معلوم باشد لازم نیست اسم آنجا را ببرند (12)

ششم: وزن یا پیمانه (13) آن را معین کنند و جنسی را هم که معمولًا با دیدن، معامله می‌کنند اگر سلف بفروشند اشکال ندارد، ولی باید مثل بعضی از اقسام گردو و تخم مرغ، تفاوت افراد آن به قدری کم باشد که مردم به آن اهمیّت ندهند (14).

1 (خوئی)، (سیستانی): هفت شرط..

(2) (خوئی)، (سیستانی)، (تبریزی)، (زنجانی): [پایان شرط اوّل] (3) (گلپایگانی)، (صافی): که نمی‌شود خصوصیاتشان را کاملًا معین کرد باطل است [پایان شرط اوّل]

(4) (مکارم): اوّل: صفات و خصوصیات جنس را که در قیمت تأثیر دارد باید معین کنند، ولی البتّه دقت زیاد لازم نیست، همین قدر که گفته شود خصوصیات آن معلوم شده کفایت می‌کند، به همین جهت معامله سلف در اجناسی که نمی‌توان خصوصیات آن را معین کرد (مانند بعضی از انواع پوست و گوشت و فرش) باطل است.. (5) (اراکی)، (گلپایگانی)، (خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی)، (فاضل)، (صافی)، (زنجانی): دوم: پیش از آن که خریدار و فروشنده از هم جدا شوند، خریدار تمام قیمت را به فروشنده بدهد یا به مقدار پول آن از فروشنده طلبکار باشد ((خوئی)، (سیستانی)، (فاضل)، (تبریزی): طلبکار نقدی باشد) و طلب خود را بابت قیمت جنس حساب کند و او قبول نماید..

(بهجت): دوم: پیش از آن که خریدار و فروشنده از هم جدا شوند، خریدار تمام قیمت را به فروشنده بدهد و اگر خریدار از فروشنده طلبکار است خلاف احتیاط است که پول را از طلب خود حساب کند، گرچه جایز بودن این کار خالی از وجه نیست.. (6) (خوئی)، (سیستانی)، (تبریزی): فروشنده می‌تواند معامله را به هم بزند..

(مکارم): دوم: پیش از آن که خریدار و فروشنده از هم جدا شوند تمام قیمت باید پرداخته شود و اگر مقداری از آن قیمت را بدهد معامله به همان مقدار صحیح است ولی فروشنده می‌تواند معامله را فسخ کند. (7) (خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی): اگر بگوید..

(8) (مکارم): سوم: باید مدّت را کاملًا معین کند مثلًا اگر بگوید اوّل خرمن جنس را تحویل می‌دهم (و اوّل خرمن دقیقاً معین نباشد) معامله باطل است..

(بهجت): سوم: بنا بر احتیاط واجب، زمان دریافت جنس را کاملًا معین کنند و چنانچه زمان را معین نکنند و به طور فعلی بفروشند، معامله صحیح است ولی معامله سلف نیست.. (9) (خوئی)، (گلپایگانی)، (اراکی)، (فاضل)، (صافی)، (تبریزی): چهارم: وقتی را برای تحویل جنس معیّن کنند که در آن وقت، جنس بقدری کمیاب نباشد که فروشنده نتواند آن را تحویل دهد..

(سیستانی): چهارم: وقتی را برای تحویل جنس معیّن کنند که در آن وقت، فروشنده بتواند جنس را تحویل دهد، چه کمیاب باشد چه فراوان..

(مکارم): [چهارم:] زمانی را برای تحویل جنس معین کنند که در آن وقت معمولًا جنسی وجود دارد..

(زنجانی): چهارم: زمانی را برای تحویل جنس معیّن کند که فروشنده بتواند در آن زمان جنس را تحویل دهد، البتّه اگر در هنگام معامله فروشنده می‌توانسته با فراهم کردن مقدمات کار، جنس مورد نظر را در زمان تعیین شده تحویل دهد ولی در اثر تأخیر در فراهم کردن مقدمات، پس از معامله قدرت خود را بر تحویل جنس در زمان تعیین شده از دست دهد معامله صحیح است، ولی خریدار می‌تواند معامله را به هم بزند. گفتنی است که اگر فروشنده در هنگام معامله نمی‌توانسته جنس را تحویل دهد، ولی مثلًا به اندازه همان جنس از دیگری طلب داشته باشد، همین مقدار که خریدار بتواند جنس را از بدهکار تحویل بگیرد، کفایت می‌کند در این که معامله سلف صحیح باشد.. (10) (سیستانی): کاملًا.. (11) (اراکی)، (خوئی)، (گلپایگانی)، (فاضل)، (زنجانی)، (تبریزی) (صافی): پنجم: جای تحویل جنس را معیّن نمایند.. (12) (بهجت): پنجم: بنا بر أظهر محل ّ تحویل ِ جنس را معین نمایند، به طوری که هیچ یک مغبون نشوند، ولی اگر از نوع معامله جای آن معلوم باشد، لازم نیست اسم آنجا را ببرند و همچنین کرایه حمل بار باید مشخص شود که به عهده کدامیک می‌باشد..

