وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حكم احرام از جده

0

حكم احرام از جده

فهرست این نوشتار:

لگو احکام حج و عمره

2- حكم احرام از جده‏

احرام شاغلين در جده‏

 

193- ميقات براى شاغلين در جده- از ايرانيان و غير آن‏ها- در عمره تمتع و عمره مفرده،[1] همان مواقيت معروفه است و نمى ‏توانند از جده يا ادنى الحل محرم شوند؛ و اگر از روى جهل به مسأله در غير ميقات محرم شوند، احرام آن‏ها صحيح نيست و محرّمات احرام بر آنها حرام نمى‏ شود؛ و با فرض علم و عمد هم، حكم همين است؛ هرچند در صورت جهل، اگر بعد از اعمال، مسأله را فهميدند، عمل آنان صحيح است.[2]

[1] ( 3). آية اللَّه خويى: اگر حدود سه سال در جده مى‏ماند كه صدق مقرّ و منزل بر آن بكند، مى‏تواند از جدّه‏ محرم شود. ( المسائل الشرعيه، ج 1، ص 322 و 320).

آية اللَّه سيستانى: مى‏توانند از جده با نذر محرم شوند و كسى كه منزلش از ميقات به مكّه نزديك‏تر باشد مى‏تواند از منزل احرام ببندد.

آية اللَّه مكارم: براى عمره مفرده، مى‏توانند مانند سايرين از حديبيه محرم شوند.

تفصيل اين مسأله در ذيل مسأله 197 آمده است.
[2] ( 4). آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: صحت عمره محل اشكال است.

آية اللَّه بهجت، آية اللَّه سيستانى: و احتياطاً در صورت امكان عمره را اعاده نمايند.

آية اللَّه فاضل: در صورت جهل و نسيان، اگر بعد از اعمال حج متوجّه شوند حجّ صحيح است و اگر بعد از عمره تمتّع يا عمره مفرده متوجّه شوند عمره باطل است و در عمره تمتّع اگر وقت دارد و ممكن باشد، جبران كند و اگر وقت ندارد حجّ تمتّع بدل به حجّ افراد مى‏شود و در اين صورت نيز كفايت از حَجّةالاسلام مى‏كند.

نذر در ايران براى احرام از جده‏

 

194- اگر كسى از ايران نذر كند كه در جدّه محرم شده، سپس براى انجام عمره مفرده به مكّه برود، آيا اين نذر صحيح است؟ و احرام او صحيح مى‏باشد؟[1]

 

[1] ( 1). آيات عظام: بهجت، صافى، فاضل، مكارم و نورى: اين نذر صحيح است و كفايت مى‏كند؛

آية اللَّه سيستانى: مگر بداند كه مجبور مى‏شود در روز سوار ماشين مسقف شود كه صحّت نذر در اين فرض، محلّ اشكال است و همين طور بنابر احتياط شب هاى بارانى.

آية اللَّه تبريزى و آية اللَّه خامنه ‏اى: نذر و احرام او باطل است.

احرام براى عمره مفرده از جدّه‏

195- شخصى از روى جهل به حكم، در جدّه براى عمره مفرده محرم مى‏شود وپس از انجام طواف و نماز و سعى، متوجه مى‏شود كه مى بايست به يكى از مواقيت مى‏ رفته، تكليف او چيست؟[1]

 

[1] ( 2). آيةاللَّه بهجت: عمره از او محقّق نشده است.

آية اللَّه تبريزى: احتياطاً به يكى از مواقيت ولو به جحفه برود و براى عمره مفرده احرام ببندد و اعمال عمره مفرده را انجام دهد، واللَّه العالم.

آيةاللَّه خامنه‏ اى و آيةاللَّه فاضل: فعلًا تكليفى ندارد، بلى اگر از طرف كسى نايب بوده و يا به سبب نذر عمره واجب شده باشد كفايت نمى‏ كند.

آية اللَّه صافى: در فرض سؤال، احتياطاً بقيّه اعمال عمره را اتمام كند و چنانچه عمره مفرده به نذر و غيره واجب بوده اكتفا به آن نكند و از ادنى الحلّ محرم شود و عمره واجبه خود را انجام دهد، واللَّه العالم.

آيةاللَّه مكارم: احرامش باطل است و بايد به ادنى ‏الحلّ برود و از آنجا محرم شود و عمره را تجديد كند.

آيةاللَّه سيستانى: عمره او باطل است و اگر نمى ‏تواند به ميقات برود مى‏تواند از أدنى‏ الحِلّ؛ مانند مسجد تنعيم، دوباره محرم شود و اعمال را انجام دهد.

آية اللَّه نورى: اگر بعد از اعمال متوجّه شود عمره او صحيح است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.