وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم دف زدن در عروسي

دف زدن توسط زنان درعروسی‌ها چه حکمی دارد؟

1

حكم دف زدن در عروسي

فهرست این نوشتار:

حكم دف زدن در عروسي

نكته: غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است.

ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، طبق نظر برخي از مراجع فى‌نفسه جايز است و اشکال ندارد. حرمت استماع موسیقی و غنای حرام در سنت نبوی مورد توجه قرار گرفته است.  رسول خدا در یک حدیث شریف فرمود: خواننده، زناکار، نی نواز، دف زن، همگی کر و کور و لال از قبر به عرصات محشر واردکی شوند.

حال پس از اين نكته به بيان حكم دف زدن طبق نظر مراجع مي پردازيم.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

دف
461. حكم دف، بستگى به چگونگى استفاده از آن دارد، كه اگر به نحو لهوى مناسب مجالس عيش و نوش و گناه زده شود، دف زدن حرام است. و در مجالس  و مناسبت‌هاى مذهبى در هر صورت بايد قداست و مقام اهل بيت (عليهم السلام) مراعات شود. استفتائات جديد.

1135: دف زدن توسط زنان درعروسی‌ها چه حکمی دارد؟
ج: استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله مطرب جایز نیست.

1134: آیا زدن بر ظرفها و سایر وسایلی که جزء آلات موسیقی نیستند، در عروسی‏ها توسط زنان جایز است؟ اگر صدا به بیرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حکمی دارد؟

ج: جواز اين عمل بستگى به کيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسى‏هاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.

دف زدن در جشنها

سؤال: استفاده از دف، در مجالس شادی زنانه (مولودی ها و جشن عروسی و …) چه حکمی دارد؟

جواب: اگر به گونه‌ای استفاده شود که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضایل اخلاقی دور کند و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است، در هر صورت استفاده از آلات موسیقی در مناسبتهای مذهبی شایسته مجالس اهل بیت(علیهم السلام) نیست، هر چند از نوع حلال باشد، باید قداست و مقام اهل بیت(علهیم السلام) مراعات شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

نواختن دف در عروسی ها

پرسش :اگر بخواهیم در مجلس عروسی به جای رقص و آهنگ های مبتذل با خواندن اشعار ائمه و شعر های سنتی عروسی دف هم بنوازیم آیا حرام است؟
پاسخ :خواندن شعرهای سنتی اشکالی ندارد ولی نواختن دف اشکال دارد.

دف زدن

پرسش :با توجه به مولودی هایی که در این ایام برگزار میشود، حکم دف زدن در این مجالس چیست؟ همچنین آیا دف زدن در مجلس عروسی اشکال دارد؟
پاسخ :دف زدن اشکال دارد. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.

 

آيت الله وحيد خراساني
آيت الله وحيد خراساني

گرفتن جشن عروسی

سؤال ۴۷۰. آيا گرفتن جشن عروسي بدون حضور مرد حتي داماد چه حكمي دارد؟

جواب) اگر خلاف شرعی صورت نگیرد مثل رقص و استفاده از آلات موسیقی مانند: دفّ یا نوارهای مبتذل مانعی ندارد. (استفتاء/17932) (منهاج 3/17)


 

طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
طبق نظر آيت الله صافي گلپايگاني
  1.  نظر حضرتعالي در مورد موسيقي و حدود گوش دادن به آن، ‌چيست؟

ج. به‌نظر اينجانب تمام آهنگ‌هايي که از آلات طرب مي‌باشد حرام است و هيچ نوعي جايز نيست.

  1.  چنانچه كسي به ناچار در محيطي باشد كه نوار مبتذل پخش ميشود و چارهاي ندارد، تكليفش چيست؟

ج. استماع و گوش دادن حرام است، ولي به گوش رسيدن آن حرام نيست. بنابراين، در صورت اضطرار، توقف در آن محيط مانعي ندارد، به موسيقي گوش ندهد؛ هرچند به گوش او برسد.

  1.  استفاده از آلات لهو و موسيقي، در مراسم عزاداري، چه حكمي دارد؟

ج. استفاده از آلات مذكور جايز نيست و تفاوتي بين مراسم عزاداري و جشن وجود ندارد. استفتائات آيت الله صافي.


 