(مکارم): [پنجم:] بنا بر احتیاط واجب محل ّ تحویل جنس را تعیین کنند که در کدام شهر و کدام منطقه تحویل می‌دهند، مگر این که از سخنان آنها جای آن معلوم باشد.. (13) (فاضل): یا شماره.. (زنجانی): یا طول یا مساحت.. (سیستانی): یا عدد.. (14) (بهجت): به هر حال در معامله سلف باید طوری جنس را مشخص کنند که هیچ یک از فروشنده و خریدار مغبون نشوند.

(مکارم): [ششم:] باید وزن یا پیمانه آن را تعیین کنند، امّا جنسی را که معمولًا با دیدن معامله می‌کنند (مانند بسیاری از انواع فرش) اگر با ذکر صفات، سلف بفروشند اشکال ندارد، ولی باید تفاوت افراد آن به قدری کم باشد که مردم به آن اهمّیت ندهند.

(خوئی)، (سیستانی): [و] هفتم: چیزی را که می‌فروشند، چنانچه از اجناسی باشد که با وزن یا پیمانه فروخته می‌شوند عوض آن از آن جنس نباشد [1] مثلًا گندم را به گندم سلفاً نمی‌توان فروخت.

———————————–

[1] (سیستانی): بلکه بنا بر احتیاط لازم از غیر آن جنس از اجناسی که با وزن یا پیمانه فروخته می‌شود هم نباشد؛ و اگر چیزی را که می‌فروشد از اجناسی باشد که با عدد فروخته می‌شود، بنا بر احتیاط واجب نباید عوض آن را از جنس خود با مقداری زیادتر قرار دهد.

احکام معامله سَلَف

مسأله 2113 انسان نمی‌تواند جنسی را که سلف خریده پیش از تمام شدن مدّت بفروشد (1) و بعد از تمام شدن مدّت، اگر چه آن را تحویل نگرفته باشد، فروختن آن اشکال ندارد (2).

شاید این مطالب را هم بپسندید:

(1) (خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی): به غیر فروشنده‌اش بفروشد..

(2) (اراکی)، (گلپایگانی)، (صافی): ولی فروختن غلّه مانند گندم و جو پیش از تحویل گرفتن آن مکروه است.

(خوئی)، (تبریزی): ولی فروختن غله مانند گندم و جو و سایر اجناسی که با وزن یا پیمانه فروخته می‌شود پیش از تحویل گرفتن آن جایز نیست مگر این که به سرمایه‌اش بفروشد.

(تبریزی): مگر این که به قیمت خریدش بفروشد یا به خود فروشنده‌اش بفروشد.

(سیستانی): ولی فروختن اجناسی که با وزن یا پیمانه فروخته می‌شود غیر از میوه‌ها پیش از تحویل گرفتن آن به غیر فروشنده جایز نیست مگر اینکه به سرمایه‌اش یا به کمتر از آن بفروشد.

(زنجانی): مسأله انسان نمی‌تواند جنسی را که سلف خریده پیش از تمام شدن مدّت بفروشد، خواه به فروشنده بفروشد یا به کسی دیگر، عوض آن را از همان جنس عوض در معامله سلف قرار دهد یا از جنس دیگر، قیمت عوض تعیین شده با قیمت عوض در معامله سلف یکسان باشد یا کمتر باشد. و بعد از تمام شدن مدّت و تحویل گرفتن جنس، معامله آن بدون اشکال صحیح است ولی اگر هنوز آن را تحویل نگرفته، بخواهد آن را بفروشد باید عوض آن را چیزی را که خریدار طلبکار است قرار ندهد. همچنین اگر بخواهد با عوضی از جنس همان عوض معامله سلف، آن را به فروشنده معامله سلف بفروشد، باید به همان اندازه (نه کمتر نه بیشتر) بفروشد.

