وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم احرام از جده

0

حكم احرام از جده

لگو احکام حج و عمره

2- حكم احرام از جده‏

احرام شاغلين در جده‏

 

193- ميقات براى شاغلين در جده- از ايرانيان و غير آن‏ها- در عمره تمتع و عمره مفرده،[1] همان مواقيت معروفه است و نمى ‏توانند از جده يا ادنى الحل محرم شوند؛ و اگر از روى جهل به مسأله در غير ميقات محرم شوند، احرام آن‏ها صحيح نيست و محرّمات احرام بر آنها حرام نمى‏ شود؛ و با فرض علم و عمد هم، حكم همين است؛ هرچند در صورت جهل، اگر بعد از اعمال، مسأله را فهميدند، عمل آنان صحيح است.[2]

[1] ( 3). آية اللَّه خويى: اگر حدود سه سال در جده مى‏ماند كه صدق مقرّ و منزل بر آن بكند، مى‏تواند از جدّه‏ محرم شود. ( المسائل الشرعيه، ج 1، ص 322 و 320).

آية اللَّه سيستانى: مى‏توانند از جده با نذر محرم شوند و كسى كه منزلش از ميقات به مكّه نزديك‏تر باشد مى‏تواند از منزل احرام ببندد.

آية اللَّه مكارم: براى عمره مفرده، مى‏توانند مانند سايرين از حديبيه محرم شوند.

تفصيل اين مسأله در ذيل مسأله 197 آمده است.
[2] ( 4). آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: صحت عمره محل اشكال است.

آية اللَّه بهجت، آية اللَّه سيستانى: و احتياطاً در صورت امكان عمره را اعاده نمايند.

آية اللَّه فاضل: در صورت جهل و نسيان، اگر بعد از اعمال حج متوجّه شوند حجّ صحيح است و اگر بعد از عمره تمتّع يا عمره مفرده متوجّه شوند عمره باطل است و در عمره تمتّع اگر وقت دارد و ممكن باشد، جبران كند و اگر وقت ندارد حجّ تمتّع بدل به حجّ افراد مى‏شود و در اين صورت نيز كفايت از حَجّةالاسلام مى‏كند.

نذر در ايران براى احرام از جده‏

 

194- اگر كسى از ايران نذر كند كه در جدّه محرم شده، سپس براى انجام عمره مفرده به مكّه برود، آيا اين نذر صحيح است؟ و احرام او صحيح مى‏باشد؟[1]

 

[1] ( 1). آيات عظام: بهجت، صافى، فاضل، مكارم و نورى: اين نذر صحيح است و كفايت مى‏كند؛

آية اللَّه سيستانى: مگر بداند كه مجبور مى‏شود در روز سوار ماشين مسقف شود كه صحّت نذر در اين فرض، محلّ اشكال است و همين طور بنابر احتياط شب هاى بارانى.

آية اللَّه تبريزى و آية اللَّه خامنه ‏اى: نذر و احرام او باطل است.

احرام براى عمره مفرده از جدّه‏

195- شخصى از روى جهل به حكم، در جدّه براى عمره مفرده محرم مى‏شود وپس از انجام طواف و نماز و سعى، متوجه مى‏شود كه مى بايست به يكى از مواقيت مى‏ رفته، تكليف او چيست؟[1]

 

[1] ( 2). آيةاللَّه بهجت: عمره از او محقّق نشده است.

آية اللَّه تبريزى: احتياطاً به يكى از مواقيت ولو به جحفه برود و براى عمره مفرده احرام ببندد و اعمال عمره مفرده را انجام دهد، واللَّه العالم.

آيةاللَّه خامنه‏ اى و آيةاللَّه فاضل: فعلًا تكليفى ندارد، بلى اگر از طرف كسى نايب بوده و يا به سبب نذر عمره واجب شده باشد كفايت نمى‏ كند.

آية اللَّه صافى: در فرض سؤال، احتياطاً بقيّه اعمال عمره را اتمام كند و چنانچه عمره مفرده به نذر و غيره واجب بوده اكتفا به آن نكند و از ادنى الحلّ محرم شود و عمره واجبه خود را انجام دهد، واللَّه العالم.

آيةاللَّه مكارم: احرامش باطل است و بايد به ادنى ‏الحلّ برود و از آنجا محرم شود و عمره را تجديد كند.

آيةاللَّه سيستانى: عمره او باطل است و اگر نمى ‏تواند به ميقات برود مى‏تواند از أدنى‏ الحِلّ؛ مانند مسجد تنعيم، دوباره محرم شود و اعمال را انجام دهد.

آية اللَّه نورى: اگر بعد از اعمال متوجّه شود عمره او صحيح است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.