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني
مسئله547ـ حرمت استماع موسیقی و غنای حرام در سنت نبوی مورد توجه قرار گرفته است.
رسول خدا در یک حدیث شریف فرمود: خواننده، زناکار، نی نواز، دف زن، همگی کر و کور و لال از قبر به عرصات محشر واردمی شوند.
وفرمود: هر کس به لهو و غنای حرام گوش دهد در گوش او به روز قیامت مس مذاب ،می ریزند.
و باز فرمود:غنا و موسیقی حرام و مبتذل، وسیله و راهی به سوی زناست.
مسأله ۲۲۳۸. . دایره (دف) از آلات لهو است و دایره زدن – چه زنگ دار چه بی زنگ- در مجالس عروسی و غیر آن جایز نیست؛ امّا زدن به وسایلی از قبیل سینی، قابلمه، تشت و… كه از آلات لهو نیستند در مجالس عروسی و غیر آن، اگر به طور معمولی باشد به خودی خود جایز است؛ ولی اگر كیفیّت زدن به نحو خاصی (ریتم دار) كه مناسب مجالس غنا و موسیقی حرام است باشد، اشكال دارد و احتیاط واجب، در ترک آن است.
مسئله550ـ راجع به موسیقی حلال و موسیقی حرام،سؤال فراوان می شود.آیا می توانیم بگوییم :
موسیقی ای که غریزه جنسی را تحریک می کند و مبتذل و شهوت بر انگیز است، حرام می باشد و اما موسیقی ای که آرام بخش اعصاب بوده و روح و روان را راحتی بخشدو یا آهنگ هایی که بافیلم ها همراه است(موسیقی متن) و موسیقی های حماسی و رزمی ، موسیقی حلال می باشد؟
جواب: موسیقی حلال، آن است که بامجالس لهو و لعب مناسب نبست هر چند که ممکن است آرام بخش اعصاب نباشد مانند مارش نظامی و عزا.
مسئله551ـ هم چنانکه از موسیقی حلال و حرام سؤال فروان می شود از آوازخوانی حلال و حرام نیز پرسش فروان به عملی آید آیا در این باره نیز می توان گقت: آواز خوانی ای که غریزه جنسی و شهوانی را برمی انگیزد و در سطح گسترده به ارضای شهوت جنسی بینجامد،آن آواز خوانی حرام است و اما آواز خوانی هایی که غرائز سلیم خفته را بیدار می کندو نفوس آدمی و افکار انسان را در سطح بالایی ارتقا می بخشد مثل آوازهای دینی ،که سیره نبوی و ستایش امامان را زمزمه می کند و یا آوازهای حماسی و سرودهای نشاط آور و سازنده اخلاقی ،عرفانی ، حلال می باشند؟
جواب: غنا و آواز خوانی به طور کلی حرام است و آن بنابر نظر و رأی برگزیده ما،عبارت است از کلام بیهوده ولهوی که با آواز وآهنگ متناسب در نزد اهل لهو و لعب،اجرا می شود و تلاوت قرآن،دعاو ثنای انبیاءو اولیاء وامامان اهل بیت هم با همین وضع و آهنگ حرام است و خواندن چیزهای دیگر از انواع کلمات غیر لهوی مانند سرودهای حماسی ،رزمی با همان لحن و آهنگ غنایی که یاد شد،بنابر اختیاط واجب حرام است.و اما آوازهایی که تعریف مابر آن صدق نکند،ذاتاً حرام نمی باشد.
مسئله 556ـ آیا به سرودهای انقلابی همراه پیانو، ساز، دف و نی و پیانو برقی می توان گوش داد؟
جواب: اگر موسیقی و آهنگ پخش شده، از نوع موسیقی متناسب با مجالس لهو و لعب، باشد، گوش کردن به آن، جایز نیست. فقه براي غرب نشينان،.

السؤال: ما حكم غناء النساء و العريس يسمعهم (وكان في مجلس النساء)؟

الجواب: لايجوز الغناء اذا سمعه الرجال على نحو يوجب تهيّج الشهوة بل مطلقا على الأحوط.
 

٦السؤال: عن حكم الاحتفال في الاعراس بالاغاني و استخدام الطبول والدبة ؟

الجواب: لايجوز الغناء في الأعراس على الاحوط و اما الضرب بالآت الموسيقى فإن لم يكن بنحو يناسب مجالس اللهو و اللعب فلا مانع منه.
 

٧السؤال: ما حكم دخول الرجال الذين لهم صلة قرابة بالعروس مثل اخوها وخالها وعمها واباها امام النساء في المكان الذي يقام به الزواج لفترة معينة ؟

الجواب: لا يجوز اذا ترتبت عليه مفسدة وهوالغالب.
 

٨السؤال: هل من نصائح تقدمونها لاقامة مراسم الزواج للشباب المتدين؟

الجواب: ننصح بالابتعاد عن الفرح المحرم او ما هو محل الاشكال ويشمل ذلك حتي بعض مجالس المتدينين حيث تقرأ المراة اشعاراً في مدح اهل البيت عليهم السلام بنفس الالحان الغنائية وهذا محل اشكال فان كان معه موسيقي او دف ونحوه يضرب بكيفية تناسب مجالس اللهو كما هو الحال في مجالس العرس فهو حرام قطعا وان لم يكن مصحوبا بموسيقي فهو ايضا مما لايجوز علي الاحوط والضرب علي الميكروفون ونحوه بالكيفية اللهوية محل اشكال.استفتائات عربي آيت الله سيستاني.


كليد:حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي  حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي حكم دف زدن در عروسي  حکم دف زدن در مجالس مولودی و عروسی دف زدن حرام است يا حلال؟؟ دايره و دف زني در عروسي  خواندن مولودی همراه با زدن دف (در مراسم زنانه) چه حکمی دارد؟م برای عروسی در مجلس “خانم ها”، آیا میتواند مداح خانم با “شعر مولودی” ولی “همراه با دف زدن” بخواند؟ حکم دف زدن در عروسی و یا مراسم مذهبی، چیست؟  دف نوازی دف زنگی Daf  دف و دایره از نظر آقای خامنه ای دف زدن چه حکمی دارد؟ حکم استفاده از دف و موسیقی در مجالس جشن و عروسیها- آیا نواختن دف در مجالس عروسی که خانم ها از آقایون جدا هستند .

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. مهاجر می گوید

    سلام،امیدوارم مسوولین دررابطه باتالارهابیشتر نظارت کنند،که درقیامت بایدپاسخگوباشند،گویی بعضی فراموش کرده اندکه خداوندخالق آنهاست ومیفرماید موسیقی ودف حرام است.