وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم گوش دادن به صدای زن برای زن و خوانندگی زنان

0

حکم گوش دادن به صدای زن برای زن و خوانندگی زنان

فهرست این نوشتار:

حکم گوش دادن به صدای زن برای زن

در نوشتار قبل «حکم خوانندگی زنان» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

پرسش 111 . گوش دادن به موسيقى غير لهوى كه خواننده اش زن است براى بانوان چه حكمى دارد؟

همه مراجع: به طور كلى گوش دادن به غنا و خوانندگى ديگران (خواه مرد باشد يا زن) حرام است هر چند آهنگى كه همراه آن نواخته مى شود از نوع غير لهوى آن باشد.

  • [1]. امام، تحرير الوسيله، ج 1، المكاسب المحرمه، س 13؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 978؛ خامنه اى، اجوبه، س 1132؛ صافى، هداية العباد، ج 1 م 1697؛ نورى، توضيح المسائل، مسائل مستحدثه؛ بهجت، وسيله النجاة، ج 1، م 1449؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 1151 و 1162؛ مكارم، استفتائات، ج 2، س 701؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 17 و سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 20.(احكام ازدواج،پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 1146: گوش‌دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می‏خواند اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟

ج: اگر صدای زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏ای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست.

س 1156: آیا جایز است مردی غنای زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غنای زن برای شوهر و برعکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشی از تحریم آن مجالس است؟

ج: گوش‌دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که لهو مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّی غنای زن برای شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمی‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب می‏شود و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمی‏باشد، بلکه تا زمانی که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به‌طور مطلق است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

۱۹پرسش: آیا شنیدن صدای خواننده زن بدون قصد لذت اشکال دارد؟
پاسخ: اگر آواز محسوب می شود گوش دادن به آن حرام است و همچنین ـ بنابر احتیاط لازم ـ اگر با آهنگ مناسب مجالس لهو و لعب بخواند هرچند آواز محسوب نشود، و نیز اگر گوش دادن به آن با تلذذ شهوی و یا با خوف وقوع در حرام باشد جایز نیست. و در غیر این موارد مانعی ندارد.

پرسش: نظر حضرتعالی در مورد صدای زنی که آواز می خواند چیست؟ با این فرض که مناسب مجالس لهو ولعب نباشد . در واقع آیا مطلق صدای زن حرام است یا حکم آن مانند مرد به شرایط (لهوی بودن و غیره …) بستگی دارد ؟
پاسخ: زن جایز نیست صدای خود را نازک کند به نحوی که نوعا مهیج باشد .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

گوش دادن آواز زن برای بانوان [موسیقى]

پرسش : گفته مى شود: «گوش دادن به دو نوع از موسیقى شرعاً اشکال دارد; صداى زن، و دیگرى آهنگ مطرب; یعنى آهنگى که انسان را از حالت طبیعى خارج مى سازد.

الف) در خصوص مورد اوّل; یعنى گوش دادن مرد به آواز زن مشکلى نیست، ولى آیا گوش دادن آواز زن براى زن هم حرام است؟

ب) در مورد دوّم باید بگویم که هیچ گونه آهنگى نمى تواند مرا از حالت طبیعى خارج سازد. گوش دادن به نوار موسیقى، چه با کلام و چه بى کلام، چه غمگین و چه غیر غمگین، براى من چه حکمى دارد؟

پاسخ : جواب الف: چنانچه آهنگ و صدا مناسب مجالس لهو و فساد باشد، براى زنان هم جایز نیست.
جواب ب: معیار، افراد و اشخاص نیستند، بلکه کلیّه آهنگهاى متناسب با مجالس لهو و فساد براى همه حرام است، خواه انسان را از حالت طبیعى بیرون ببرد یا نبرد.

آواز خواندن زن برای شوهر [موسیقى]

پرسش : آواز خواندن زن براى زنان و براى شوهرش چه به صورت غنا و چه بدون غنا چه حکمى دارد؟

پاسخ : براى شوهرش و براى سایر زنان بدون غناو بدون آهنگهاى مناسب لهو و فساد اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=26906

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

*- ويژه نامه احكام موسيقي

رقص چه حكمي دارد 



کلید: حکم گوش دادن به صدای زن برای زن حکم گوش دادن به صدای زن برای زن حکم گوش دادن به صدای زن برای زنحکم گوش دادن به صدای زن برای زن حکم گوش دادن به صدای زن برای زن حکم گوش دادن به صدای زن برای زن حکم گوش دادن به صدای زن برای زن آیا خوانندگی زنان حرام است آیا آواز خواندن زن حرام است دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره خوانندگی زنان حکم شنیدن موسیقی با خوانندگی زن برای مرد چگونه است  حکم گوش دادن به خواننده زن  غنا چیست  موسیقی غنا چیست؟ غنا به چه معناست ترجیع صدا حکم گوش دادن به موسیقی از نظر مراجع تعریف غنا احکام موسیقی خامنه ای حکم گوش دادن به صدای زن برای زن حکم گوش دادن به خواننده زن حکم شرعی گوش دادن به صدای زن چرا آواز خواندن زن حرام است حکم صدای زن برای زن خوانندگی زن شنیدن صدای زن آیا آواز خواندن زن حرام اس

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.