[تحویل جنس با اوصاف توافق شده]

مسأله 2114 در معامله سلف اگر فروشنده جنسی را که قرارداد کرده بدهد (1) مشتری باید قبول کند. و نیز اگر بهتر از آنچه قرار گذاشته، بدهد (2) یعنی همان اوصاف را با زیادتی کمال دارا باشد، مشتری باید قبول نماید (3) و اگر این طور نباشد لازم نیست قبول کند؛ مثل آن که بنده جاهل خریده باشد و بایع بخواهد عالم بدهد.

(1) (گلپایگانی)، (خوئی)، (تبریزی)، (صافی): در موعدش تحویل بدهد..

(فاضل)، (سیستانی): در موعدش بدهد مشتری باید قبول کند ((سیستانی): اگر به همان وضعی باشد که شرط شده است؛ و اگر بهتر باشد باید بپذیرد مگر اینکه منظور از شرطی که شده است، نفی صفت بهتر نیز باشد). (2) (اراکی)، (گلپایگانی)، (خوئی)، (تبریزی)، (صافی): و طوری باشد که از همان جنس حساب شود، مشتری باید قبول نماید. [پایان مسأله] (3) (نوری): بقیّه مسأله ذکر نشده.

(بهجت): مگر این که در معامله مشخص کرده باشند که بهتر یا بدتر تحویل داده نشود که اگر طبق قرار داد نباشد، لازم نیست قبول کند.

(مکارم): مسأله هر گاه در معامله سلف، فروشنده جنس بهتری را تحویل دهد (یعنی جنسی را که تمام آن اوصاف مورد قرار داد را به اضافه صفات دیگری داراست) مشتری باید قبول کند، ولی اگر بعضی از آن صفات را نداشته باشد می‌تواند قبول نکند.

(زنجانی): مسأله در معامله سلف اگر فروشنده جنسی را که قرارداد کرده بدهد، مشتری باید قبول کند، ولی اگر جنس دیگری بدهد، لازم نیست مشتری قبول کند، هر چند بهتر از جنسی باشد که قرار گذاشته‌اند، البتّه گاه تعیین یک ویژگی برای جنس از باب حد اقل مقدار لازم است که در این صورت اگر جنسی با ویژگی بهتر تحویل دهد، چون همان جنسی است که قرار گذاشته‌اند، بر مشتری لازم است آن را قبول کند.

[جنس پست تر در معامله سلف]

مسأله 2115 اگر جنسی را که فروشنده می‌دهد، پست‌تر (1) از جنسی باشد که قرارداد کرده، مشتری می‌تواند قبول نکند.

(1) (فاضل): بهتر یا پست‌تر..

(مکارم): رجوع کنید به ذیل مسأله 2114)

[تفاوت جنس در معامله سلف]

مسأله 2116 اگر فروشنده به جای جنسی که قرارداد کرده، جنس دیگری بدهد (1) در صورتی که مشتری راضی شود اشکال ندارد.

(1) (مکارم): و یا همان جنس را با صفات پست‌تری تحویل دهد..

[نایاب شدن جنس در هنگام تحویل]

مسأله 2117 اگر جنسی را که سلف فروخته در موقعی که باید آن را تحویل دهد، نایاب شود و (1) نتواند آن را تهیّه کند، مشتری می‌تواند صبر کند تا تهیّه نماید یا معامله را به هم بزند و چیزی را که داده پس بگیرد (2).

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست

(1) [عبارت «نایاب شود و» در رساله آیت اللّه (سیستانی) نیست]

(2) (زنجانی): چنانچه در مسأله [2112] شرط چهارم گفته شد.

(فاضل): و خریدار نمی‌تواند فروشنده را ملزم کند که جنس را که به قیمت سلف فروخته به قیمت روز از او بخرد البتّه اگر توافق کنند که جنس را به قیمت فعلی بخرد مانعی ندارد.

(سیستانی): چیزی را که داده، یا بدل آن را پس بگیرد و بنا بر احتیاط واجب نمی‌تواند آن را به فروشنده به قیمت بیشتری بفروشد.

