وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آيا از پیروان دین حضرت ابراهيم(ع) و حضرت نوح(ع) کسی باقیمانده

0

آيا از پیروان دین حضرت ابراهيم(ع) و حضرت نوح(ع) کسی باقیمانده

آيا حضرت ابراهيم(ع) و حضرت نوح(ع) هم اكنون پيروان خاصى دارند نظير يهود و مسيحيت و اسلام و آيا از كتاب هاى آسمانى آنان چيزى در دست است؟

طبق عقيده مشهور دانشمندان شيعه، پيغمبران يكصد و بيست و چهار هزار نفرند كه يكصد و سيزده نفر آنان صرف نظر از مقام نبوت، مقام رسالت- يعنى ماموريت فوق العاده- را نيز دارا بودند.

براساس تعريفى كه از اولوالعزم ارائه شده است، پيامبر اولوالعزم، پيامبرى است كه علاوه بر صاحب شريعت، كتاب آسمانى، احكام اجتماعى داشتن، در زمان خويش رسالت جهانى داشته و دعوتش به گروه خاصى محدود نمى‏گشته است، برخلاف ساير پيامبران كه هر كدام براى گروه خاصى مبعوث شده و رسالت جهانى نداشته‏اند اما دليل انحصار چنين پيامبرى در پنج نفر، پاره‏اى روايات است و دليل ديگرى در اين مورد وجود ندارد.(1)

آنها به ترتيب زمان: حضرت نوح، ابراهيم، موسى، عيسى و محمد (صلى اللّه عليه وآله و سلم) هستند و كتابهاى آنان نيز به ترتيب: صحف نوح، صحف ابراهيم، تورات، انجيل و قرآن مى باشد. گرچه كتابهاى پيغمبران گذشته در اثر مرور زمان و اغراض شوم معاندان از بين رفته و يا آنچنان تغيير ماهيت داده كه جز آيات چندى از آنها- آن هم بطور مسخ شده وتحريف شده- باقى نمانده است، ولى قرآن مجيد از آن زمانى كه به وسيله فرشته وحى بر قلب پيامبر اسلام صلى اللّه عليه و آله و سلم نازل شده به دستور آن حضرت ثبت و ضبط گرديده و همچنان تا زمان ما بى كم و كاست محفوظ مانده است.

اكنون دين يا شريعت مستقلى به نام دين ابراهيم (ع) ودين نوح (ع) در كنار ساير اديان توحيدى شناخته شده نيست. گرچه دين اسلام به معناى عام كلمه استمرار دين الهى نوح وابراهيم است.

(1) (نگا: الميزان، ج 2، صص 141- 146 و ج 18، ص 220) -پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.