[پول معامله را بعد از مدتی بدهد]

مسأله 2118 اگر جنسی را بفروشد و قرار بگذارد که بعد از مدّتی تحویل دهد و پول آن را هم بعد از مدّتی بگیرد، معامله باطل است (1)

این مسأله، در رساله آیات عظام: (مکارم) و (بهجت) نیست

(1) (خوئی)، (تبریزی): بنا بر احتیاط واجب. (زنجانی): بنا بر احتیاط.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

بیع سلف (سلم)

بیع سلف عبارت است از خرید شیء کلّی به صورت مدت­دار در مقابل ثمن نقدی (عکس نسیه).
اصطلاحات:
۱. مُسلِم: مشتری
۲. مُسلَم: ثمن (آنچه در مقابل جنس فروخته شده، می‌پردازند)
۳. مُسلَمٌ ­الیه: فروشنده
۴. مسلَمٌ  ­فیه: مبیع (جنس فروخته شده)

شرایط بیع سلف:

۱. در سلف باید جنس و وصف مبیع ذکر شود؛ به‌­گونه‌­ا‌ی که برطرف کننده جهالت باشد. یعنی خصوصیات آن (مثلاً برنج طارم درجه ۱) کاملاً ذکر شود.
۲. در مجلس عقد حتماً قبض و تحویل ثمن انجام گیرد و اگر قسمتی از ثمن تحویل داده شود، معامله نسبت به بقیه باطل است.
مثال: اگر یک تن برنج صدری درجه ۱ به قیمت دو میلیون تومان به صورت سلف فروخته شود، اما یک میلیون تومان فقط در مجلس قرارداد پرداخت شود، معامله نسبت به نیم تن برنج باطل است؛ یعنی فروشنده فقط مکلف است نیم تن برنج به مشتری تحویل دهد.

دو نکته:

الف) در صورتی ­که قسمتی از ثمن تحویل داده شود، فروشنده نسبت به قسمت صحیح معامله (ثمن تحویل گرفته شده) حق فسخ دارد.
مثال: در مثال قبلی فروشنده می‌تواند بگوید معامله را فسخ کردم و در این صورت، حتی لازم نیست نیم تن برنج هم تحویل دهد. لذا باید یک میلیون تومان را پس دهد.
ب) ثمن می‌تواند طلبی باشد که مشتری از بایع قبلاً داشته و در زمان معامله موعد آن رسیده است.
مثال: در مثال ۴ مشتری به جای دو میلیون تومان، می­تواند طلبی را که قبلاً از فروشنده به مبلغ حداقل دو میلیون تومان داشته، به عنوان ثمن در نظر بگیرد.
۳. اگر مبیع از چیزهایی است که وزن کردنی، پیمانه‌­ای یا شمردنی است، به همان نحو وزن، پیمانه و شمارش باید تعیین مقدار شود.
مثال: اگر مثلاً برنج را پیش­خرید می‌کنیم، باید معلوم باشد چند کیلوگرم برنج می­خریم؛ چون برنج وزن­کردنی است.
۴. زمان تحویل مبیع باید کاملاً معلوم باشد.
۵. شهری­ که مبیع تحویل داده می‌شود باید بنابر احتیاط معلوم شود؛ مگر آنکه از قرائن روشن باشد که شهر به خصوصی مورد نظر است.
۶. در زمان تعیین شده برای تحویل مبیع، باید عادتاً تحویل جنس مقدور باشد. (با توجه به زمان و مکان مشخص شده برای تحویل جنس)

فروش جنسی­ که پیش‌ خرید شده

فروختن چیزی­ که انسان قبلاً پیش‌­خرید کرده:
الف) هنوز موعد تحویل گرفتن آن نشده است معامله دوم باطل است.
ب) پس از رسیدن موعد تحویل گرفتن، فروش دوم صورت بگیرد معامله صحیح است؛ هرچند هنوز فروشنده دوم از فروشنده اول قبض هم نکرده باشد.
دو نکته:
۱. مشتری در معامله سلف فقط موظف است همان مبیع با صفات قرار داده شده بین طرفین را تحویل بگیرد؛ البته اگر جنسی مصداق مبیع بوده ولی با ویژگی بهتر، لازم است مشتری قبول کند.
مثال: اگر مشتری یک تن برنج مرغوب را پیش­ خرید کند و هنگام تحویل، برنج نامرغوب یا با وزنی بیشتر یا کمتر از وزن تعیین شده به او بدهند، واجب نیست آن را تحویل بگیرد. اما اگر جنس مرغوب­تر از آن برنجی که قرار گذاشته ­اند، تحویل مشتری شود، باید آن را قبول کند.
۲. اگر موعد تحویل مبیع سپری شد و بایع از تحویل جنس (به دلیل فقر، نبود کالا و…) عاجز بود  برای مشتری خیار فسخ است. (یعنی مشتری می‌تواند معامله را فسخ و ثمن را مطالبه کند).

رساله آموزشی.

بیع سلف

س 1596: اینجانب یک آپارتمان مسکونی را از شرکتی بطور بیع سلف خریداری کردم و مقداری از پول آن را به صورت اقساط پرداخته و رسید گرفتم و هنوز هم نسبت به باقیمانده پول آن بدهکار هستم، سپس شرکت مزبور مبادرت به فروش آپارتمان من به بانک مسکن نمود و مقرّر کرد که آپارتمان دیگری به قیمت امروز که معادل چهار برابر قیمت قبلی آن بود تحویل بگیرم، حکم این مسئله چیست؟

ج: خرید آپارتمان مزبور بصورت قسطی از اساس باطل است، زیرا از شرایط صحّت بیع سلف، پرداخت نقدی همه ثمن به فروشنده در همان مجلس بیع است، بنا بر این اگر آپارتمان مزبور بصورت بیع سلف خریداری شده و همه ثمن در مجلس بیع، نقد باشد، فروشنده باید آنچه را که مبیع با تمامی اوصافش بر آن صادق است به خریدار تحویل دهد و حق ّ ندارد از او برای تحویل مصداق مبیع پول بیشتری را مطالبه کند، همانگونه که نمی‌تواند چیزی را که مصداق مبیع نیست به او تحویل دهد و مشتری هم ملزم به قبول آن نیست هر چند آن را به همان قیمت به او بدهد چه رسد به اینکه مبلغ بیشتری را از او مطالبه نماید.

س 1597: اینجانب یک آپارتمان مسکونی را که هنوز ساختمان آن تکمیل نشده بود بطور قسطی خریدم و سپس قبل از آنکه ساختمان آن تکمیل شود و آن را از فروشنده تحویل بگیرم، مبادرت به فروش آن به شخص دیگری نمودم، آیا این خرید و فروش صحیح است؟

ج: اگر آپارتمان خریداری شده یک آپارتمان مشخّص و جزئی (معیّن) باشد که به صورت نسیه و قسطی آن را خریده‌اید به این شرط که فروشنده اقدام به تکمیل آن کند، خرید و همچنین فروش آن قبل از تکمیل شدن ساختمان آن و تحویل گرفتن آن از فروشنده اشکال ندارد.

س 1598: اینجانب از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تعدادی کتاب بصورت بیع سلف خریدم که نصف پول آن را از من گرفته و نصف دیگر را هنگام تحویل کتاب‌ها می‌گیرند، و زمان پرداخت هم مشخص نیست، آیا این معامله صحیح است؟

ج: اگر مبلغی که قبلًا پرداخت شده به عنوان بیعانه باشد و بیع از زمان تسلیم کتابها و پرداخت باقیمانده پول آنها صورت بگیرد اشکال ندارد، ولی اگر بیع از هنگام پرداخت مقداری از ثمن و به صورت نسیه باشد و زمانی هم برای پرداخت آن معیّن نشود و یا بصورت بیع سلف باشد ولی تمامی ثمن در مجلس بیع، نقد نباشد آن معامله، شرعاً باطل است، البتّه در سلف معامله به همان مقدار که پول پرداخت کرده صحیح است ولی فروشنده می‌تواند در همان مقدار هم معامله را به هم بزند.

س 1599: شخصی کالایی را از فرد دیگری می‌خرد به این شرط که بعد از مدّتی آن را تحویل بگیرد، امّا بعد از آنکه موعد مقرّر رسید کالای مزبور ارزش مالی خود را از دست داده است، آیا خریدار مستحق ّ عین کالاست یا آنکه باید قیمت آن را بگیرد؟

ج: اگر معامله به نحو صحیح شرعی صورت بگیرد، خریدار مستحق ّ عین آن مبیع است مگر آنکه از مالیّت افتادن آن کالا بطور کلّی، عرفاً تلف محسوب شود که به این ترتیب بیع بر اثر آن خود بخود فسخ می‌شود و فروشنده باید ثمن را به خریدار برگرداند.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/sUjMRm

حتما بخوانيد



کلید: معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست قرارداد سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست معامله سلف چیست[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.